שאלה: מאת אליהו: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר מסעי כ"ז תמוז ה'תשע"ד שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הקדוש ברוך הוא יעזור לאשתך שתעבור את ההריון בקלות, ותלד בקלות, ומה אתה צריך עכשיו להיכנס בוויכוחים? אמת שאני כותב לא לוותר להיות באומן על ראש השנה בכל מחיר, עם כל זאת כשאשה צריכה ללדת בדיוק אז וכו', אני מצדד שישארו עם האשה, כי היא צריכה אז את בעלה על ידה, והרבה צרות יצאו מזה שהאשה הלכה לבד ללדת ולא היה לה שום תמיכה מבעלה וכו'. ולכן זה לא נכון שאני מתעקש להשאיר את האשה לבד, אדרבה, עכשיו כשהולכת ללדת הבעל צריך לתמוך בה מאד מאד, כי אם לא חס ושלום היא יכולה להגיע לשבר עצבים שאין על זה רפואה וכו' וכו'. ולכן אל תכנס בלחץ, והקדוש ברוך הוא בוודאי יעזור לכם שהכל יסתדר על הצד הכי טוב, העיקר ראה לכבד ולייקר את אשתך, שרביז"ל הזהירנו על זה מאד, ואמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו' [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותן מאד מאד. רק חזק ואמץ לכבד ולייקר את אשתך, ותשתדלו שתהיה ביניכם אהבה והבנה הדדית, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שתהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
|