שאלה: מאת משה: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ואתחנן ז' מנחם אב ה'תשע"ד שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו דרך נוראה ונפלאה מאוד איך שאדם צריך להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, אפילו במצבים הכי קשים שעוברים עליו וכו', ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן; ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריך כל אדם למצוא בעצמו נקודות טובות, כי אין זה עצה לשבור את עצמו וליפול ביאוש וכו', כידוע שצריך האדם להיזהר מאוד להיות בשמחה תמיד, ולהרחיק את העצבות מאד מאד, ואפילו כשמתחיל להסתכל בעצמו ורואה שאין בו שום טוב, והוא מלא חטאים, ורוצה הס"מ להפילו על ידי זה בעצבות ומרה שחורה חס ושלום – אף על פי כן אסור לו ליפול מזה, רק צריך לחפש ולמצוא בעצמו איזה מעט טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצוה או דבר טוב? ואף שכשמתחיל להסתכל באותו הדבר הטוב, הוא רואה שהוא גם כן מלא פצעים ואין בו מתום, היינו שרואה שגם המצוה והדבר שבקדושה שזכה לעשות, הוא גם כן מלא פניות ומחשבות זרות ופגמים הרבה, עם כל זה איך אפשר שלא יהיה באותה המצווה והדבר שבקדושה איזה מעט טוב? כי על כל פנים איך שהוא, על כל פנים היה איזה נקודה טובה בהמצוה והדבר טוב שעשה, כי צריך האדם לחפש ולבקש למצוא בעצמו איזה מעט טוב, כדי להחיות את עצמו ולבוא לידי שמחה. [והזהיר רביז"ל מאד לילך עם הדרך הזאת לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו רק הטוב, ותמיד ידון את עצמו לכף זכות, כי הוא יסוד גדול לכל מי שרוצה להתקרב להשם יתברך, ולבל יאבד עולמו לגמרי חס ושלום, כי רוב בני אדם שרחוקים מהשם יתברך, עיקר ריחוקם הוא מחמת מרה שחורה ועצבות, מחמת שנופלים בדעתם, מחמת שרואים בעצמם גודל קילקולם שקילקלו מעשיהם כל אחד כפי מה שיודע בעצמו את נגעי לבבו ומכאוביו, ומחמת זה הם נופלים בדעתם, ורובן מייאשים עצמן לגמרי, ועל ידי זה אינם מתפללים בכוונה כלל, ואינם עושים אפילו מה שהיו יכולים לעשות עדיין. על כן צריך האדם להשכיל מאוד על דבר זה, כי כל הנפילות שבדעתו, אף על פי שהוא מחמת מעשים רעים שעשה באמת, עם כל זה הנפילה שבדעתו והעצבות והמרה שחורה שנופל עליו על ידי זה, הכל הוא רק מעשי בעל דבר, שמחליש דעתו כדי להפילו לגמרי חס ושלום. על כן צריכין להתחזק מאוד, לילך עם הגילוי הזה שגילה לנו רביז"ל אשר צריכים לחפש ולבקש בעצמו בכל פעם איזה מעט טוב ונקודות טובות וכו', ועל ידי זה יחיה וישמח את עצמו, ויצפה לישועה עדיין, ויוכל להתפלל ולזמר ולהודות להשם יתברך, בסוד (תהלים קמ"ז) "אזמרה לאלקי בעודי", ועל ידי זה יזכה לשוב באמת אל השם יתברך]. ולכן אתה צריך לחפש ולבקש בעצמך את הטוב שיש בך, ואז ממילא הרע יפול ממך לגמרי, ותזכה להתחזק להיות בשמחה עם כל הנקודות טובות שיש בך עדיין. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ד) אפילו שאדם נמצא במדור הקליפות וכו', שנפל כבר במקום שנפל בשיא הטומאה, אם יתגבר עצמו להתחזק בכל הכוחות להיות בשמחה, ולשמוח עם נקודת יהדותו ובשמחת המצוות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, על ידי זה יצא מהקליפות ויעלה מעולם העשיה אל עולם היצירה, ומעולם היצירה אל עולם הבריאה, ומעולם הבריאה עד עולם האצילות – שירגיש את אמיתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאוד, שאין עוד תענוג יותר מזה שאדם מרגיש את אמיתת מציאותו יתברך על פניו, ויודע ועד שהוא יתברך מלא כל הארץ כבודו, ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, והכל מושגח בהשגחה פרטית. העיקר – הרגל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, שזה יוציא את כל המרירות והדיכאון שנדבקו בך, כי אי אפשר לצאת מהעצבות והמרירות והדיכאון, אלא על ידי ריבוי תפילה, לבקש ממנו יתברך להיות תמיד בשמחה אפילו במצבים הכי קשים, כי שמחה היא אור גדול כזה שאי אפשר להשיגו אלא על ידי תפילה, ולכן תתפלל בכל יום את התפילה הזאת, וזה יועיל לך מאוד: ריבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ושס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך. אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להיכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמיתת מציאותו יתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|