שאלה: מאת יצחק: לכבוד כבוד קדושת עטרת ראשנו מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בחוקותי י"ד אייר (פסח שני) ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הצדיק מחדיר דעת ושכל באדם שידע שיש אלוקים חיים ומלך עולם, ומחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, שידע שמלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, ועל ידי זה אדם נשמר לא לחטוא, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) וכבר מונח כלל בידינו שמי שהוא חכם אמת, אינו נחשב אצלו תאוות ניאוף לשום נסיון וכו', כי מי שיש לו שום דעת ויודע מגדולת אדונינו יתברך שמו, בוודאי אצל זה אינו נחשב שום דבר לנסיון, ואין צריך שום התגברות על זה; וזו המעלה שאדם מקורב אל צדיק אמיתי שמחדיר בו את אמיתת מציאותו יתברך, שעל ידי זה משלים את דעתו שלא יחטא, היינו שהצדיק מחדיר בו ידיעה ברורה בו יתברך, עד שאדם בוחר בבחירה חופשית שאינו רוצה רק את הקדוש ברוך הוא, ולא מעוניין לחטוא, כי הוא יודע שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא. עם כל זאת יש כח להצדיק להתפלל על האדם שינצל מחטאים, כמו שמצינו אצל משה רבינו (סוטה ל"ד) שביקש רחמים על יהושע 'יה יושיעך מעצת מרגלים', וכן מצינו (ברכות י.) הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא, הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו. אמרה ליה ברוריא דביתהו: מאי דעתך? משום דכתיב (תהלים ק"ד ל"ה) "יתמו חטאים" -מי כתיב חוטאים? חטאים כתיב! ועוד שפיל לסיפיה דקרא "ורשעים עוד אינם" – כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם, אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה, ורשעים עוד אינם, בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה; הרי שלך לפניך, שהיו בריונים שציערו את רבי מאיר בעל הנס והוא ביקש שימותו, ואמרה לו ברוריא אשתו: מה אתה צריך לבקש עליהם שימותו? תבקש עליהם רחמים שיחזרו בתשובה! וביקש רבי מאיר רחמים עליהם וחזרו בתשובה, הרי שלך לפניך שיש כח לצדיק להתפלל על הרשעים שיחזרו בתשובה ושלא יחטאו. מי יתן שנזכה להתקרב אל צדיק רחמן כזה, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') מי יכול להיות מנהיג? מי שהוא רחמן, כמו שכתוב (ישעיה נ"ט) "כי מרחמם ינהגם", היינו מי שהוא רחמן הוא יכול להיות מנהיג, ורחמן כזה הוא רק משה רבינו כי הוא היה מנהיג ישראל, והוא יהיה המנהיג לעתיד, כי (קהלת א') "מה שהיה הוא שיהיה", ובכל צדיק וצדיק אמיתי יש בו בחינת משה, ועיקר הרחמנות שהוא מוציא את נשמות ישראל מעוונות, שזה עיקר הרחמנות, כי לנשמות ישראל לא שייך בכלל שיהיו עוונות מגודל רוחניותם וכו', ולכן אשרי מי שמתקרב אל צדיק כזה שיאיר בו את אמיתת מציאותו יתברך.
|