שאלה: מאת אבי: תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר צו י"א אדר ב' (תענית אסתר) ה'תשע"ד שלום וברכה אל אבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך הספר, ולכן העיקר להתמיד בספרי רביז"ל, ולא להתבלבל מאף אחד, כי סוף כל סוף עיקר ההתקרבות אל רביז"ל תלויה רק כפי ההתמדה שאדם מתמיד בספרי רביז"ל, כי בלי זה הוא סתם עם הארץ גמור שאינו יודע בין ימינו לשמאלו וכו', כי הרי גם רבני ברסלב הם חוזרים בתשובה כמוך וכו', ואם לא למדו את ספרי רביז"ל איך הם יודעים ללמד אותך? ולכן עדיף שתכניס את עצמך ללמוד הרבה בספרי רביז"ל, עד שיהיו שגורים על פיך, והעיקר שתלמד הרבה את שיחותיו הקדושות של רביז"ל שרשמם מוהרנ"ת ז"ל והם בספרי "חיי מוהר"ן" ו"שיחות הר"ן", ושם תראה מה רביז"ל רוצה מאתנו, ותמסור את נפשך לקיים כל שיחה ושיחה בתמימות ובפשיטות גמורה בלי שום חכמות והשכלות כלל, ואז תראה שכל המושג של 'רבני ברסלב' זה דמיון אחד גדול, כי הם בעלי תשובה בדיוק כמוך וכו', והיו להם שערות ארוכות יותר ממך וכו', והיום גזזו את השערות ובשביל זה יש להם פיאות ארוכות עד אחר הכתפיים וכו. ולכן העיקר רק להתמיד בספרי רביז"ל ובפרט בשיחותיו הקדושות, שבפירוש אמר (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וכתב על זה מוהרנ"ת ז"ל: (שם) וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו, וכן להיפך, מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. היום עושים עסק מכל בן אדם וכו' וכו', ושוכחים שעיקר התכלית הוא רק לעבוד את הקדוש ברוך הוא, ולחזור בתשובה שלימה רק אליו יתברך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ה) שעיקר התשובה לחזור למקום שבא משם וכו', היינו ממנו יתברך, ולכן צריכים לחזור רק אליו יתברך, ואם יש אחד שמחזק אותי להתמיד בספרי רביז"ל, להתמיד בשיחה בינו לבין קונו, להתמיד בשמחה עצומה, להתמיד בשיעורים כסדרן במקרא, משנה, גמרא ומדרש וכו' וכו' – תבוא עליו ברכה, וצריכים להחזיק בו עם כל הכוחות, ולא להחליף אותו בשום פנים ואופן וכו', אבל אם אחד סתם מדבר מהרוח וכו', והוא מלא דמיונות וכו', מאנשים כאלו צריכים מאד מאד לשמור, כי הם בקלות יכולים להפיל אותך בנוקבא דתהומא רבה. וכבר הזהירנו רביז"ל על דבר זה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) ויש מנהיגים שנקראים בשם רבי, שלימודם מאלו המותרות, ולא די שאינם יכולים אפילו להנהיג את עצמן, ומכל שכן שאינם יכולים להנהיג את אחרים, והם נוטלים גדולה לעצמן להנהיג את העולם. צריך לראות שלא להסמיך אותם, שלא ליתן להם תוקף ועוז, שלא יהיו מכונים בשם רבי. כי הם עצמן אינם חייבים כל כך, כי יש להם יצר הרע גדול להנהיג העולם, אך צריך לשמור מאד, שלא ליתן להם תוקף ועוז, כי אלו הנותנים להם תוקף ועוז ונסמכים על ידם שיהיו נקראים בשם רבי, הם עתידין ליתן דין וחשבון. ולכן אשרי מי שמתמיד בספרי רביז"ל עד שזה שגור על פיו, וכן מתחבר עם חברים טובים שהם מחזקים אותו לקיים את עצות רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה, ואז אף פעם לא יבוא לידי בלבולים וכו'.
|