שאלה: מאת דוד: שלום למוהרא"ש היקר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חוקת כ"ט סיון התשע"ד שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הזהיר מאוד אפילו את אלו שלומדים כתבי האריז"ל לפי הנחייתו, שעם כל זאת כשמתפללים שלא יכוונו שום כוונות (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"כ) ואמר שעיקר הלימוד בקבלה כדי לדעת אשר כאן צריך לכוון וכאן צריך לכוון וכו', אבל להתפלל צריכים כמו תינוק, וכמו שאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע: אחר כל הכוונות וההשגות שזכה להשיג הוא מתפלל כמו נער, היינו תינוק בלי שום חכמות רק פירוש המילות, אך מי שזוכה אזי הכוונות הם פירוש המילות שלו, וכל השמות והיחודים באים ממילא לפני עיניו אבל לא שיקח את זה בחוזקה וכו. והנה הפירוש "עת רצון" זה רק התחזקות לתפילה כדי שידע מה לכוון בפירוש המילות בכל מזמור ובכל ברכה, אבל בעת התפילה צריכים לכווין רק בפירוש הפשוט בלי שום כוונות יתרות. ובאמת, כל אלו שמכוונים כוונות למעשה אינם מתפללים כלל, כי כל הראש שלהם הוא לכוון כל מיני כוונות וכו' ומי שלא אוחז בזה וכו' זה סתם דמיונות שמדמה עצמו כאילו הוא רואה וכו', ובין כך אינו מכוון בפירוש המילות כלל, נמצא שבכלל לא מתפלל וכו' כידוע לאלו שבקיאים בזה. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאוד, ובפרטיות בעניינים אלו כגון שמדפיסים דפים שלמים עם שמות הוי"ה אקי"ק וכו' והאדם מוליך את אצבעו על זה ומסתכל על זה כמו התרנגול שמסתכל בסידור וכו'. אשרי מי שמתפלל בתמימות ובפשיטות ומכווין בפירוש המילות שבזה כבר כלולות כל הכוונות וכו' וצריכים לשפוך תפילות כמים לפניו יתברך שלא יטעה את עצמו בעניינים אלו, כי יכולות לעבור לו השבעים שנה בזה העולם ואף פעם לא כיוון פירוש המילות, נמצא שלא התפלל כלל, וידוע שאצל רביז"ל היה העיקר רק תמימות ופשיטות בלי שום חכמות כלל. וכל שם הוי"ה שמזכיר בתפילתו ובברכותיו צריך שיאיר לו מאוד בהארה גדולה, וכמו שאמר פעם רביז"ל לאחד שרצה לכווין כוונות: מה רע לכווין פשוט הוי"ה – "גאט"? היינו להרגיש בכלליות שהקדוש ברוך הוא נמצא כאן, ואם יזכה אזי ממילא יבואו לפני עיניו כל הכוונות השמות והיחודים שזה בא לאלו הזוכים לזה וכו' לבד בלי שום פעולה וכו'. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו.
|