שאלה: מאת יוסף: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת כי בהחלט רביז"ל היה מאד מאד נגד עישון סיגריות, וכן נגד שתיית אלכוהול, וסך הכל מה שאמר זה יין לקידוש ולהבדלה ולא יותר, ועל זה כיוון במה שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קע"ז) כששותים יין, לפעמים יש בזה כח למחול עוונות על ידי זה וכו' – זה סובב על יין של קידוש והבדלה ולא סתם לשתות יין, אבל לקחת סמים וכו' – אוי ואבוי מי שמרגיל את עצמו בזה, כי הוא שורף את תאי המוח שלו וכו', וכבר לא יכול לחשוב ישר, והוא מאבד את עולמו בקלות וכו', כי מי שמסומם כבר לא יכול לחשוב ישר, והוא מבוהל ומבולבל לגמרי, ונכנס בדמיונות גדולים כאילו הוא מרגיש התעלות הגוף והנפש וכו'. ובאמת לקחת סמים זה הדבר הכי מסוכן, כי זה משפיע על מערכת העצבים ולבסוף גורם הרעלה גופנית ונפשית קשות מאד שקשה להגמל מהן, ואוי ואבוי לזה שמרגיל את עצמו לקחת סמים, הוא פשוט מרעיל את עצמו, כמו מי ששותה אלכוהול נופל לבסוף שיכור ומאבד את עשתונותיו וכו', כי כשאדם לוקח סמים רחמנא לישזבן או שותה לשיכרה עליו אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) "כי יתן בכוס עינו" – בכיס כתיב, השיכור נותן עינו בכוס לשתות, והחנוני נותן עינו בכיס. כי יתן בכוס עינו – רואה את חבירו שותה והוא אומר לו מזוג לי ואני שותה, ומתלכלך ברעי ובמימי רגלים. יתהלך במישרים – סופו למכור כל חפצי ביתו ואת כל כלי תשמישו ואין לו לא בגד ולא תשמישי הבית ולא כלום והבית ריקה מן הכל. יתהלך במשרים – סוף שהוא מתיר את העבירות ועושה אותם הפקר כמישור, משיח עם אשה בשוק ומנבל את פיו ואומר דברים רעים בשכרות ואינו מתבייש, לפי שנתטלטלה דעתו ואינו יודע מהו אומר ומהו עושה; ולכן ברח לך מכל זה לפני שיהיה מאוחר. אתה צריך לדעת שהמשבר הכלכלי וכו', הגירושין וכו', והירידות והנפילות שעוברות על האדם וכו', זה רק מחמת חסרון הדעת וכו', כי מי שדעתו חזקה מאד מאד, אזי הוא לא יבוא אף פעם לשום משבר, ולא יצטרך להתגרש אפילו שקשים לו החיים עם האשה וכו', ואף פעם לא יפול וכו', כי על ידי שלימות הדעת, אדם יודע איך להתמודד עם כל הבעיות שרק נוצרות בחיי היום יום, ואת הדעת הזו אנחנו מקבלים מהצדיק האמת שהוא רביז"ל. אשרי מי שמציית אותו בתמימות ובפשיטות גמורה – לא מעשן סיגריות, לא שותה אלכוהול, ומכל שכן וכל שכן לא לוקח סמים, שאז את נפשו יציל בעוד מועד.
|