שאלה: מאת תמיר: רבינו אמר שהוא ואנשיו הם בבחינת "ודע מה שתשיב לאפיקורוס". מה הכוונה? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר יתרו י"ד שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל תמיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא מבין את השאלה שלך, מוהרנ"ת ז"ל כתב (חיי מוהר"ן סימן תי"ח) שמעתי שאמר רביז"ל בזה הלשון "איין 'דע מה שתשיב לאפיקורוס' בין איך [אני הוא ה"דע מה שתשיב לאפיקורוס"]. ועוד שמעתי שאמר בנוסחא הזו – אני ואנשיי. ידוע אשר כל ענינו של רביז"ל הוא להחדיר בנו אמונה פשוטה בו יתברך, ועוד לא היה צדיק שכל כך צעק על האמונה הקדושה, ובפירוש גילה את דעתו ואמר (שיחות הר"ן סימן ל"ה וסימן ר"כ) שהולך אפיקורסות גדול על העולם. וכן סיפר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם, אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העיתים. ואמר: אף על פי שאינו מועיל כלל מה שהוא מספר זאת, שיהיה אפיקורסות בעולם ושצריכין להתחזק עצמו באמונה, כי אף על פי שהוא אומר זאת, אף על פי כן מתגברת האפיקורסות והבלבולים, כי הלא גם דניאל וכיוצא הודיעו מקודם, שקודם שיבוא משיח, יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים, "והרשיעו רשעים והמשכילים יבינו" (דניאל י"ב י'), ואם כן מאחר שהודיע מקודם שזה יהיה הנסיון קודם ביאת משיח שיתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים באמונה, ומי שיזכה לעמוד בנסיון וישאר קיים באמונתו, אשרי לו ויזכה לכל טוב המעותד לבוא לנו במהרה בימינו אשר ניבאו עליהם כל נביאינו וחכמינו מקודם. ואם כן, היה ראוי שכל אחד ישכיל ויחוס על עצמו להישאר קיים חזק באמונתו, ולא יהיה לו עוד שום נסיון וצירוף כלל מאחר שכבר הודיעו זאת מקודם, ובאמת אף על פי כן, אף על פי שהודיעו זאת מקודם אף על פי כן יהיה נסיון גדול, ורבים ירשיעו כמו שכתוב (דניאל י"ב י') "והרשיעו רשעים", אך אף על פי כן אני מודיע זאת מקודם בשביל אותן מעט הכשרים שיחזקו עצמן באמונתן, ובודאי יהיה להם מלחמות גדולות בדעתן, למען יהיה להם למשיב נפש והתחזקות והתאמצות יותר כשיראו שכבר דיברו מזה מקודם. ועוד לא היה צדיק שכל כך דיבר מאמונה כמו רביז"ל, ועיקר האמונה זה שיחה בינו לבין קונו -שאדם ידבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, כי אדם צריך להרגיש את הקדוש ברוך הוא שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ואז הוא ידבר עם הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות גמורה שזה שלימות האמונה, וכבר סיפר רביז"ל על עצמו (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות), שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות, ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע. ואמר: אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד). והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר: איי איי פראסטיק. גם אמר, שדיבר עם כמה צדיקים גדולים, ואמרו גם כן, שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו', ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. ודבר זה רביז"ל מכניס בעולם שלא קדמו אף צדיק שידבר כל כך פתוח מאמונה פשוטה בו יתברך ומשיחה בינו לבין קונו, וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שי"ד) הפחות שבאנשיי אני מוליך אותו בדרך של צדיק גדול מאד כמו של עכשיו, ויקנא מאד את המקורבים אליו, מכל שכן את מי שזוכה להושיט לו יד, (היינו שרביז"ל מושיט לו יד ומקרבו), ורואים בחוש שגם אנשי שלומינו חסידי ברסלב האמיתיים שדבוקים בתורת רביז"ל הם מלאים אמונה, וזה יסוד דיבוריהם ומדברים עם כולם רק דיבורי אמונה והשגחה פרטית, ומחזקים ומעודדים ומשמחים את עם ישראל, ומעוררים אותם לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם בתמימות ובפשיטות גמורה, ותיכף ומיד כשאדם מרגיל את עצמו לדבר זה, אזי הוא לא צריך לשום חברים ולשום בני אדם, וזו מציאות, ולכן אני לא מבין מה קושייתך? הקדוש ברוך הוא שנזכה לקיים את דברי רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה ואז טוב לנו כל הימים.
|