שאלה: מאת אשר: שלום וברכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תשא י' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, חכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות; ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאוה כעצימת העינים", ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים", ולכן הבחירה בידי האדם, אם הוא רוצה – הוא מסתכל בכל מיני לכלוך וזבל ובא לידי קישוי אבר וכו', וזה מביא אותו לידי פגם הברית הוצאת זרע לבטלה שזה מטמטם לו את המח והדעת, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרי סרסורי דחטאה, אמר הקדוש ברוך הוא אי יהבית לי ליבא ועינא, אנא ידע דאת לי, כי צריכים מאד מאד לשמור על העינים לא להסתכל בראיות אסורות שזה משגע את האדם לגמרי. וכשאדם חוזר ומסתכל בשיקוץ תיעוב זיהום ועירום, בוודאי יבוא לידי פגם הברית וכו', ולא רק זה אלא הוא ישתגע לגמרי, כי מי שנכנס בתאווה הזו של הסתכלויות רעות, הוא נעשה משוגע לגמרי, ומאבד את השכל שלו, כמו שכתוב (דברים כ"ח ל"ד) "והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה", כי מי שלא שומר על העינים שלו נעשה משוגע ממש פשוטו כמשמעו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שרוב המשוגעים משתגעים רק מחמת תאוות ניאוף, ולכן הבחירה בידיך אם כן להסתכל או לא להסתכל, ואל תאמר שכבר כל כך נלכדת שאתה לא יכול להפסיק וכו', כי בפירוש אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה, השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה – עושה, ואם אינו רוצה – אינו עושה וכו'. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: ודבר זה הוא נצרך מאד לדעת, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה]. בוודאי מי שמסתכל תמיד רחמנא לישזבן על עירום וכו', שזה שיקוץ תיעוב וזיהום וכו', יהיה מוחו פגום לגמרי, וישתגע מזה, וכל אלו שנכנסו בתאווה הזו להסתכל על נשים וכו' וכו', פשוט השתגעו לגמרי וכו', ולא יכולים לחשוב ישר וכו', וזה בדיוק כמו שאדם מכור לסמים שקשה מאד מאד להיגמל מזה, כי להסתכל באינטרנט בכל הזבל והלכלוך והגועל נפש וכו', זה בדיוק כמו שאדם מכור לאלכוהול וכו' או לסמים וכו', ומאד מאד קשה לצאת מזה, וככל שאדם יותר ימשך לזה יותר ישתגע, עד שיש בני אדם שכל כך נכנסו בתאווה זו, שקשה להם מאד מאד לצאת מזה, כי הם מכורים לזה לגמרי, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ג) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות; ואמרו (תנחומא נשא) אין המנאפים נואפים עד שתכנס בהם רוח שטות; ואין עצה אחרת רק תפלה לבקש ממנו יתברך בכל יום ויום:
רבונו של עולם! חוס וחמול עלי ותן לי דעת ושכל ובינה לדעת ולהבין ולהכיר אותך, ולידע שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ואתה צופה ומביט עלי תמיד, ואזכה לשמור על עיני, ולא אכשל בשום ראיות אסורות המטמטמים את המח והדעת, ומעקמים את הלב בעקמומיות, ומכניסים באדם ספיקות באמונה. אנא חוס וחמול עלי וזכיני שאזכה תמיד להסתכל רק עליך עד שאבין ואשכיל בעיני שכלי באופן ברור בידיעה ברורה, איך שאתה מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, כי הרי הכל רק לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ועל ידי זה אזכה לטהר את עיני, שתמיד אסתכל רק על השכל שבכל דבר, היינו האלקות המחייה את הדבר הזה, ועל ידי זה אזכה לשמירת העיניים, לשמור מלהסתכל בכל מיני תועבות שיש עכשיו בעולם, שמרני אל כי חסיתי בך, והצילני מעתה לעזוב את דרכי הרעה שהרגלתי את עצמי מנעוריי להסתכל על כל אשה שעוברת על הרחוב, עד שנעשיתי משוגע מזה, חוס וחמול עלי ותן לי דעת ושכל להכיר אותך באופן שאזכה לצאת מההרגל הרע הזה, ואזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא תהיה לפני מראה עיני רק אמתת מציאותו יתברך, ולא אתאווה לשום דבר גשמי מהבלי העולם הזה.
מלא רחמים טוב לכל, טוב ומטיב, טוב ומטיב לרעים ולטובים, טוב באמת תמיד, הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך, רחם עלינו ברחמיך הרבים והצילנו מרע עין מכל הבחינות – הן שלא יהיה לנו שום עין רעה כלל, הן שלא תשלוט בנו שום עין רעה משום אדם ומשום נברא שבעולם. ותביט עלי בעינך הטוב בעינא חדא דרחמי ותמשיך ותשפיע עלי טוב עין. ותשמרני ותצילני שלא תהיה עיני רעה כלל בגדולת חברי ובגדולת כל העולם כולו. ותצילני מפגם הראות ותשמרני תמיד שלא אסתכל בשום דבר המביא לידי הרהורים חס ושלום, ולא בשום דבר הפוגם את העינים. העבר עיני מראות שוא בדרכך חייני. הצילני מעין נואפת. שמרה נפשי והצילני אל אבוש כי חסיתי בך. וכל מה שחטאתי עויתי ופשעתי לפניך ופגמתי בעיני בשוגג ובמזיד באונס וברצון, והרע בעיניך עשיתי מנעורי עד היום הזה, על הכל תמחול ותכפר ותסלח לי, אלוה סליחות חנון המרבה לסלוח. ותזכני מעתה להיות טוב עין בכל הבחינות בקדושה ובטהרה גדולה כרצונך הטוב באמת.
ותצילנו שלא ישלט בנו שום עין רעה משום רע עין שבעולם, ולא יזיק לנו עינם הרעה כלל, הן בגשמיות הן ברוחניות, בגוף ונפש וממון. ותשמור צאתנו ובואנו לחיים טובים ולשלום מעתה ועד עולם, כי אין לנו על מי להשען כי אם עליך לבד אבינו שבשמים. כי אשורנו עתה סבבונו עיניהם ישיתו לנטות בארץ. צרי ילטש עיניו לי. אשא עיני אל ההרים מאין יבא עזרי עזרי מעם יהוה עושה שמים וארץ: כי אליך אלהים יהוה עיני בך חסיתי אל תער נפשי. עיני תמיד אל יהוה כי הוא יוציא מרשת רגלי. אליך נשאתי את עיני היושבי בשמים. הנה כעיני עבדים אל יד אדוניהם כעיני שפחה אל יד גבירתה כן עינינו אל יהוה אלהינו עד שיחננו. חננו יהוה חננו כי רב שבענו בוז.
זכיני מעתה לישוב הדעת אמיתי, עד שאזכה לזכור בעלמא דאתי, שיבוא היום שאצטרך לעזוב את זה העולם, ואיך אבוא לפניך אז, ולכן פתח לבי ודעתי באופן שאזכה מעתה רק להשתוקק לראות את אלהותך המחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, ועל ידי זה אזכה לקדש את עיני, עד שתמיד אזכה לראות את שמותיך הקדושים לפני עיני, ואזכה לקיים בשלימות שויתי יהוה לנגדי תמיד, ועל ידי זה תיפול עלי יראה גדולה לרעוד ולפחד ממך, והיראה תביא אותי לאהבה גדולה לאהוב אותך, עד שאזכה להכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
תאמין לי, אם תתפלל בכל יום אליו יתברך לשמירת העיניים, אז כל החיים שלך יהיו חיים אחרים לגמרי, כי עיקר האדם הוא העיניים, ולכן קח על עצמך מהיום והלאה לשמור את העיניים ואז טוב לך כל הימים.
|