שאלה: מאת אבנר נריה: שלום לצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויקרא ד' אדר ב' ה'תשע"ד שלום וברכה אל אבנר נריה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אקדים לך הקדמה אחת כדאי שתדע לאורך הדרך מהי חסידות ברסלב, וזה יועיל גם לאחרים שיש להם אותה בעיה שיש לך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן של"ט) איתא במדרש (בראשית רבה פרשה ל"ד סימן כ"א) על הפסוק (יחזקאל ל"ו כ"ו) "ונתתי לכם לב בשר", אל תקרי בשר אלא בסר, שיהיה כל אחד בוסר בחלק של חבירו, לב בסר אותיות ברסלב, היינו שכל הצרות שעם ישראל סובלים הן מפני שיש לנו לב האבן, שאחד לא מבין את השני, ולא מעוניין להבין את השני, כמו שני אבנים וכו', וזה מה שאומר הנביא (שם) "והסירותי מכם את לב האבן ונתתי לכם לב בשר", שזו תהיה הגאולה – שאדם יהיה לו לב של בשר, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פד.) אהבה דוחקת את הבשר; הרגע שיש לאדם לב בשר, הוא יבין את השני ויאהב את השני ויעזור לשני, וזה כל הענין של חסידות ברסלב, שהיא אותיות לב בסר, כי האות ש' מתחלפת באות ס', כי אדם צריך לעבוד על מידותיו לעקור ממנו את הלב האבן שזו מדת האכזריות שיש בו, מדת האנוכיות שיש בו, ואז דייקא יזכה ללב בשר, לאהוב את כל בר ישראל, ולהרגיש בכאב הזולת, וישתדל לעזור, שזה כל חסידות ברסלב. וזה לא שייך לזרם אחד וכו', זו מתנה לכלל נשמות ישראל ולכל העולם כולו, ולכן לא בחינם שלאחרונה מתפרסם הלימוד העמוק של רביז"ל בכל העולם כולו, ולא רק נשמות ישראל נמשכים אל רביז"ל, מכל החוגים ומכל החסידויות ומכל השיטות וכו', אלא אפילו אומות העולם מתעניינים בלימוד העמוק של רביז"ל, איך שמחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הנפולות, ומחזק את כולם, ומדריך את כולם בדרך הנכונה. אשרי מי שיתמיד בספרי רביז"ל, ואז יתהפך לבו לב האבן, שזה היצר הרע הס"מ שעניינו רק לעשות רע לזולת וכו', ויהיה נעשה לבו לב בשר, שזה היצר טוב שעניינו רק לעשות טוב לזולת וכו'. מכל זה תבין בעצמך שחסידות ברסלב אין לה שום שייכות לשום מפלגה וכו' ולשום גוף וכו', רביז"ל הוא מתנה לכל העולם כולו, כי הוא מגלה את אמתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא כזה, עד שעושה את כל ההשגות אלקות בצורה כל כך פשוטה, עד שילדים קטנים יכולים להבין את אלקותו יתברך, ופותחים את הפה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר דבר זה לא נמצא בשום מקום, כי רביז"ל מעורר מהשינה, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') שהצדיק מעורר מהשינה ועל ידי זה נפתח הפה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, כי כשהמוחין ישנים ולא מרגישים את אמתת מציאותו יתברך, אזי נתקיים (תרומות פרק ב') חרש אינו שומע ואינו מדבר; אם לא שומעים את התעוררות השינה מהצדיק, על ידי זה אינו מדבר אל הקדוש ברוך הוא, וזה (תהלים י"ט) "אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם" – אם לא שומעים את קול הצדיק שמעורר מהשינה, אזי אין דיבורים אל הקדוש ברוך הוא. ואת הגילוי הזה יגלה משיח צדקינו לכל העולם כולו, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד", ולכן אז יהיה תיקון השלם, ורביז"ל ממשיך כבר עכשיו את התיקון הזה לאנשיו, שמי שרק מתקרב אליו הוא גם כן פותח את הפה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולכן רביז"ל לא שייך לשום מפלגה וכו' ולשום שיטה וכו' ולשום דרך וכו', הוא מתנה לכלל נשמות ישראל ולכלל העולם כולו, וכמו שאמר רביז"ל בפירוש כשנסע לנאווריטש בהיותו יושב על העגלה, (חיי מוהר"ן סימן רנ"א) יש לאל ידי להחזיר כל העולם כולו למוטב, ולא בלבד אנשים פשוטים, אלא אפילו צדיקים ואנשים גדולים, אני יכול להחזירם למוטב. כי גם הצדיקים צריכים להחזירם למוטב. ולא מבעיא ישראל קדושים, אלא כל האומות העולם כולם אני יכול להחזירם להשם יתברך, והייתי יכול להוליכם סמוך לדת ישראל. אך דיו לעבד להיות כרבו; כי הגילוי הזה של רביז"ל שמגלה איך שאין שום יאוש בעולם כלל, ואפילו במצבים הכי קשים שעוברים על האדם הוא יכול לחזור אליו יתברך, וצעק בקול עמוק מאד (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש! ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן. ולכן אני לא יודע למה אתה צריך להתפעל ממה שאחד אמר וכו', וממה שאחד כתב וכו', רביז"ל לימד אותנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריכים לדון לכף זכות את כל אחד ואחד אפילו רשע גמור, כי כל בר ישראל יש בו נקודה טובה מה שאין בחבירו, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון, ועל כן צריכים לדון את כל אחד ואחד לכף זכות, מלבד אחד שהוא מסית ומדיח נגד הקדוש ברוך הוא ונגד כל הקדוש לעם ישראל, עליו אמר רביז"ל (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ח) אין מלמדין זכות על המסית; אבל כלל ישראל הם לא מסיתים ומדיחים וכו' וכו', ולכן צריכים לדון את כולם לכף זכות. ועל כן ראה להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואל תתפעל משום בריה שבעולם, ולא כל אחד שמגדיר את עצמו שהוא חסיד ברסלב, או שהוא מרבני ברסלב זה ככה, כי להיות חסיד ברסלב צריכים להיות בקי בספרי רביז"ל ישר והפוך, והפוך וישר, כי בפירוש גילה לנו התנא הקדוש (אבות פרק ב') ולא עם הארץ חסיד; אחד שלא למד לא יכול לקרוא את עצמו חסיד בשום פנים ואופן, ובפרט מי שלא למד ספרי רביז"ל ואינו יודע בין ימינו לשמאלו איך הוא יכול לקרוא את עצמו חסיד ברסלב? ולכן אל תשים לב אל אף אחד בעולם וכו', ואל תתפעל מאף אחד וכו', ואתה צריך לזכור שרביז"ל לא מצומצם בשום מקום וכו' ובשום גוף וכו' ובשום מפלגה וכו', רביז"ל הוא מתנה לכלל נשמות ישראל ולכלל העולם כולו, יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בהתגלות האור הגנוז הזה של רביז"ל.
|