שאלה: מאת דן: שלום לכבוד הצדיק היקר. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה כ"ה שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בוודאי שכל האסונות שקורים עכשיו ששומעים כמעט יום יום דברים מזעזעים וכו', כל זה לעורר אותנו מהשינה העמוקה שאנחנו ישנים, הבעיה היא שכל אחד מוצא עבירות אחרות אצל הזולת וכו', וכל אחד מוצא חטאים אחרים וכו', ואף אחד לא שם לב שלא מבקשים ממך שום דבר, אלא רק שתדאג שאתה ואשתך וילדיך תתקנו את מעשיכם, ושנתעורר בעצמנו בתשובה, ושלא נחפש ונחטט אחר חטאים של הזולת וכו', ומכל שכן לא להעליב אחרים, מה שלאחרונה מזעזע העלבונות והשפיכות דמים ששופכים דמם של תלמידי חכמים, מחרפים ומגדפים תלמידי חכמים, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ט:) לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר (דברים הימים ב' ל"ו ט"ז) "ויהיו מלעבים במלאכי האלקים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת הוי"ה בעמו עד לאין מרפא". מאי עד לאין מרפא? אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו. ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא קהלת פרשה ט' סימן י"ח) כל הנוגע בתלמיד חכם כאילו נוגע בשכינה; וזה מאד מאד חמור, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט מלכים א' רמז ר"א) חס הקדוש ברוך הוא על כבודם של צדיקים יותר מכבודו; ובשביל אלו הלצים שמתלוצצים מצדיקי אמת הדבוקים בו יתברך, ומתלמידי חכמים אמיתיים שלומדים תורה לשמה, לשם אל עולם, אזי כולם צריכים לסבול. ולא עוד, אלא אנשים טובים, אנשים חפים מפשע לגמרי, הם צריכים לסבול ולהיות הקרבנות, כמאמרם ז"ל (בבא קמא ס.) כיון שניתן רשות למשחית – אינו מבחין בין צדיקים לרשעים, ולא עוד אלא שמתחיל מן הצדיקים תחילה. ולכן אשרי מי שמסתכל על עצמו, ועוסק רק לתקן את עצמו ואת אשתו ואת ילדיו, ואינו מחטט אצל חטאים של אחרים, ואדרבה, צריכים לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ט.) תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו – צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל. עם ישראל הם קדושים, ואלמלא המנהיגים הרשעים היו כולם חוזרים בתשובה, אך מה לעשות, הם הטילו אימה כל כך, עד שאסור אפילו לדבר מזה, ואוי ואבוי מי שפותח את העיניים לזולת ואומר את האמת, רוצים לבלוע אותו חיים, ופותחים נגדו כל מיני תיקים וכו' וכו', ולכן נתקיים עכשיו (עמוס ה') "כי ידעתי רבים פשעיכם ועצומים חטאתיכם צוררי צדיק לוקחי כופר ואביונים בשער הטו: לכן המשכיל בעת ההיא ידום כי עת רעה היא: דרשו טוב ואל רע למען תחיו ויהי כן הוי"ה אלקי צבאות אתכם כאשר אמרתם: שנאו רע ואהבו טוב והציגו בשער משפט אולי יחונן הוי"ה אלקי צבאות שארית יוסף". הקדוש ברוך הוא שאמר לעולמו די יאמר לצרות ישראל די, ונזכה כבר להיגאל גאולת עולם.
|