כבר שנה אין לי עבודה ועברתי משבר בזוגיות. מה יהיה איתי?
לפני כשנה שלחתי אליכם שאלה, וקיבלתי תשובה שכל מילה הייתה חקוקה בסלע, ומה שהצדיק אמר - כך היה, בעיקר בנוגע לפרנסה. עבדתי בעבודה שרציתי והצלחתי, אולם השנה אני בבית ללא פרנסה והמצב מאוד קשה, מה גם שעברנו משבר קשה בזוגיות
מאת רחלה: שלום רב.
לפני כשנה שלחתי אליכם שאלה, וקיבלתי תשובה שכל מילה הייתה חקוקה בסלע, ומה שהצדיק אמר – כך היה, בעיקר בנוגע לפרנסה. עבדתי בעבודה שרציתי והצלחתי, אולם השנה אני בבית ללא פרנסה והמצב מאוד קשה, מה גם שעברנו משבר קשה בזוגיות.
אציין שאני מורה במקצועי ואני עדיין לומדת לימודי המשך, אך אני לא מצליחה למצוא עבודה כלבבי, ומרגישה כאילו סגור אצלי משהו, וכמובן שדוחק הפרנסה מעיק על הזוגיות. מה יהיה איתי?
אשמח לקבל עצה וכמובן ברכה. בברכה, רחלה.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר קדושים כ"ג ניסן ה'תשע"ד
שלום רב אל רחלה תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
עיקר הצלחת האדם בזה העולם זה רק כשיש שלום בבית, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא 'שלום בית', היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, והס"מ עושה כל מיני פעולות שבעולם לעשות פירודים בין הזוגות, כי כשזוג אוהבים אחד את השני, ועוזרים אחד לשני, אומר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ל"ב) כשיש יחוד כאן למטה בין איש לאשה, כמו כן נעשה יחוד למעלה בשמים וכו' וכו', והס"מ מתנכל על זה מאד מאד, ולכן איש ואשה צריכים להיות ותרנים אחד לשני, ולתת תשומת לב אחד לשני, וזו שלימות הבית, ועל ידי זה ממילא יש אהבה והבנה הדדית, אבל הרגע שרוצים אחד להשתלט על הזולת, דעו לכם שזה הס"מ שבא לשבור את הבית.
הזוהר הקדוש קורא איש לבדו פלג גופא – חצי גוף, נמצא כשאדם מתחתן זה גוף שלם, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "ודבק באשתו והיו לבשר אחד", היינו שניהם חצי חצי, וביחד הם שלם, מה שאין כן כשאחד רוצה להשתלט על הזולת, זה הס"מ, היינו שישים על ארבעים, אני יותר ממך וכו', והרגע שהבעל או האשה חושבים שאחד יותר מהשני עם עשרה אחוזים, וההוא פחות ממני עם עשרה אחוזים, זה כבר נקרא ס"מ שישים על ארבעים. ולכן כל מי שרוצה שלום בית אמיתי, צריך לדעת שהאיש והאשה הם גוף אחד, וכמו שאמר החכם מכל האדם (קהלת ד') "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם: כי אם יפלו האחד יקים את חבירו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו: גם אם ישכבו שנים וחם להם ולאחד איך יחם", ולכן אם רוצים שלום בית אמיתי, זה צריך להיות משני הצדדים, הן מהבעל והן מהאשה, ולוותר אחד לשני, ואז הם חצי חצי, שותפים שלמים, ותמיד יחיו ביחד באהבה ובהבנה הדדית, ויצליחו בחיי נישואיהם.
ולכן אני מאד מאד מבקש אותך – תעשי כל מיני פעולות שבעולם לכבד את בעלך, ובעלך שיכבד אותך, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שהפרנסה באה בזכות האשה, וחכמינו הקדושים אמרו (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה", והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו], ואשרי הבעל שמכבד את אשתו, ואשרי האשה שמכבדת את בעלה.
ואני צריך להגיד לכם שסגולה לפרנסה לברך ברכת המזון מתוך הסידור דייקא, ובקול ובשמחה, וזה מסוגל לעשירות נפלאה, כמו שכתוב (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה", היינו כשמברכים את ברכת המזון בשמחה עצומה זה מסוגל לעשירות, וכן להיזהר מאד על נטילת ידים וכו', ולכן מהיום והלאה תקפידו מאד מאד על נטילת ידים כשאתם קמים בבוקר וכו', וכן כשיוצאים לשירותים וכו', וכן לפני האכילה ליטול ידים עם נטלה דייקא וכו', כי נטילת ידים מסוגלת להינצל מעניות, כי ע'ל נ'טילת י'דים ראשי תיבות ענ"י, ומי שמזלזל בנטילת ידים נעשה עני. ואמרו חכמינו הקדושים (שבת ס"ב:) אמר רב חסדא: אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפני טיבותא [אני נטלתי ידי עם מלא מים ונתנו לי חופנים מלאים טוב, כי רב חסדא היה עשיר גדול מאד, והכל בזכות נטילת ידים שהיה מקפיד על זה].
הקדוש ברוך הוא יעזור שתהיו שניכם שמחים ועליזים, ותחזקו אחד את השני, ותשמרו מאד מאד לא להשפיל אחד את השני, ולא להאשים אחד את השני, רק לחיות ביחד באהבה אחווה וריעות, ועל ידי זה הברכה תהיה מצויה בתוך ביתכם.