שאלה: מאת אברהם: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בהעלותך ח' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן תקפ"ו) לאחד סמוך לחתונתו (כתובות ט"ז:) כיצד מרקדין לפני הכלה?, ורימז לו כיצד מרקדין ומדלגין על מה שהיה לפני הכלה, היינו לפני החתונה. זאת אומרת שחתן צריך לשכוח לגמרי את העבר שלו, ולעשות היום הזה דייקא התחלה חדשה. בוודאי עברו עליך חטאות נעורים וכו', ונשקעת בפגם הברית באופן נורא מאד וכו' וכו', וזה טימטם לך את המוח והדעת והשכל וכו', ועיקם לך את הלב שאתה מלא קושיות וספיקות אחריו יתברך, ואתה מבוהל ומבולבל לגמרי, וכי החטא המזוהם הזה של הוצאת זרע לבטלה הורג את האדם לגמרי וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) בן עשרים שנה ולא נשא אשה כל ימיו בהרהור עבירה; ולכן מאחר שהקדוש ברוך הוא זיכה אותך שמצאת אשה – 'מצא אשה מצא טוב', אתה צריך עכשיו להתחזק ביתר שאת וביתר עוז עמה, ואדרבה, לשמוח עם המתנה שנתן לך הקדוש ברוך הוא, ותקיים מצוות עשה של "ושמח את אשתו" כי אתה עכשיו בשנה הראשונה. הרגל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולספר לו יתברך כל מה שעובר עליך בגשמיות וברוחניות, ובזה שאדם מדבר אל הקדוש ברוך הוא על ידי זה בונה את הבטחון העצמי שלו, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותו, כי כל זמן שאין האדם מדבר אל הקדוש ברוך הוא על ידי זה הוא מבוהל ומבולבל מאד, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רכ"ח) בוודאי נמצאים כשרים אף על פי שאין להם התבודדות, אבל אני קורא אותם 'פלייטיס' – מבוהלים ומבולבלים, ופתאום כשיבוא משיח ויקרא אותם יהיו מעורבבים ומבולבלים, אבל אנחנו נהיה דומים כמו האדם אחר השינה שדעתו נוחה ומיושבת היטב, כן תהיה דעתנו נוחה ומיושבת עלינו בלי מהומה ובלבול וכו. ולכן אי אפשר להגיע ליישוב הדעת אלא על ידי שמרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות גמורה, שזה מרחיב לו את הדעת בגשמיות וברוחניות גם יחד, ועל ידי זה שתהיה חזק בדבר זה תבנה את הביטחון העצמי ותוכל להיכנס לבית הכנסת להתפלל את השלוש תפילות אשר אין למעלה מזה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') על מאמרם ז"ל (ברכות נד:) מחנה ישראל כמה הוי? תלתא פרסא; היינו כל זמן שאדם מתפלל את השלוש תפילות בכל יום, הוא נמצא במחנה ישראל, ואיך שהוא רק מתקרר ומתחיל להתרשל מאיזה תפילה לא להתפלל במנין, זה כבר קליפת עוג מלך הבשן שיעקור אותו מהיהדות ויצא ממחנה ישראל. ועל ידי שאדם חזק להתפלל את השלוש תפילות במנין דייקא, על ידי זה ממשיך על עצמו השגחתו הפרטית, כמאמרם ז"ל (ברכות ו:) כל הרגיל לבוא לבית הכנסת ולא בא יום אחד הקדוש ברוך הוא משאיל בו; היינו בזה שאדם רגיל לבוא להתפלל את השלוש תפילות מידי יום ביומו, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו השגחתו הפרטי פרטית – שהקדוש ברוך הוא משגיח עליו, ואם יום אחד הוא לא בא, כבר הקדוש ברוך הוא מתעניין כביכול למה הוא לא בא? ומשלים לו את חסרונו וכו', הרי שמשתלם להתפלל במנין, שעל ידי זה ממשיך על עצמו השגחה עליונה. ועל כולם ראה להתפלל הרבה על שמחה, שזה מרחיב את הדעת, ותאמר את התפלה הזו בכל יום, וזה יעזור לך מאד מאד, כי השמחה זו הגאולה, גאולת הנפש: רבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ובשס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך. אנא רחם עליי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להיכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמיתת מציאותך תתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|