שאלה: מאת פנינה: לכבוד הרב שלום וברכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ' שבט ה'תשע"ד
שלום רב אל פנינה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (קידושין פ"ב.) טוב שברופאים לגיהנום, ופירש הרב הקדוש רבי יצחק בונים מפרשסיחא זי"ע על פי מה שמבואר ברמב"ם (פרק ב' מהלכות דעות הלכה א') כשם שיש חולי הגוף שצריכים ללכת אל רופא שירפא אותו, כך יש חולי הנפש וכו', ומה היא תקנת חולי הנפשות? ילכו אצל החכמים שהן רופאי הנפשות וירפאו חוליים בדעות שמלמדין אותם, עד שיחזירום לדרך הטובה. והמכירים בדעות הרעות שלהם ואינם הולכים אצל החכמים לרפא אותם, עליהם אמר שלמה (משלי א' ז') "חכמה ומוסר אוילים בזו"; היינו כשם שיש חולי הגוף, כן יש חולי הנפש [כי בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו להדיחו משני עולמות, בפרט אם תלמיד חכם הוא, כי כל הגדול מחבירו – יצרו גדול ממנו, והוא כדי שהבחירה ישאר בידו] וכשם שחולי הגוף, צריך לילך לרופא להתרפאות [ואם אין לו רופא בעירו, או אפילו במדינתו צריך לילך למדינה אחרת למצוא מזור למכתו], כך חולי הנפש צריך לילך לרופא להתרפא. ומי הוא הרופא? חכם שבדור. ושמעתי בשם מרן אדמו"ר הגאון הקדוש מורינו רבי יעקב יצחק מלובלין זי"ע על מאמרם (קידושין פ"ב.) טוב שברופאים לגיהנום – ירצה לומר שזה חכם הדור, שמרפא את האדם שלא ירד לגיהנום, הוא סימן שהוא טוב שברופאים באמת, עיין שם; וזה פירוש חסידי, מי הוא הטוב שברופאים? מי שיכול לחזק אותי ולרפא אותי שלא אכנס לגיהנום. אבל הפירוש הפשוט הוא כמו שפירש רש"י: טוב שברופאים לגיהנום – אינו ירא מן החולי, ומאכלו מאכל בריאים, ואינו משבר לבו למקום, ופעמים שהורג נפשות ויש בידו לרפאות העני ואינו מרפא; היינו שיש רופא שמזלזל מאד מאד בחולה, ולא מתעסק ברפואתו, וכן מחזיק את עצמו לבעל גאוה גדול מאד, ואי אפשר אפילו לדבר ממנו, ולפעמים הוא לוקח את הכל כל כך בקלות עד שלא איכפת לו מהחולה, כמובא באריכות בדברי רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ'), וכן מי שלא משלם לו, או אין לו ביטוח הוא מזלזל בו וכו' – רופא כזה יותר טוב שילך לגיהנום משיהיה רופא, אבל לא מדברים מרופא מומחה, שיש לו לב טוב, ומוסר את נפשו עבור החולים לעזור להם, ולהקל מהם את כאבם, ואינו מסתכל על כסף כלל, ומדבר איתם בעדינות ובענווה – רופא כזה אין מספיק גן עדן לתת לו. ובספר 'תורת האדם' להרמב"ן מפרש את מאמרם ז"ל (קידושין פ"ב.) טוב שברופאים לגיהנום, לגנות דרכן של רופאים בפשיעות וזדונות שלהם נאמר; היינו שיש רופאים שלוקחים את מחלת החולה בקלות מאד, ועל ידי זה הם פושעים מזידים.
הקדוש ברוך הוא ישמור אותנו מכל מיני מחלות וחולאים רעים שלא נצטרך ללכת אל רופאים, ותהיה הרפואה שלנו בתוך המאכלים והמשקאות שאנחנו אוכלים ושותים, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן א') כשאדם זוכה להיות רגיל בתפלה – להתפלל להקדוש ברוך הוא לבקש ממנו יתברך כל מה שהוא צריך, אזי נמשך הרפואה שלו בתוך המאכלים, כמו שכתוב (שמות כ"ג) "ועבדתם את הוי"ה אלקיכם ובירך את לחמך ואת מימיך, והסירותי מחלה מקרבך". "ועבדתם את הוי"ה" – אמרו חכמינו הקדושים (בבא קמא צ"ב:) עבודה זו תפלה, אזי "ובירך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך" – היינו שתהיה לך רפואה על ידי לחם ומים, על ידי שיתברכו מדבר השם.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|