שאלה: מאת משה: אני דתי, והילדים שלי לומדים בבית ספר חרדי, אבל משום מה נעלמה לי כל האמונה. מה אני צריך לעשות כדי להחזיר את האמונה לחיי? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר תצוה ו' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהאמונה בו יתברך זה יסוד כל התורה כולה, וכל המצוות שאנחנו מקיימים זה רק להביא את האדם לאמונה בבורא יתברך שמו – שהוא חי וקיים, ומנהיג את עולמו בחסד וברחמים ובצדק ובמשפט, וכמו שכתוב (תהלים קי"ט) "כל מצוותיך אמונה" – כל המצוות צריכות להביא את האדם לאמונה בו יתברך, ואמונה זה דבר שאדם לא יכול להבין ולהסביר בשכל, כמו שאי אפשר להבין ולהסביר בשכל מה זה אויר, כי הוא תמיד בלי ציור וכו', כך לא יכולים להסביר מה זה אמונה וכו', וכמו שאדם חי רק על ידי שנושם אויר, אף שהוא לא מבין מה זה אויר וכו', ואיזה צבע יש לאויר וכו', ואיזו דמות יש לאויר, כמו כן ויותר מכן באין ערך כלל לא יכולים להסביר לאף אחד מה זה אורו יתברך, אבל המציאות שזה קיים, והוא מחייה ומקיים ומהווה את כל הבריאה כולה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות עבודה זרה הלכה ב' אות ב') השם יתברך ברא את העולם בגוף ונפש, חומר וצורה. וכוונתו היה להכניע הגוף לגבי הנפש, כי זה עיקר עבודתנו, וכמו שבפרטיות האדם צריך להתגבר להכניע ולבטל הגוף לגבי הנפש, שכל פעולות הגוף יהיה רק בשביל הנפש לעשות רצון יוצרנו יתברך, שזה תשוקת הנפש, כמו כן בכלליות העולם ישראל עם קדוש הם סוד הנפש והנשמה של כל העולם, וכל אומות העולם וכל הברואים שבעולם, כולם הם גוף כנגד עם ישראל, וכולם צריכין להיות נכנעים ובטלים לגבי הנפש והנשמה שהם עם ישראל, ולעשות רצונם, כי אין להם שום קיום וחיות בלא ישראל, כמו שאין חיות להגוף בלא הנשמה, כי עיקר התכלית של כל הבריאה כולה בכלל ובפרט הוא שיתבטל החומר והגוף לגבי הנשמה, להפשיט כל דבר מגשמיותו וחמריותו להפוך מחומר לצורה, מגוף לנפש, כדי שיעלה ויכלל ויתדבק בשורשו, וישוב למקור חוצבו שבקדושה, מקום אשר היה שם אהלו בתחילה קודם שנברא. וזה עיקר עבודת האדם בעולם הזה. וזה כלל כל התורה והמצוות, שציוונו הקדוש ברוך הוא לקיים את רצונו יתברך שהם מצוותיו, וללמוד תורה הקדושה כדי לדעת איך לקיים את מצוותיו, כדי לקשר רוחניות לגשמיות, וגשמיות אל רוחניות, כי השם יתברך שיער בדעתו שעל ידי מצוות אלו נוכל להכיר אותו יתברך, ועל כן כל המצוות והעבודות צריכין להיות במילולא ובעובדא דייקא, היינו על ידי הדיבור דיבורי תורה ותפלה, וכן לקיים בפועל את מצוות מעשיות, כי צריכין דווקא לעשות המצוה בפועל בעובדא דייקא, כי כך שיער השם יתברך, שעל ידי עשית אלו המצוות במעשה דייקא, על ידי זה דייקא אנו יכולין להתדבק בו יתברך, דהיינו לבטל גשמיות גופנו, שהוא סוד עשיה, וכן לבטל גשמיות כל העולם, שהכל מזדכך על ידי עשיית מצוותינו. ויזדכך החומר עד שיתהפך החומר של כל העולם כולו לצורה בכלל ובפרט, כדי שיעלו ויכללו כל הדברים בשורשן. דהיינו לדעת ולהכיר אותו יתברך, שזוהי התכלית של כל הבריאה כולה – בגין דישתמודעין ליה, היינו להכיר אותו יתברך מכל פרטי הבריאה, ולידע שהקדוש ברוך הוא מסתתר בתוך הבריאה, כי אין שום דבר נעשה מעצמו, כי הכל לכל אלקות גמור הוא, ובכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם, ועל כן אמונה הוא יסוד כל התורה כולה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (מכות כ"ד.) בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר (חבקוק ב' ד') "וצדיק באמונתו יחיה", כי זה עיקר התכלית של כל הבריאה לזכות לאמונה, להאמין שהשם יתברך ברא הכל בעשרה מאמרות והוא יתברך מחייה את כולם, שעל ידי זה שמאמינים שכל החיות הוא רק מהשם יתברך לבד, על ידי זה מעלין ומרימין כל הדברים להשם יתברך. ואל כל זה זוכים על ידי קיום מצוות מעשיות דייקא, שזוכים על ידי לימוד תורה הקדושה, שהתורה הקדושה מלמדת אותנו איך לקיים את המצוות של הקדוש ברוך הוא. וזה לעומת זה ברא הקדוש ברוך הוא את הס"מ שהוא ימנע את האדם להגיע לאמונה ברורה ומוזככת בו יתברך, כי הוא מכניס כפירות ואפיקורסות באדם שזה קליפת עמל"ק שעולה כמספר ספ"ק, שהיא מכניסה באדם ספיקות (שמות י"ז) "היש הוי"ה בקרבנו אם אין", ומזה בא כל הסבל שאדם סובל בזה העולם, כי מי שאין לו אמונה בהקדוש ברוך הוא, על ידי זה הוא מסתובב כמו בעולם התוהו נע ונד, והכל ברא הקדוש ברוך הוא בשביל הבחירה והנסיון, כי אם היו כולם רואים שהכל לכל אלקות גמור הוא, והיו רואים את אלקותו יתברך בעיני בשר לא היתה שום בחירה. ולכן נתנו להס"מ כח שיתגבר נגד האמונה הקדושה, ויקרר את האדם מללמוד תורה, כי התורה הקדושה היא מטהרת את נשמות ישראל מכל מיני זוהמות ודעות נפסדות, והתורה הקדושה מלמדת אותנו איך לקיים את מצוותיו יתברך בתמימות ובפשיטות גמורה, וזה כל הנסיון שיהיה לפני התגלות מלך המשיח שהוא יגלה את אמיתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאד. ולכן לא בחינם שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ה) שהולך אפיקורסות גדול על העולם, וכן סיפר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם. אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העיתים, ואמר: אף על פי שאינו מועיל כלל מה שהוא מספר זאת, שיהיה אפיקורסות בעולם ושצריכין להתחזק עצמו באמונה, כי אף על פי שהוא אומר זאת, אף על פי כן מתגברת האפיקורסות והבלבולים, כי הלא גם דניאל וכיוצא הודיעו מקודם, שקודם שיבוא משיח, יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים, "והרשיעו רשעים והמשכילים יבינו" (דניאל י"ב י') , ואם כן מאחר שהודיע מקודם שזה יהיה הנסיון קודם ביאת משיח שיתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים באמונה, ומי שיזכה לעמוד בנסיון וישאר קיים באמונתו, אשרי לו ויזכה לכל טוב המעותד לבוא לנו במהרה בימינו אשר ניבאו עליהם כל נביאינו וחכמינו מקודם, ואם כן היה ראוי שכל אחד ישכיל ויחוס על עצמו להשאר קיים חזק באמונתו, ולא יהיה לו עוד שום נסיון וצירוף כלל מאחר שכבר הודיעו זאת מקודם. ובאמת אף על פי כן, אף על פי שהודיעו זאת מקודם אף על פי כן יהיה נסיון גדול, ורבים ירשיעו כמו שכתוב (דניאל י"ב י') "והרשיעו רשעים", אך אף על פי כן אני מודיע זאת מקודם בשביל אותן מעט הכשרים שיחזקו עצמן באמונתן, ובודאי יהיה להם מלחמות גדולות בדעתן, למען יהיה להם למשיב נפש והתחזקות והתאמצות יותר כשיראו שכבר דיברו מזה מקודם. וזה כל הנסיונות שעוברים עכשיו על עם ישראל שרוצים לנתק אותם מהתורה הקדושה בכל מיני אמתלאות וכו' וכו', והכל כדי לעקור את נשמות ישראל ממנו יתברך, ומהאמונה הקדושה, אבל זה לא יועיל להס"מ שום דבר, כי עם ישראל כבר עברו את הגלות אלפיים שנה בכל מיני גזירות של שמד והריגות ורציחות אכזריות של כל מיני עובדי אלילים, וכל מיני אכזרים וכו' וכו', ותהילה לאל עברו על הכל, וכן נזכה לעבור גם עכשיו על כל זה אם נהיה חזקים באמונה פשוטה בו יתברך, ונאמין בדברי רביז"ל שאמר (שיחות הר"ן סימן ר"כ) שזה יהיה הנסיון האחרון קודם ביאת משיח, שלכל אחד יכנסו ספיקות באמונה הקדושה, והכל בא מחמת תאוות ניאוף שבוערת באדם, כי עוד לא היו במשך כל הדורות נסיונות קשים ומרים בקדושת הברית כמו שיש לנו בדור הזה, ובפרט כאשר מתגלה בכל יום טכנולוגיה באופן אחר, ומושכת את האדם אל שיקוץ עירום וזיהום וכו', להכשיל את האדם בפגם הברית, ותיכף ומיד כשאדם פוגם בברית, אזי הוא רחוק מאמונה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"א) אשר שמירת הברית ואמונה תלויים זה בזה, כמו שכתוב (תהלים פ"ט כ"ט) "ובריתי נאמנת לו", כי מינות ואפיקורסות והרהורי ניאוף תלויים זה בזה, כמאמרם ז"ל (ברכות י"ב:) על הפסוק (במדבר ט"ו ל"ט) "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם". אחרי לבבכם – זו מינות, אחרי עיניכם – זה הרהור עבירה. ולכן כל מי שנפל כבר בכפירות ואפיקורסות, ועולות לו מחשבות נגד האמונה הקדושה, והוא לא יכול להבין איך גשמיות מחוברת אל רוחניות, ורוחניות מחוברת אל גשמיות, זה סימן שהוא פגום מאד בבריתו, וקלקל את מוחו ודעתו מרוב ניאוף ששקע בו, ועצתו רק להתפלל אל הקדוש ברוך הוא. ומי יתן שתאמר בכל יום את התפלה הקדושה שחיבר מוהרנ"ת ז"ל על פי דברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) המדברים ממעלת ארץ ישראל ששם זוכים לאמונה, ואיך שזה לעומת זה הקליפות והמשחיתים הערב רב רוצים להעלים ולהסתיר את האמונה בו יתברך, ולדעתי אם תאמר בכל יום את התפלה הזו, אזי תחקק בך האמונה הקדושה עד שתראה במו עיניך את מה שאתה מאמין:
ליקוטי תפילות חלק א' תפילה ע"ג
יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו, אל אמונה, שתזכנו ברחמיך הרבים ובחסדיך העצומים, לאמונה שלימה באמת ובלב שלם, שאזכה להאמין בך ובצדיקיך האמיתיים באמונה שלימה באמת. ואזכה להכנס ולהתדבק ולהכלל בתוך שלימות האמונה הקדושה, ואהיה חזק ואמיץ בהאמונה הקדושה, עד אשר אזכה להתהפך מגשמיות גופי, למהות האמונה הקדושה, והאמונה הקדושה תאכל אותי עד שיהיה נאכל ונתבטל כל הרע הנאחז בי, ואזכה להתהפך מרע לטוב, על ידי שלימות האמונה שתזכני להכלל ולהתבטל בתוך האמונה הקדושה בביטול גמור.
ותזכני מהרה לבוא לארץ ישראל בשלום בלי פגע, ולהתקרב ולהתדבק בצדיקים אמיתיים בדביקות גדול ובאמונה שלימה באמת, ותחמול עלי בחמלתך הגדולה, ואל תעשה עמי כחטאי ואל תדינני כמפעלי, ותזכני ברחמיך, ותפתח לי שערי האמונה הקדושה, ותעזרני לכנוס לתוך האמונה באמת, ולהכלל בתוכה בכלליות גדול, עד שאזכה להיות נאכל להאמונה ולהתהפך למהותה הקדוש, למהות קדושת ארץ ישראל הקדושה, ולמהות קדושת הצדיקים האמיתיים. ולא תקיא אותי הארץ והאמונה הקדושה כאשר קאה את הגוי אשר מלפני, ואף על פי שאיני כדאי וראוי ליגע בהאמונה הקדושה, ובארץ ישראל הקדושה, ולהתקרב להצדיקים האמיתיים, כי הרעותי את מעשי מאד, וקפחתי את קדושתי, אף על פי כן רחמיך רבים יהוה, רחמיך רבים מאד, זכיני ברחמיך ועזרני והושיעני, שתוכל האמונה הקדושה לסבול אותי בתוכה, ולהחזיק אותי תמיד, עד אשר אהיה נאכל ונתהפך למהות קדושת האמונה באמת.
מלא רחמים, זכיני לאמונה שלימה בכל הבחינות, כי אין לנו שום תקוה וסמיכה עכשיו כי אם על האמונה הקדושה, כמו שכתוב: "וצדיק באמונתו יחיה". כי אתה יודע עוצם התגברות על גלות הנפש, על ידי תאוות הגוף המתגברים בכל עת, ובעוונותינו הרבים תש כוחינו ומטה ידינו מאד, לעמוד כנגדם לשברם ולבטלם לגמרי, כי אם בכח האמונה הקדושה, שתזכנו להכנס ולהכלל בתוך האמונה בכלליות גדול, עד שנזכה להיות נאכל להאמונה, ולהתהפך למהות האמונה הקדושה. ונזכה לקיים מקרא שכתוב: "בטח ביהוה ועשה טוב, שכן ארץ ורעה אמונה". "יהוה, עיניך הלא לאמונה". זכיני ברחמיך לאמונה הקדושה בשלימות באמת כרצונך הטוב. "כל מצותיך אמונה, שקר רדפוני עזרני. יהוה שמע תפלתי, האזינה אל תחנוני, באמונתך ענני בצדקתך". ויקוים מקרא שכתוב: "ויודו שמים פלאך יהוה, אף אמונתך בקהל קדושים". ונאמר: "ואמונתי וחסדי עמו ובשמי תרום קרנו". ונאמר: "לעולם אשמור לו חסדי ובריתי נאמנת לו, וחסדי לא אפיר מעמו ולא אשקר באמונתי. חסדי יהוה עולם אשירה לדור ודור אודיע אמונתך בפי, כי אמרתי עולם חסד יבנה שמים תכין אמונתך בהם. יהוה אלהי צבאות מי כמוך חסין יה ואמונתך סביבותיך". וקיים לנו מקרא שכתוב: "וארשתיך לי לעולם, וארשתיך לי בצדק ובמשפט בחסד וברחמים, וארשתיך לי באמונה, וידעת את יהוה, אל תעזבני יהוה, אלהי אל תרחק ממני, חושה לעזרתי אדני תשועתי, ברוך יהוה לעולם אמן ואמן".
הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ואז תחייה חיים טובים, חיים נעימים, ותרגיש חיי העולם הבא עוד בעולם הזה, כי עולמך תירש בחייך.
|