שלום לכבוד הרב. השם יברך אתכם וישלח לכם רפואה שלמה, ושתזכו לבוא לגור בארץ ישראל,
אמן!
יש לי בעיה קשה מאוד שאין לי שום עצה עבורה: כל הזמן אני נופל בראיות אסורות, ואף שאני
לומד ומתבודד וקם בחצות וכו', תמיד בסוף אני נופל. גם כשטוב לי אני נופל. אני צועק
להשם שאני חולה ושיעזור לי, ואז אני מרגיש קצת עליה ויישוב הדעת, אך שוב נופל…
על אף שאני ממשיך לעבוד את השם במסירות גדולה כי אני מאמין בהשם וברבנו, אני עושה
זאת מתוך עצבות גדולה. אני מחכה שהשם ירחם עליי וישכיח ממני הכול, ולפעמים אני מבולבל
וחושב שאני ממש שקרן ומשוגע. אנא, הרב, תברך אותי ותן לי עצה. תודה.
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך ד' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל שלמה נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל לימד אותנו דרך קלה ונעימה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן
רפ"ב) שצריך כל אדם למצוא בעצמו
נקודות טובות, כי אין זה עצה לשבור את
עצמו וליפול ביאוש וכו'. כידוע שצריך האדם להיזהר מאד
להיות בשמחה תמיד, ולהרחיק את העצבות מאד מאד, ואפילו כשמתחיל להסתכל בעצמו ורואה שאין בו שום טוב, והוא מלא חטאים, ורוצה הס"מ להפילו על ידי זה בעצבות ומרה שחורה חס ושלום, אף על פי כן אסור לו ליפול מזה, רק צריך לחפש ולמצוא בעצמו איזה מעט טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצוה או דבר טוב?ואף שכשמתחיל להסתכל באותו הדבר הטוב, הוא רואה שהוא גם כן מלא פצעים ואין בו מתום, היינו שרואה שגם המצווה והדבר שבקדושה שזכה לעשות, הוא גם כן מלא פניות ומחשבות זרות ופגמים הרבה, עם כל זה איך אפשר שלא יהיה באותה המצוה והדבר שבקדושה איזה
מעט טוב, כי על כל פנים איך שהוא על
כל פנים היה איזה נקודה טובה בהמצווה והדבר טוב שעשה.כי צריך האדם לחפש ולבקש למצוא בעצמו איזה מעט טוב, כדי להחיות את עצמו, ולבוא לידי שמחה.
[והזהיר רביז"ל מאד לילך עם הדרך הזאת – לחפש ולבקש ולמצוא
בעצמו רק הטוב, ותמיד ידון את עצמו לכף זכות, כי הוא יסוד גדול לכל מי שרוצה להתקרב להשם יתברך, ולבל יאבד עולמו
לגמרי חס ושלום, כי רוב בני אדם שרחוקים מהשם יתברך, עיקר ריחוקם הוא מחמת מרה שחורה ועצבות, מחמת שנופלים
בדעתם, מחמת שרואים בעצמם גודל קילקולם שקילקלו מעשיהם כל אחד כפי מה שיודע בעצמו את
נגעי לבבו ומכאוביו, ומחמת זה הם נופלים בדעתם, ורובן מייאשים עצמן לגמרי, ועל ידי זה אינם
מתפללים בכוונה כלל, ואינם עושים אפילו מה שהיו יכולים לעשות עדיין. על כן צריך האדם
להשכיל מאד על דבר זה, כי כל הנפילות שבדעתו, אף על פי שהוא מחמת מעשים רעים שעשה באמת, עם כל זה הנפילה
שבדעתו והעצבות והמרה שחורה שנופל עליו על ידי זה, הכל הוא רק מעשי בעל דבר, שמחליש דעתו כדי
להפילו לגמרי חס ושלום. על כן צריכין להתחזק מאד, לילך עם הגילוי הזה שגילה לנו רביז"ל אשר צריכים
לחפש ולבקש בעצמו בכל פעם איזה מעט טוב ונקודות טובות וכו', ועל ידי זה יחיה וישמח את עצמו, ויצפה לישועה עדיין, ויוכל להתפלל
ולזמר ולהודות להשם יתברך, בסוד (תהלים קמ"ז) "אזמרה לאלקי בעודי", ועל ידי זה יזכה לשוב באמת אל השם יתברך].
ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) כשבר ישראל שש
ושמח עמו יתברך, על ידי זה הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר לו את בריתו שלא יכשל, כי
באמת פגם הברית בא מהקליפה הנקראת על שם יללה שמכניסה באדם עצבות ומרירות ודיכאון
וכו' וכו', כי אדם שהוא תמיד שמח אזי הוא זוכה לישוב הדעת, ואז מכניס בדעתו רק את
אמיתת מציאותו יתברך, ואז ניצול מכל מיני ראיות אסורות וכו', אבל תיכף ומיד כשאדם
נופל בקטנות המוחין אזי מסכן הוא נכשל בראיות אסורות, וכל אשה שעוברת על הרחוב הוא
מוכרח להסתכל עליה וכו', וזה נעשה אצלו טבע שני וזו מחלה כמו כל המחלות וכו' וכו'.
וכבר אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מ"ה.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרי סרסורי
דחטאה, אמר הקדוש ברוך הוא: אי
יהבית לי ליבא ועינא, אנא ידע דאת לי, כי צריכים מאד מאד לשמור על העיניים לא להסתכל בראיות אסורות
שזה משגע את האדם לגמרי,כמו שכתוב (דברים כ"ח ל"ד) "והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה", כי מי שלא שומר על העיניים שלו נעשה משוגע ממש פשוטו כמשמעו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שרוב המשוגעים משתגעים רק מחמת תאוות ניאוף.
ולכן אתה צריך לבקש בכל יום ממנו יתברך: רבונו של עולם! חוס וחמול עליי, ואזכה להיות רק בשמחה, ולשמוח בנקודת יהדותי, ועל ידי תוקף השמחה
אזכה להרחבת הדעת, עד שאכניס בדעתי את אמיתת מציאותך, ואזכה לעינים קדושות להסתכל
בכל דבר רק על החיות אלוקות המחייה ומהווה ומקיימת את הדבר הזה, ותשמרני ותצילני
מראיות אסורות המטמטמות לי את המוח והדעת, ומעקמות את הלב, ומכניסות קושיות וספיקות
באמונה הקדושה. אבי שבשמים זכני לשמור על העיניים שלי, כי אתה יודע את גודל יצרי
הבוער בי כתנור להסתכל במקומות המטונפים, ועל ידי זה אני פשוט משתגע, כי כך גילית
לנו על ידי חכמינו הקדושים אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות, ולכן זכני
לשלוט על עיניי שלא אלך להסתכל בדברים המטמאים את הגוף והנשמה, אלא זכני לעינים
זכות להסתכל רק על רוחניות חיות אלוקותך, ועל ידי זה אזכה לישוב הדעת אמיתי, עד
שאזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
אני מוכרח להגיד לך שאין
עוד דבר שהורס כל כך את האדם כמו מי שמפקיר את עיניו והוא צריך להסתכל על כל אשה
שעוברת ברחוב וכו', עד שנעשה משוגע לגמרי מזה וכו', ולכן החכם עיניו בראשו ואינו
הולך במקומות המטונפים וכו', כדי שלא יכשל בראיות אסורות, ואפילו כשההכרח לו לילך
על הדרך, ירגיל את עצמו לא להסתכל חוץ לד' אמותיו, ועל ידי זה ינצל מכל רע.
ראה
להכניס את עצמך בלימוד ח"י פרקים משניות שזה יעזור לך להרוג את היצר הרע
הבוער בך, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד
להמשיך את העולם אל עשיה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום
ולא יעבור וכיוצא. ואמר, שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאוד שנלכדו במצודה
רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של
התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם
יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה
בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה, כי כח התורה גדול מאד; ומקובל בין אנשי
שלומינו אשר "כך וכך" סובב על לימוד ח"י פרקים משניות שזה הורג את היצר
הרע הבוער בו כתנור, וכן "כך וכך" עולה כמספר אלקים, שעל ידי זה ממתיקים
את הדינים מעצמו.