למה הכוונה במילים "חלק אלוק ממעל"? והאם גם לגויים יש נשמה?
יש לי מספר שאלות: א. מה היא הבחינה הנקראת ביהודי חלק אלוק ממעל? ב. האם גם לגויים יש נשמה או שיש להם רק נפש? ג. כיצד אפשר להידבק בה' יתברך גם כשאדם עובד תשע שעות ביום והוא מאוד עייף?
מאת נתנאל: לכבוד מוהרא"ש שליט"א, שלום.
יש לי מספר שאלות: א. מה היא הבחינה הנקראת ביהודי חלק אלוק ממעל?
ב. האם גם לגויים יש נשמה או שיש להם רק נפש?
ג. כיצד אפשר להידבק בה' יתברך גם כשאדם עובד תשע שעות ביום והוא מאוד עייף? תודה שבוע טוב ומוברך.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר שופטים א' דראש חודש אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתנאל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
בר ישראל הוא בן של הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (דברים י"ד) "בנים אתם להוי"ה אלקיכם", וכל יהודי יש בו נפש אלוקית, מה שאין כן אומות העולם אין בהם נפש אלוקית, אלא נפש הבהמיות, וראוי לנו לשמוח כל היום וכל הלילה שזכינו להבראות מזרע ישראל ולא עשנו גוי כגויי הארצות, וצריך שתדע שבזה שאדם שש ושמח רק עם נקודת יהדותו שנברא מזרע ישראל ולא עשני גוי, ונימול לשמונה ימים, בזה בעצמו הוא ממשיך על עצמו את הארת שכינת עוזו יתברך, וזוכה שיתגלה אליו הקדוש ברוך הוא בעצמו, כמובא (תיקוני זוהר הקדמה) על הפסוק (דברים ל' י"ב) מ'י' י'עלה' ל'נו' ה'שמימה', שהוא ראשי תיבות מיל"ה וסופי תיבות יהו"ה, היינו ידוע כשבר ישראל הוא נוטר הברית ואינו פוגמוה על ידי זה המחשבה שלו נקיה לגמרי, ואינו רואה לפני עיניו תמיד רק את שם הוי"ה ברוך הוא יתברך שמו בבחינת (תהלים ט"ז ח') "שויתי הוי"ה לנגדי תמיד", ואינו רואה לפני עיניו רק את אמיתת מציאותו יתברך, ובונה עולמות, היינו שם הוי"ה ברוך הוא מצטרף לפני עיני שכלו, בכל מיני צירופים ויחודים, ועולה לשמים ושמי השמים וכו', ובוודאי אין לו כבר שום קושיות וספיקות עליו יתברך, כי כביכול מרוב טהרת מח מחשבתו הוא דבוק בעולמות העליונים, ומייחד יחודים ועולה עליה אחר עליה וכו' וכו'.
ואפילו אדם שעוסק כל היום במשא ומתן, אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"ב) מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, כי מלא כל הארץ כבודו, ואפילו מסיפורי הגויים צועק גם כן כבוד השם יתברך, כמו שכתוב (תהלים צ"ו ג') "ספרו בגוים כבודו", שאפילו בסיפורי הגויים צועק כבוד השם יתברך. כי כבודו יתברך צועק תמיד וקורא ומרמז להאדם שיתקרב אליו יתברך, והוא יתברך יקרב אותו ברחמים באהבה ובחיבה גדולה וכו'; עיין שם. ולכן העיקר רק לשמוח ולשמח את עצמו עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ותיכף ומיד כשיהיה שש ושמח אזי יתגלה לו שתהילה לאל יש לכל בר ישראל מאה מצוות, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר: אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצוות בכל יום – קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה, ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה, ומתפלל שלושה פעמים של שמונה עשרה, וחוזר ועושה שאר מצוות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר: אין לך אדם בישראל שאין המצוות מקיפות אותו – תפילין בראשו ותפילין בזרועו, ומזוזה בפתחו, מילה בבשרו, ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך". וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם"; ולכן ראה רק לשמוח, ואפילו שאתה עוסק כל היום במשא ומתן ובעבודה קשה וכו', עם כל זאת תתבונן ותראה שיש בך את המאה מצוות האלו, ועל ידי זה תזכה להיות דבוק בו יתברך.