שאלה: מאת שמואל: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר דברים כ"ט תמוז ה'תשע"ד שלום וברכה אל שמואל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו – לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין – תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות. והנה רביז"ל הזהירנו מאד מאד על לימוד הלכה, ואמר: (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל איש ישראלי מחוייב ללמוד בכל יום ויום פוסקים ולא יעבור, ואף אם הוא אנוס ואין לו פנאי, ילמד על כל פנים איזה סעיף "שולחן ערוך" באיזה מקום שהוא אפילו שלא במקומו שהוא עומד עתה בשולחן ערוך. כי צריך ללמוד איזה דין ב"שולחן ערוך" בכל יום ויום כל ימי חייו. וכשאינו אנוס ילמד כסדר כל הארבעה "שולחן ערוך" מדי יום ביומו, וכשיגמור ויסיים הארבעה "שולחן ערוך" יחזור ויתחיל ללמדם כסדר. וכן ינהג כל ימי חייו; ואמר לאנשי שלומינו שאתם יכולים לקמוט את הספר שלי איך שאתם רוצים, אבל לא לצאת מסעיף קטן בשולחן ערוך. וכן אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"א) כשמחדשים חידושי תורה צריכים ללמוד קודם פוסקים, ואחר כך פוסקים, וזה שמירה שלא יתקרב זר; היינו כי הס"מ אורב על האדם בכל מיני תחבולות שיצא מההלכה, ולא יקיים מה שכתוב בשולחן ערוך, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן א') שהיצר הרע מתלבש את עצמו במצוות, ולכן צריכים לדעת אם אחד שקורא את עצמו 'רב' אומר להתנהג היפך מהשולחן ערוך צריכים לברוח ממנו, ולדעת שזה רב דקליפה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') אשר נגד 'רב דקדושה' יש 'רב דקליפה', ועל ידי זה לימוד פוסקים מבררים את הטוב מהרע. הקדוש ברוך הוא ישמור אותנו מאלו הערב רב שהם רבנים דקליפה, שעליהם אמרו בזוהר (רעיא מהימנא נשא קכ"ה:) ואתהדרו אינון ערב רב רעיין על ישראל עאנא דקודשא בריך הוא דאתמר בהו (יחזקאל ל"ד) "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם" וכו' [הערב רב הם נעשים רועים על ישראל, שהם צאנו של הקדוש ברוך הוא], ואינון ערב רב אינון עתירין בשלוה בחדווא בלא צערא בלא יגונא כלל [אלו הערב רב המנהיגים הם עשירים ויושבים בשלווה ובשמחה בלי צער ובלי יגון כלל], גזלנין מארי שוחד דאינון דיינין רישי עמא (בראשית ו') "כי מלאה הארץ חמס מפניהם", עלייהו אתמר (איכה ה') "היו צריה לראש" [הם גזלנים לוקחים שוחד, והם הדיינים והראשים של עם ישראל, ואלו הצרים נעשים ראשים]. ואני יכול להעיד על זה שעם ישראל הם קדושים וטהורים, ואלו המפורסמים של שקר הרע בנים עושים צחוק מעם ישראל, ולא בחינם שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ט.) תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו – צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל; עם ישראל הם קדושים, ואלמלא המנהיגים הרשעים היו כולם חוזרים בתשובה, אך מה לעשות הם הטילו אימה כל כך, עד שאסור אפילו לדבר מזה, ואוי ואבוי מי שפותח את העינים לזולת ואומר את האמת, רוצים לבלוע אותו חי, ופותחים נגדו כל מיני תיקים וכו' וכו'.
|