גיסי רוצה שאהיה ערב להלוואה שהוא לוקח מהבנק, אך אני חושש. מה דעתכם?
גיסי מתכוון לקחת הלוואה גדולה מהבנק, והבנק התנה את מתן ההלוואה בהחתמת שני ערבים. גיסי מבקש ממני כבר תקופה ארוכה שאהיה הערב שלו, ואני לא יודע מה לעשות, כי מצד אחד אני רוצה לעזור לו, אך מצד שני אני מפחד לקחת את האחריות הכבידה בחתימה על הערבות. אשמח לעצתכם עצת הקודש.
מאת אברהם: שלום לכבוד רבינו.
גיסי מתכוון לקחת הלוואה גדולה מהבנק, והבנק התנה את מתן ההלוואה בהחתמת שני ערבים. גיסי מבקש ממני כבר תקופה ארוכה שאהיה הערב שלו, ואני לא יודע מה לעשות, כי מצד אחד אני רוצה לעזור לו, אך מצד שני אני מפחד לקחת את האחריות הכבידה בחתימה על הערבות. אשמח לעצתכם עצת הקודש.
בהזדמנות זו ברצוני לשאול עוד שאלה: איך זוכים לאמונה חזקה בה' יתברך?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר כי תצא ו' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נרו יאיר
לנכון קבלתי את מכתבך.
ראה לחזק עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, ועיקר העצה להגיע אל אמונה הוא רק על ידי שירגיל עצמו תמיד לדבר ממנו יתברך, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) עיקר האמונה תלוי בפה של אדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי", כי כשמדברים מאמונה זה בעצמו אמונה, ולכן צריכים מאוד מאוד לשמור לא לדבר דברי כפירות אפילו בליצנות, ואפילו להתלוצץ מאחרים שכופרים וכו', כי אסור להוציא מפיו דברי כפירות וכו' שזה מסוכן מאוד, כי עיקר האמונה תלויה רק בדיבור, כמו שכתוב (תהלים קט"ז י') "האמנתי כי אדבר"; הדיבור תמיד ממנו יתברך זה יביא אותו לאמונה, וכן שירגיל עצמו לדבר עמו יתברך בתמימות ובפשיטות גמורה, אף שבתחילה ידמה לו שאף אחד לא שומע אותו, עם כל זאת ירבה לדבר עמו יתברך בלי שום חכמות והשכלות כלל וכו', וזה ידביק אותו באין סוף ברוך הוא.
אודות להיות ערב וכו', כבר אמר החכם מכל אדם (משלי ו') "בני אם ערבת לרעיך תקעת לזר כפיך", ודרשו חכמינו הקדושים (בבא בתרא קע"ג) מנין לערב שמשתעבד? דכתיב (בראשית מ"ג) "אנכי אערבנו מידי תבקשנו"; הרגע שאדם ערב הוא נכנס תחת הלווה, ותצטרך לשלם בלי שום רחמנות, ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי יבמות פרק י"ג הלכה א') ברח מלהיות ערב. אקווה שתבין בעצמך הכל.