היכן עדיף להיות בליל הסדר: במשפחתי המסורתית או במשפחה חרדית שהוזמנתי אליה?
אני ואחותי באים מבית מסורתי ואנו חוזרות בתשובה, השנה היא ומשפחתה עושים את הסדר אצל הוריי, ולהוריי חשוב שאשאר איתם אף אני. בבית שומרים כשרות והוא נקי מחמץ. לעומת זאת, הוזמנתי לעשות את הסדר אצל משפחה חרדית. מה דעתכם?
מאת אביבית: לרב היקר מוהרא"ש שליט"א, שלום רב, תודה רבה ופסח שמח.
אני מבית שומר מסורת, ואני ואחותי חזרנו בתשובה ברוך השם, אני רווקה והיא נשואה עם ילדים. השנה היא ומשפחתה עושים את הסדר אצל הוריי, ולהוריי חשוב שאשאר איתם אף אני. בבית שומרים כשרות והוא נקי מחמץ.
לעומת זאת, הוזמנתי לעשות את הסדר אצל משפחה חרדית, וכשהוריי שמעו זאת הם אמרו שאעשה מה שטוב לי, אך גילו לי שיהיה להם צער אם לא אהיה איתם. האם כדאי להישאר עם משפחתי במצב כזה או שכדאי לחוות את הפסח במקום חרדי יותר? תודה רבה וכל טוב.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר אחרי ט' ניסן ה'תשע"ד
שלום רב אל אביבית תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את צריכה לדעת שמצות כיבוד אב ואם אין למעלה מזה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנא דבי אליהו רבה פרשה כ"ו) כל העולם כולו של הקדוש ברוך הוא, ואין הקדוש ברוך הוא מבקש מהאדם רק שיכבד אב ואם; ואמרו (פסיקתא רבתי) חמורה שבחמורות כבד את אביך ואת אמיך; ואמרו (קידושין ל:) שלשה שותפין הן באדם, הקדוש ברוך הוא, ואביו ואמו, בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני; רואים מזה אם מכבדים אבא ואמא בזה מכבדים את הקדוש ברוך הוא, ולכן לדעתי את צריכה ללכת אל ההורים שזה יותר חשוב מהכל, ואני מבטיח לך שבזכות כיבוד אב ואם תזכי למצוא את בן זוגך מה שיותר מהר.