אני יודע שלימוד בעיון הוא הפתח ללמוד את כל התורה כולה בצורה בריאה ונכונה כי לימוד גמרא בעיון מיישר את השכל וכו'. אני מבולבל ואין לי עצה מה לעשות, כי לא עולה בידי ללמוד בעיון בכלל
מאת לוי: שלום לכבוד הרב הנפלא!
בישיבה שאני לומד בה יש מסלול לימוד גמרא בעיון, מסלול רבנות ומסלול דיינות. אני לומד גמרא, אך לצערי אין לי חברותא. אני מדבר קצת עם רבנים בישיבה, ואחר כך אני רואה שאני רחוק מלימוד גמרא בעיון באמת, כי אני רוצה ללמוד גמרא בעיון עם הראשונים וכו', ואף שאני משתדל להחזיק בסדר הלימוד של רבינו ז"ל, אני יודע שלימוד בעיון הוא הפתח ללמוד את כל התורה כולה בצורה בריאה ונכונה כי לימוד גמרא בעיון מיישר את השכל וכו'.
אני מבולבל ואין לי עצה מה לעשות, כי לא עולה בידי ללמוד בעיון בכלל. הלימוד קשה לי, ואני רואה איך האברכים לומדים גמרא ודנים יחד על חושן משפט וקצות החושן וכו' אשריהם ואשרי חלקם, ואני רחוק מזה מאוד… גם אני רוצה ללמוד תורה בעיון, שגם אוכל ללמוד בספרי רבינו כיאות.
מה גם, שלאחרונה שמעתי שאולי יוציאו מהכולל אברכים שלא עומדים בתנאים וכו', ואני חושש… הרב, תן לי עצה איך יהיו לי כלים ללמוד בעיון. תודה.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר אמור כ"ט ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל לוי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
מה אומר לך, יש פתגם עממי: "אין לך דבר העומד בפני הרצון", והוא באמת לשון הזוהר (תרומה קס"ב:) כל מלין דעלמא לא תליין אלא ברעותא; כי עם רצון חזק יכולים להגיע לכל דבר, ולכן אין מה לדבר שלימוד בעיון זה הכי טוב, וזה מכניס באדם שמחה גדולה מאד מאד, כי אין לך שמחה כמו שמבאר לעצמו את ההלכה, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ד) שזו שמחת תורה שמבין מה שלומד, וזו שמחה מאד גדולה, וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ק"א) כשאדם זוכה לעיין בהתורה עד שמשיג חכמת התורה, אזי הוא אנפין נהורין וכו', שהוא תמיד שמח, כי כשאדם מכניס את עצמו בתוך הלימוד אין טוב מזה, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"א) אשרי הזוכה להרגיש נעימות התורה, כי יש נעימות בתורה, וזה העיקר – לזכות להרגיש הנעימות שיש בהתורה, אבל אל זה צריכים רצון חזק והמון סבלנות ולחזור הרבה על קטע אחד, ואז תבין את הלימוד, ותהילה לאל יש אברכים שיש להם רצון חזק להתעלות בלימוד, ועם רצון טוב מגיעים לזה.
קח קטע בגמרא ותחזור על זה עם רש"י ופירוש תוספות, ואחר כך תעיין ברמב"ם, בטור ובשולחן ערוך על הקטע הזה שלמדת, ואז יתחדשו אצלך המון חידושים ויפתח לך המוח, והעיקר לרשום מה שנתחדש לך, שזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא י:) אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו, וכתב על זה המהרש"א "יש לפרש, כי עיקר הלימוד ושנעשה בו רושם הוא הלימוד הבא מכתיבת יד אשר על כן נקראו החכמים סופרים", היינו כל מה שאדם מחדש או רואה דבר חדש וכותב את זה, זה ישאר לו בזכרון, היינו מתחילים מסכתא ולומדים קטע וחוזרים על זה כמה וכמה פעמים עם רש"י ותוספות, ומעיינים קודם כל בראשונים, ואחר כך מסתכלים ב"עין משפט" שמציין את הרמב"ם והטור והשולחן ערוך על המקום, וחוזרים על זה, ואז לאט לאט יתגלו לך דברים שלא חלמת, כי גם על הרמב"ם יש פירושים, וגם על הטור יש את הבית יוסף והב"ח, וכן בשולחן ערוך, וכך תעיין עד האחרון שבאחרונים ותרשום את זה, ותראה איזה נועם ועריבות יצאו לך מזה, אבל אל זה צריכים המון סבלנות ושקידה רבה.
[כשהייתי בחור למדתי בצורה כזו, והיה לי רשום כמעט על רוב הש"ס, ואחר החתונה גנזתי את זה, ועד היום אני מתחרט על זה, כי יצאו חידושים נפלאים, והרבה פעמים רואים שהרמב"ם משנה את לשון הגמרא, ואחר כך מעיינים על מפרשי הרמב"ם, שכל אחד כותב תירוץ אחר, זה בונה וזה סותר וכו', וכך דרכה של תורה].
ולכן אל תתייאש, גם אתה יכול אם רק תרצה ברצון חזק.
עם כל זאת, זה בכלל לא סותר את סדר דרך הלימוד של רביז"ל שאוחז שצריכים ללמוד הרבה, כי דעת רביז"ל הוא על לימוד בקיאות וכו', ואם אדם רוצה להגיע לכל מקומות התורה הקדושה, אזי שילמד בדרך זו ואז יצליח יותר מאשר ילמד יותר בעיון, כי אדם שיש לו תפיסה קשה או שהוא כבר טרוד בפרנסה ובקושי יש לו זמן וכו', אזי ראוי להחזיק בסדר דרך הלימוד של רביז"ל, כי חבל שיעברו לו השבעים שנה ומאומה אין בידו, ויצא ריק מזה העולם, ויתקיים אצלו מה שפירש הזוהר (זוהר חדש רות) את הפסוק (רות א' כ"א) "אני מלאה הלכתי וריקם השיבני", כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדה ל:) כשהתינוק בבטן אמו מלמדין אותו כל התורה כולה וכו', וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה, ולכן הנשמה מתלוננת "אני מלאה הלכתי" – לזה העולם כי לימדו אותי כל התורה כולה קודם שיצאתי לאויר העולם, כדי שאתייגע כל ימי חיי ואחזור על כל התורה כולה באופן שכאשר אחזור חזרה לעולם העליון אחזור עם כל התורה כולה שיגעתי וטרחתי ולמדתי בזה העולם, אבל אם מבלים את הזמן בשטויות והבל וריק, אזי הנשמה מתלוננת ובוכה "וריקם השיבני" – אני חוזר בלי כלום.
אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל – או שלומד בעיון רב, או שלומד לפי סדר הלימוד של רביז"ל, שאז בוודאי יצליח.