שאלה: מאת אלכסנדר: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר צו ז' אדר ב' ה'תשע"ד שלום וברכה אל אלכסנדר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל הצרות והיסורים שאדם סובל זה רק מחמת שהוא שרוי בעצבות ובמרירות ובדיכאון פנימי, וככל שאדם יותר ממורמר ושבור ועצוב וכו' וכו', כמו כן הוא סובל יותר ויותר, כי העצבות הורסת את האדם לגמרי, והוא מסוגל לעשות את כל השטויות שרק יש, כי העצבות והמרירות משחירות ומטמטמות את דעת האדם, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות המתקת דין סימן ב') חלישות הדעת היינו עצבות על ידי זה בא רוע מזל, ועל ידי רוע מזל מדת הדין שולט; וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות עצבות סימן ל"ג) מי שיש לו עצבות מביא על עצמו יסורים; ואמר (שם סימן ד') על ידי דאגה בלב נופל על האדם אימת מוות. ולכן כל הצרות שלך זה רק מחמת שאתה שרוי בעצבות, ואתה צריך להתבייש מאד מאד איך באת לירידה כזו שבגדת באשתך וכו', ואתה צריך לחזור בתשובה שלימה על דבר זה, ובוודאי הקדוש ברוך הוא יקבל את תשובתך, כי אין עוד דבר שלא מועיל על זה תשובה, ועיקר התשובה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע, שעיקר התשובה השלימה היא כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והעניינים שהיה מתחלה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה; ולכן תראה לשמור מהיום והלאה לא לעשות שטויות ולא לבגוד באשתך וכו' וכו', כי מרה תהיה באחרונה שתאבד את אשתך ותישאר זרוק כמו גלמוד וכו' וכו'. תחזור בתשובה שלימה ואז תיכנס בך שמחה עצומה ותרצה לחיות כל יום וכל שעה וכל רגע, כי באמת מי שזוכה לאמונה ומאמין בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, על ידי זה מרגיש טעם אחר בחייו, ושש ושמח עמו יתברך, שאין עוד שמחה יותר גדולה מזו, ולא בחינם שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך; ולכן ראה לחזק את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, ותרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, שזה עיקר התשובה – שאדם מתוודה לפניו יתברך, כמובא ברמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר: אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה, וזהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצא מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם; ולכן בזה שתרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך ולהתוודות בכל פעם על השטויות שעשית וכו' וכו', יצאו העוונות מהעצמות שלך ותבוא לשמחה עצומה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) שעל ידי שמחה הקדוש ברוך הוא ישמור אותו מפגם הברית, כי עיקר פגם הברית והניאוף באים על ידי הקליפה שנקראת על שם יללה, שמכניסה באדם עצבות ומרירות ודיכאון וכו' וכו'. ולכן קח את עצמך בידיך ותחזור בתשובה שלימה, אשר אין למעלה מזה, כמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה, שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שעשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, ובשביל זה הוא מסית את כל אדם "מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות?" כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. הרב הקדוש רבי אברהם מקאליסק זי"ע (מנוחת כבודו בטבריה) מצא פעם אדם בגיל שמונים עומד ובוכה, ניגש אליו ושאל אותו "למה אתם בוכים?", ענה ואמר: "אני רוצה למות", ונתן הצדיק צעקה עליו "הוי טיפש! האם לא כדאי לחיות עוד יום כדי להניח תפילין?", וגם לך אני אומר את זה וכו', אתה אומר שאתה אדם חי מת וכו', צא מעצמך ותתחיל לשמוח מאד מאד עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בך, ואז תראה שכדאי לחיות, כי על ידי כל מצוה ומצוה שבר ישראל מקיים, הוא נכלל באין סוף ברוך הוא, ומכניס בעצמו הארה נוראה ונפלאה מכל העולמות וכו'. נא ונא תעשה כל מה שביכולתך להיות בשמחה, אשר אין למעלה מזה, ומוהרנ"ת ז"ל הבטיח לאחד מתלמידיו "אם תהיה תמיד שמח לא תראה פני גיהנום", ויכולים להבין את זה בפשיטות, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) אין עולם הזה, יש או גיהנום או גן עדן, ולכן כשאדם מסתובב בזה העולם ממורמר ומדוכא וכו', אזי הוא טועם את טעם הגיהנום בזה העולם רחמנא לישזבן, כי אין עוד קללה יותר מזה שאדם מסתובב ממורמר ומדוכא ועצוב ומיואש וכו' וכו', וזה בעצמו הגיהנום שאדם מסתובב בעצבות ובדיכאון, ולא מוצא את מקומו וכו', ולכן תעשה כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ואל תדחה את השמחה ליום מחרת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם, לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר, לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן תהיה היום בשמחה, ותגאל את עצמך מהגיהנום שאתה נמצא בו וכו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|