שאלה: מאת יהודה: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויקהל ט"ז אדר א' ה'תשע"ד שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך, כשאדם חוטא הוא מאבד את השכל שלו לגמרי, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ג) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, ואמרו (תנחומא נשא) אין המנאפים נואפים עד שתכנס בהם רוח שטות; והרגע שהרוח שטות נכנסה בך, זה מה שמציק ומעיק לך וכו', ומכניס בך דיכאון פנימי ויאוש וכו', וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם. ולכן עליך לדעת שאין דבר כזה להתייאש מהחיים, ורביז"ל צעק (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש! ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, ולכן למה תגיד שאיבדת את עולמך הגשמי והרוחני? מי אמר לך דבר כזה? אדרבה, ככל שאדם מרגיש שהוא יותר רחוק מהקדוש ברוך הוא, ידע שאין עוד קירבה יותר גדולה אל הקדוש ברוך הוא כמו שהוא מקורב, וגדולי מובחרי הצדיקים תמיד הולכים בתחושה כזו שאיבדו את העולם הזה והעולם הבא, ואף על פי כן הם מתחזקים בכל מיני התחזקויות לחזור יותר ויותר אל הקדוש ברוך הוא, וככל שבא הס"מ ושובר אותם ומראה להם שאין להם כבר שום תקוה בחייהם וכו' וכו', יותר הם חוזרים אליו יתברך באהבה גדולה מאד. וסיפר רביז"ל על הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שבא הס"מ ואמר לו שאיבד את שני העולמות, אז קפץ ורקד מרוב שמחה, ואמר: אם כן אעבוד את הקדוש ברוך הוא בלי שום שכר כלל, רק מרוב אהבה שאני אוהב את הקדוש ברוך הוא בלי שום קיווי שכר וכו. ולכן מי שמרגיש שאיבד את שני העולמות – הגשמי והרוחני גם יחד, עליו לשמוח מאד מאד שעכשיו יכול לעבוד את הקדוש ברוך הוא בלי שום קיווי שכר, אלא לשם שמים, ומתעטף בציצית והולך עם תפילין, ומתפלל בשמחה עצומה, ושומר שבת, מפני שהוא אוהב את הקדוש ברוך הוא שלא על מנת לקבל פרס, שזו המדריגה הכי עליונה שרק יש, ולכן ראה מה לפניך, אתה יכול בין רגע אחד להיות צדיק גדול מאד אם תכניס את הדיבורים האלו בלבך. אתה צריך לדעת שבני אדם מתפלאים למה גדולי מובחרי הצדיקים לפעמים משבחים את עצמם וכו', או מחיים את עצמם עם בני אדם שמשבחים אותם וכו', שדבר זה מאד מאד פלא וכו', אבל אף אחד לא שם לב שהצדיקים האלו הגיעו למדריגות ביטול ישותם לגמרי וכו', עד שאין להם במה להתחזק כלל, כי נדמה להם שאיבדו את שני העולמות ביחד, עם כל זאת הם עובדים את הקדוש ברוך הוא בשמחה עצומה, ולכן כדי לחזק את עצמם שלא יתבטלו לגמרי, הם צריכים לשבח את עצמם וכו', או צריכים לשמוע התחזקות מהזולת, ובני אדם שלא אוחזים במדריגה זו של ביטול ישותם לגמרי, הם לא יכולים להבין את זה. ולכן ראה לחזק את עצמך ביתר שאת וביתר עוז, ותרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, ואף שבהתחלה יגיע לך דבר זה מאד מאד קשה, כי מרוב העוונות שנדבקו בך נדמה לך שאין מי ששומע אותך, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה לאדם; וכן אמר הנביא (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע", עם כל זאת אם אדם הוא עקשן גדול מאד מאד, ולא עוזב את עצמו בשום פנים ואופן, ועושה לעצמו את החשבון אפילו שאיבד את שני העולמות, הוא את הקדוש ברוך הוא לא יעזוב, דייקא אדם כזה יכול להגיע למדריגות גבוהות מאד מאד, כי הס"מ מאד מפחד ממנו. ולכן תעשה כל מה שביכולתך רק להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ותתמיד בספרי רביז"ל ותמצא שם מזור לנפשך .
|