שאלה: מאת ידיד: שלום לכבוד הרב אליעזר שלמה שיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ואתחנן ז' מנחם אב ה'תשע"ד שלום וברכה אל ידיד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו שכל בר ישראל יכול להיות צדיק אם רק ירצה, כי העיקר תלוי ברצון, ובודאי יהיו לו נסיונות קשים ומרים שינסו להפיל אותו ולהרחיק אותו וכו' וכו', אבל אם יעשה כל מיני פעולות שבעולם להתחזק ביתר שאת וביתר עוז ברצונות וכיסופים חזקים לא לעזוב את עצמו בשום פנים ואופן, וירבה בשיחה בינו לבין קונו, אפילו שיקח ימים ושנים, ולא יניח את עצמו שירחקו אותו וכו', אלא ככל שירגיש שמרחקים אותו וכו' הוא יתחזק ברצונות וכיסופים חזקים לדבר אליו יתברך ולבקש ולהתחנן על נפשו – אז סוף כל סוף יתגלה אליו מלך הכבוד בעצמו. ומובא בזוהר (משפטים צ"ד:) תא חזי, בר נש כד אתיליד יהבין ליה נפשא מסיטרא דבעירא מסיטרא דדכיו, מסיטרא דאלין דאתקרון אופני הקודש, זכה יתיר – יהבין ליה רוחא מסיטרא דחיות הקודש, זכה יתיר – יהבין ליה נשמתא מסיטרא דכרסייא, ותלת אלין אינון – אמה עבד ושפחה דברתא דמלכא. זכה יתיר – יהבין ליה נפשא באורח אצילות מסיטרא דבת יחידה, ואתקריאת איהי בת מלך, זכה יתיר – יהבין ליה רוחא דאצילות מסיטרא דעמודא דאמצעיתא ואקרי בן לקודשא בריך הוא, הדא הוא דכתיב (דברים י"ד א') "בנים אתם להוי"ה אלקיכם" זכה יתיר – יהבין ליה נשמתא מסיטרא דאבא ואמא, הדא הוא דכתיב (בראשית ב' ז') "ויפח באפיו נשמת חיים", מאי חיים? אלא אינון י"ה, דעלייהו אתמר (תהלים ק"נ ו') "כל הנשמה תהלל י"ה", ואשתלים ביה יהו"ה. זכה יתיר – יהבין ליה יהו"ה בשלימו דאתוון יו"ד ה"א וא"ו ה"א, דאיהו אד"ם באורח אצילות דעילא, ואתקרי בדיוקנא דמאריה, ועליה אתמר (בראשית א' כ"ח) "ורדו בדגת הים" וגו', והאי איהו שולטנותיה בכל רקיעין, ובכל אופנים ושרפים וחיוון, ובכל חיילין ותוקפין דלעילא ותתא וכו'; העיקר תלוי כפי הרצונות והכיסופים החזקים שלו. הנסיונות הקשים שמרחקים בהתחלה את האדם וכו' זה עבר על כל הצדיקים שבעולם וכו', אבל להם היה שכל ולא הניחו שירחקו אותם וכו', אדרבה! ככל שריחקו אותם הם התקרבו ביתר שאת ויתר עוז לשבור את כל המניעות והחלישות הדעת שעברו עליהם וכו', והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל וכתב (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות ו') ענין זה בעצמו, מה שרוב בני אדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה קדושה משורשה, וקשה להם לשוב להשם יתברך ולהיות איש צדיק, או איש כשר באמת, כמו שאר הצדיקים והכשרים, כמו שמרגלא בפומא דאינשי לומר כששומעין שמספרין מאיזה צדיק או איש כשר וירא באמת, ומתחיל להתעורר בהם הרהור תשובה להתחיל גם כן להתקרב להשם יתברך, כי כל ישראל מלאים מחשבות של תשובה והתקרבות להשם יתברך תמיד, אך אחר כך תיכף אומרים, מי יכול להתדמות אליו לזה האיש הצדיק וכו', כי היה נשמה קדושה מנעוריו? כי כך הורגלו עצמם לומר שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רביז"ל בפירוש שאינו כן. וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך, ומחמת זה אינם מתעוררים ומתגברים להשוות עצמן לצדיקים. אבל באמת אינו כן, כי עיקר צדקת הצדיק והכשר הוא רק על ידי התגברותו והתחזקותו ויגיעתו וטרחו בעבודת השם שיגע וטרח כל כך ימים ושנים הרבה ולא הניח עצמו ליפול בשום אופן בעולם, והירבה בתפילה ותחנונים עד שזכה למה שזכה, כל אחד ואחד כפי ערכו אשריהם ואשרי חלקם, וכל אדם יכול להיות כמותם, כי הבחירה חופשית לכל, וכתר שם טוב מונח, ומי שרוצה זוכה בו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ב) כתר כהונה זכה אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה דוד ונטלו, כתר שם טוב מונח וכל הרוצה זוכה בו; ובאמת זה העניין בעצמו שבני האדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה יקרה וקדושה, ומחמת זה אינם מתגברים לעשות כמעשה הצדיקים, כל זה נמשך מסוד היכלי התמורות, שמשם באים אלו המחשבות על האדם כאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר, והוא לא יכול להגיע לשום מדריגה בעולם, כי צריכים להיות צדיק מהלידה וכו', ואם לא – אבד מנוס ממנו, זו בעצמה הטעות הגדולה שמכניס הס"מ בלבות בני אדם, ועל ידי זה הם מתרשלים מלהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ומניחים את הכל, ובאמת הכל בא מהיכלי התמורות, ואשרי מי שזוכה להחזיק מעמד ולא להתבלבל משום דבר, והוא מתחיל בכל פעם התחלה חדשה, אזי גם הוא יכול לזכות להגיע לכל המדריגות שזכו אליהם הצדיקים, כי הם היו עקשנים גדולים מאוד, ולא הניחו את עצמם ליפול, ועל ידי זה זכו למה שזכו. ולכן גם אתה יכול לזכות להגיע לכל המדריגות אם רק תחזיק מעמד ולא תישבר משום דבר.
|