שלום וברכה.
איזה ספר נחשב לעיקרי יותר בקבלה: ה'פרי עץ חיים' או 'שער הכוונות'? תודה.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר שלח י' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
בענין לימוד קבלה וכו', כדאי ללמוד קודם את קבלת הרמ"ק שהוא ספר
'אלימה' וכן ספר 'פרדס רימונים' שיהיה לו איזה מושג מה הם הספירות וכו', ואחר כך
טוב להתחיל ללמוד את ספר 'אוצרות חיים' ולחזור על זה כמה פעמים, ולהתחיל ללמוד 'עץ
חיים' שאמר רביז"ל שהוא ספר מוסר, וכמובן שללמוד ולהבין באמת את ספרי הקבלה
צריכים ללמוד הרבה את ספרי רביז"ל מקודם, כמו שכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות תפילין הלכה ה' אות ל"ח) כי על פי הדברים האלה (היינו על פי דברי רביז"ל) והיוצא בהם המבוארים
בדברינו, תוכל לעשות לך דרך להבין
מעט מזעיר בדרכי הקבלה של הזוהר הקדוש והאריז"ל להוציא מהם דרכים ועצות למעשה. על פי הקדמות נוראות ועצות אמיתיות של דברי תורתו של רביז"ל, שכל תורה ותורה וכל מעשה
ומעשה היא פותחת שערים רבים של השגת אלקות, שעל ידי זה יכולין להבין גם כל דרכי הקבלה, אם תזכה לשקוד על תורתו הקדושה יום יום בשקידה רבה, עיין שם.
וכשאדם בקי בספרי רביז"ל אז בקלות הוא יכול ללמוד את ספרי הקבלה שהם ה'עץ
חיים' וה'פרי עץ חיים' וה'שמונה שערים', העיקר צריך להיות הלימוד באימה ויראה ברתת
ובזיע ובצנעא גדולה, כידוע מה שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה א' סימן ה') על הפסוק (תהילים ל"א י"ט) "תאלמנה שפתי שקר הדוברות על
צדיק עתק בגאוה ובוז" – הדוברות על צדיק חי העולמים
עתק, שהעתיק בבריותיו בגאוה. אתמהה, בשביל להתגאות ולומר אני דורש במעשה בראשית, ובוז – אתמהה מבזה על כבודי. דאמר רבי יוסי בר חנינא: כל המתכבד בקלון חבירו אין לו חלק
לעולם הבא, בכבודו של מקום על אחת כמה וכמה; ולכן יראי השם וחושבי שמו לומדים קבלה בסתר ולא בגלוי כאשר
נהוג היום, ולומדים את הלימוד הזה
באימה וביראה ברתת ובזיע, כי סוף כל סוף מדברים פה
מסתרי תורה שצריכים ללמוד בסתר דייקא, ואמרו חכמינו הקדושים (סוכה מ"ט:) מאי דכתיב (שיר השירים ז' ב') "חמוקי ירכיך"? למה נמשלו דברי תורה כירך? לומר לך מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר; שידוע שזה סובב על סתרי תורה.
ולא כל אחד ראוי לזה, ומכל שכן וכל שכן שמלמדים את זה עם קלים וריקים ופוחזים וכו', ומכל שכן עם נשים וכו' – צריכים לברוח משיעורים כאלו, כי הם אינם יודעים מימינם לשמאלם. והיום נתרבו הבעלי דמיונות שקוראים את עצמם בעלי מקובלים,
ובקלות הם עובדים על בני אדם, כי אין עוד דרך לעבוד על בני אדם כמו עם חכמות הקבלה
וכו', שוכחים את העיקר שהוא הקדוש ברוך הוא, ומדברים גדולות בלשון קבלה, ועל פי
רוב נופלים גם במחשבות של ניאוף, כי בפירוש אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רמ"ט) כי קבל"ה גימטריא נאו"ף וכו', ולצערינו הרב אנשים שוכחים מהעיקר שהוא להסתכל על התכלית
הנצחית להיות דבוק בו יתברך בדביקות אמת וכו', ורצים אחר אלו הבעלי דמיונות וכו',
שקורין את עצמם בעלי מקובלים וכו', כי טבע של אנשים שאוהבים לרוץ אחר אדם שמדבר
גדולות ולשונות של קבלה שהוא לא מבין וכו', ובאמת אלו הקורין את עצמם בעלי
מקובלים וכו' אינם אלא בעלי דמיונות גדולים מאוד וכו', וכבר כמה פעמים נתגלה קלונם
ברבים שאינם יודעים בין ימינם ושמאלם, ומדמיינים כל מיני דמיונות וכו', ומטעים את
הבריות.
ולכן מי שרוצה ללמוד ספרי קבלה עליו קודם לחזור הרבה בספרי רביז"ל
שזה יביא אותו לעובדא ולמעשה להיות דבוק בו יתברך בדביקות אמת, ולהתבודד עמו
יתברך, וידוע אשר בלי התבודדות ושיחה בינו לבין קונו הכל דמיון אחד גדול מאוד,
ובקלות יכולים להטעות בני אדם ולהפיל אותם בנוקבא דתהומא רבא וכו' וכו'.
אשרי מי
שבורח מאלו הבעלי דמיונות, שהם בעצמם שלוחי הס"מ לבטל את האדם מללמוד בכל יום
מקרא, משנה, גמרא ומדרש וכו' וכו'.