שאלה: מאת משה: שלום וברכה לכבוד הרב, ותודה על כל התשובות שענית לי בעבר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שמיני י"ז אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"ט) עיקר חצות הוא תמיד אחר ששה שעות מתחילת הלילה, הן בקיץ והן בחורף, ואז מתחיל זמן חצות, ונמשך עד זמן אשמורה שניה, דהיינו שתי שעות. ושמעתי מאנשי שלומינו שזה שרביז"ל אמר אחר ששה שעות מתחילת הלילה, זה סובב מהשקיעה, שאז שקיעת החמה, עם כל זאת יש בזה כמה וכמה שיטות, כגון אחרים אומרים שזה רק מוודאי לילה שהוא אחר שבעים ושתים דקות אחר השקיעה בזמן של רבינו תם. ואחרים אומרים שהזמן הוא מזמן הגאונים שזה זמן יותר מוקדם, והרב הקדוש מקאמארנא זי"ע מחזיק שלעולם זמן חצות הוא בשעה שתים עשרה, בין בקיץ ובין בחורף, שזה קולא גדולה מאד, ובפרט בימי הקיץ, ולכן הבוחר יבחר. העיקר להקפיד להיות ער בזמן חצות, ואז יבקש על גלות השכינה וצרות ישראל, שהתפילות שהאדם מתפלל אז מאד מקובלות בשמים, כי בעת חצות נאמר (איכה ב' י"ט) "שפכי כמים לבך נוכח פני הוי"ה", כי הקדוש ברוך הוא כביכול נמצא אז פה למטה בזה העולם, בסוד פנים אל פנים וכו'. ומוהרנ"ת ז"ל אמר (לקוטי הלכות השכמת הבוקר הלכה א' אות ט"ו) כמו שהגאולה הראשונה היתה בחצות לילה, כמו כן הגאולה העתידה תהיה רק בזכות אלו האנשים שקמים בחצות לילה, כי היתה הגאולה הראשונה בחצות דייקא, וכן הגאולה האחרונה שאנו מקווים לה במהרה בימינו תהיה על ידי בחינת חצות, על ידי הכשרים והיראים העומדים בכל לילה בחצות. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמורה.
|