שאלה: מאת אלעזר: שלום לכבוד הרב הגאון הרב שיק שליט"א. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ט' אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אלעזר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, צר לי מאד מאד לשמוע שיש בעתים הללו דברים כאלו שראשי ישיבות מעיפים בחורים שמתארסים או מתחתנים צעירים וכו', הרי זה מראה שהם בכלל לא יודעים מה שעובר על בני הנעורים בעתים הללו, וזה היפך דברי חכמינו הקדושים שאמרו (יומא עב:) על הפסוק (תהלים יט) "יראת הוי"ה טהורה עומדת לעד" – אמר רבי חנינא: זה הלומד תורה בטהרה. מאי היא? נושא אשה ואחר כך לומד תורה; וחכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ה') בן שמונה עשרה לחופה; ונפסק להלכה (שולחן ערוך אבן העזר סימן א' סעיף ג') מצוה על כל אדם שישא אשה בן שמונה עשרה; וכתבו הפוסקים שהכוונה היא בתחילת שמונה עשרה, היינו כיון שמגיע גיל שבע עשרה ויום אחד, הוא נכנס כבר בשנת השמונה עשרה, ואז הוא צריך להתחתן, וכן הוא החוק הקיים בהרבה מדינות. והנה כתוב בשולחן ערוך (שם סעיף א') חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות, וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים וממעט את הדמות וגורם לשכינה שתסתלק מישראל. הגה: וכל מי שאין לו אשה שרוי בלא ברכה בלא תורה כו' ולא נקרא אדם, וכיון שנשא אשה עונותיו מפקפקים, שנאמר (משלי י"ח כ"ב) "מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מאת הוי"ה"; ולכן צריכים לדעת שכל ענין הנישואין הוא המצוה הראשונה בתורה, וזה לא סתם להסתובב עם בחור או עם בחורה שיהיו חבר וחברה, בר ישראל מוכרח להתחתן כדי שיקרא אדם השלם, וכן כדי שיהיה שמור מן החטא, וזו תכלית החתונה – לפרות ולרבות ולהישמר מחטאים, ויהיה מוחו נקי ללמוד את התורה הקדושה. ומצינו בדברי חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר ליה: כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר ליה: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר ליה: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר ליה: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה – כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד כ' שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע כ' ולא נשא אומר תיפח עצמותיו.
ואחר כל זה איך יכול להיות שאחד שנקרא ראש ישיבה יעיף בחור מהישיבה מפני שהתחתן בגיל צעיר, הרי על זה צריכים לעודד את כל התלמידים להתחתן מה שיותר מהר, כי רביז"ל הקפיד על דבר זה מאד מאד, והחזיק שמוכרחים להתחתן בגיל צעיר, על כל פנים להתארס בגיל שבע עשרה ולהתחתן בגיל שמונה עשרה ועל ידי זה יהיו שמורים מן החטא, ויוכלו ללמוד תורה בטהרה, ובמקום לעודד דבר זה עוד זורקים מהישיבה, ועל זה ידוו כל הדווים על כל מה שקורה בעתים הללו שכל כך הרבה בני הנעורים נושרים ועוזבים את היהדות רחמנא ליצלן, כי הנסיונות קשים ומרים מאד, ובחורים ובחורות צריכים להתחתן מה שיותר מהר, ואשרי ההורים שדואגים לחתן את ילדיהם בגיל צעיר לפי החוק. ואמרו חכמינו הקדושים (יבמות סב:) המדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, והמשיאן סמוך לפירקן, עליו הכתוב אומר (איוב ה') "וידעת כי שלום אהלך".
אשרי ההורים שיש להם שכל ודואגים לחתן את ילדיהם בגיל צעיר, ועל ידי זה יצילו אותם בגשמיות וברוחניות גם יחד.
|