שלום לכבוד הרב הקדוש.
יהי רצון שהשם יאריך ימיך ושנותיך בטוב ובנעימים, וייתן לך את הכוח להמשיך לעשות את
עבודת הקודש שאתה עושה.
יש לי שתי שאלות בעניין התבודדות:
א. מהי מעלת התפילה והתבודדות בכותל? האם באמת כל אשר מבקשים שם מתגשם?
ב. האם זה בסדר להתפלל באופן כללי גם על דברים גשמיים מאחר ולא כולם יכולים להתפלל
רק על מעלות והשגות רוחניות?
תודה רבה, אני אוהב אותך מאוד ומאחל לך רק טוב, ושתאריך ימיך איתנו!
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך ד' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי
מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל.
דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש
שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו
יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו'. והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי
זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק
לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ואפילו אם
לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה
בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך
שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד. וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו, ועל
זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש
מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו.
ואמר רביז"ל שכמה וכמה צדיקים גדולים
מפורסמים סיפרו, שלא באו למדרגתם, רק על ידי הנהגה זו. והמשכיל יבין מעצמו גודל
מעלת הנהגה זו, העולה למעלה למעלה, והוא דבר השוה לכל נפש מקטן ועד גדול, כי כולם
יכולים לנהוג הנהגה זו, ועל ידי זה יבואו למעלה גדולה, אשרי שיאחז בזה.
רביז"ל אמר (ספר
המידות אות תפלה סימן ל"ז) על כל הדברים, הן על דבר גדול הן על דבר קטן – תתפלל; וכן כתב מוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן רל"ג) שמעתי
מאיש אחד מאנשיו, שפעם אחת דיבר רביז"ל עמו מענין בגדים, ואמר לו שעל כל דבר
צריכין להתפלל, היינו אם בגדו קרוע וצריך לבגד יתפלל להשם יתברך שיתן לו בגד ללבוש,
וכן בכל כיוצא בזה דבר גדול ודבר קטן. על הכל ירגיל עצמו להתפלל תמיד להשם יתברך
על כל מה שיחסר לו אף על פי שהעיקר להתפלל על העיקר, דהיינו על עבודת השם יתברך
לזכות להתקרב אליו יתברך, אף על פי כן גם על זה צריכין להתפלל.
ואמר, שמי שאינו מתנהג כך, אף על פי שהשם יתברך
נותן לו בגדים ופרנסה והצטרכות חיותו, אבל כל חיותו הוא כמו בהמה שגם כן השם יתברך
נותן לה לחמה וכו', כן הוא חיותו שנותן לו השם יתברך. כי מאחר שאינו ממשיך כל
חיותו על ידי תפילה מהשם יתברך, על כן כל חיותו הוא כמו חיות בהמה ממש, כי האדם
צריך להמשיך כל חיותו והצטרכותו מהשם יתברך על ידי תפלה ותחנונים דווקא.
וכן
שמעתי אנכי גם כן מפיו הקדוש על דבר קטן ופחות מאד שהיה קצת מוכרח לי, ואמר תתפלל
על זה להשם יתברך. ועמדתי משתומם, כי היה לי לדבר פלא בעיני להתפלל להשם יתברך על
דבר פחות כזה, וגם כי לא היה מוכרח ביותר. ענה ואמר (בלשון תימה): אין זה כבודך
שתתפלל להשם יתברך על דבר קטן כזה?! והכלל, שעל כל הדברים שבעולם צריכין להתפלל
להשם יתברך; עיין שם.
הקדוש
ברוך הוא יעזור לך שתזכה לקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמורה.