שאלה:
מאת יהושע: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא ז' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהושע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (ראש השנה ל"א.) עשר מסעות נסעה שכינה וכו', וכנגדן גלתה סנהדרין וכו'. עשר מסעות נסעה שכינה מכפורת לכרוב, ומכרוב לכרוב, ומכרוב למפתן, וממפתן לחצר, ומחצר למזבח, וממזבח לגג, ומגג לחומה, ומחומה לעיר, ומעיר להר, ומהר למדבר, וממדבר עלתה וישבה במקומה וכו'. והסנהדרין גלו מלשכת הגזית לחנות, ומחנות לירושלים, ומירושלים ליבנה, ומיבנה לאושא, ומאושא ליבנה, ומיבנה לאושא, ומאושא לשפרעם, ומשפרעם לבית שערים, ומבית שערים לציפורי, ומציפורי לטבריא, וטבריא עמוקה מכולן וכו'. אמר רבי יוחנן: ומשם עתידין ליגאל; נמצא שהתחנה האחרונה אליה הסנהדרין גלו וכן השכינה גלתה וכו' זה בטבריא שהיא בגליל התחתון. וראו בחוש במשך כל הדורות שהגליל היה חרב ונחרב, כי פעם היה הגליל מלא עם עיירות המלאות עם עם ישראל, והכל נחרב לגמרי, והנה תהילה לאל אנחנו עומדים כבר להיגאל, אזי רואים בחוש איך הגליל מתחיל להיבנות, ובפרט העיר טבריא, וידוע מה שמובא בירושלמי (מגילה פרק א' הלכה א') שיבנאל היא משדות טבריא; ואמרו חכמינו הקדושים (מגילה ו.) למה נקרא שמה טבריא? שיושבת בטיבורה של ארץ ישראל; ואמרו חכמינו הקדושים (ילקוט קהלת רמז תתקס"ז) אדם יש לו טבור והארץ כן, שנאמר (יחזקאל ל"ח י"ב) "יושבי על טבור הארץ"; וכמו שארץ ישראל הוא באמצע העולם, כך טבריא היא באמצע ארץ ישראל, כמו שהטבור הוא באמצע האדם (עיין תנחומא קדושים). ועכשיו אנחנו רואים בחוש איך שיבנאל שהיא משדות טבריא הולכת ונבנית בצורה יוצאת מן הכלל להיעשות עיר ואם בישראל, מה שאף אחד לא חלם על זה אי פעם, כי תהילה לאל מי שרק נכנס שמה לא יכול להאמין למה שרואה לפני מראה עיניו. כי תהילה לאל בנינו קהילה קדושה, חממה של אמונה, מקור של חסד ממש לתפארת ביבנאל, שעד עכשיו היה שם מדבר שמם מהיהדות, ומאז שיסדו את יבנאל בשנת תרס"א עד שבאנו לשם בשנת תשמ"ח לא היה זכר של יהדות כלל וכו', ואדרבה פה היה המקום שהעבירו על הדת את עדת התוניסאים ואת עדת התימנים וכו' וכו', והיה המקום פה שמם לגמרי בלי שום זכר של יהדות, ותהילה לאל היום המקום פורח ברוחניות, ומי שרק נכנס שמה לא יכול להאמין למה שרואה לפני מראה עיניו וחושב שהוא נמצא בירושלים או בבני ברק או בברוקלין בלי שום הגזמה. קודם כל, יש מניינים מותיקין עד חצות לילה – שחרית מנחה וערבית מנין אחר מנין, שדבר כזה אין רק בעיירות הגדולות, אבל לא באיזו מושבה נידחת שלא ידעו אי פעם איפה זה על המפה וכו'. אחר כך יש לנו מקווה מפואר וענק לגברים עם שלושה בורות לטבילה, וכן יש לנו מקווה טהרה מפואר לנשים (אגב, שמסוגל מאד לפקידת עקרות, כי נבנה במסירות נפש הכי גדולה במחתרת כמו ברוסיה לפני שבעים שנה, כי זה שצריך להיות ממונה על הדת, הוא אשר עיכב את בניית המקווה בכל מיני מסירות כאחד הרשעים הכי גדולים אשר לא יאומן כי יסופר וכו'). וכן יש לנו מערכת חינוך שלימה, היינו שיש לנו פעוטונים, גנים לבנים ולבנות, בית ספר לבנות, וסמינר לבנות, תלמוד תורה לבנים, ישיבה קטנה וישיבה גדולה לבחורים מצויינים, וכן יש לנו ישיבה של בעלי תשובה, אשרי עין ראתה זאת במו עיניו. מלבד זאת יש לנו כולל לבעלי בתים "אור המאיר" שלומדים שמה קרוב למאה אברכים, וכן כולל להוראה "תפארת בנימין" שלומדים שמה כחמישים אברכים את ההוראה, ותהילה לאל יש לנו "בית הוראה" עם גאב"ד ועוד חמישה דיינים שהם פוסקי הלכות המצויות וכו', ושואלים אותם את כל השאלות שיש לכל אחד, והמקום שוקק ביהדות. ועל כולם יש לנו בית התבשיל – אהל אברהם שמחלק אוכל בחינם לכל מי שרק רעב, ובכל יום מתפילת ותיקין עד עשר בערב זה פתוח לכולם – גברים ונשים וילדים, ובכל יום מחלקים קרוב לאלף מנות אוכל טרי וטעים. יש לנו במשך היום חמישה שיעורים נפרדים בדף היומי, ופה מדברים מאיזה מושבה נידחת שאף אחד לא ידע אי פעם איפה שהיא נמצאת וכו', ועכשיו תהילה לאל יש כבר למעלה מארבע מאות ועשרים משפחות חסידי ברסלב כן ירבו. וזה למעלה משלוש שנים שפתחנו פה חנות יודאיקה "ברסלב סנטר" – כל מה שיהודי צריך בנקודה אחת, ותהילה לאל יש מהפיכה ביבנאל ביהדות, זה ארבעים שנה שמונעים מתושבי המקום להכעיס וברשעות את כל הקשור ליהדות וכו', ותהילה לאל מהרגע שנפתחה החנות התחילו תושבי המקום להיכנס, וכל אחד קונה – זה מזוזה, זה ציצית, זה תפלין, זה טלית, זה כיפות וכו' וכו', מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, לא יאומן כי יסופר קדושת כל בר ישראל, אשרי עין ראתה זאת, וכן רואים איך שיש דו קיום בין תושבי המקום לחסידי ברסלב שלא מפריעים לאף אחד וכו', הקהילה היא קהילה פתוחה וכו' בבחינת חיה ותן לחיות וכו', לא מתערבים בחיי אף אחד וכו', ויבנאל תהיה דוגמא ומודל איך קומץ קטן של יהודים עם מסירות נפש יכולים להפוך מדבר שמם מיהדות וכו' למקום פורח, ועוד רבות יספרו על זה, אחר חצי יובל שנים של רדיפות ומסירות וכו' וכו' שרודף ומוסר אותנו מי שרודף ומוסר איזה רשע ארור טמא שלבסוף יתגלה קלונו ברבים וכו' וכו', ושם רק מקלות בגלגלים וכו', ומונע ומעכב כל דבר השייך לקדושה, ואף על פי כן בכח הרצון החזק שהכניס בנו רביז"ל הצלחנו להקים אימפריה כזו, אשר לא מקבלים אגורה שחוקה מהמועצה הדתית וכו' וכו' והכל רק בכוחות עצמינו בעזרתו יתברך שמו, ואנחנו לא צריכים שום טובות מאף אחד, אלא כל אנשי שלומינו נותנים יד וכתף וביחד עוזרים אחד לשני, וכן הוא בין נשות אנשי שלומינו – יש אחדות ואהבה גדולה מאד מאד, ויש להם פעמיים בשבוע ערבי שמחה שמתאספות יחד לשמוח ולרקוד, ועוזרות אחת לשניה בכל המובנים. ולא בחינם שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רי"ח) "בעזרת השם איך האב אויס גיפירט אין וועל אויס פירן", "ניצחתי ואנצח", ותהילה לאל אור הקדושה רק עולה, וחושך הטומאה רק נעלם עד שיתבטל לגמרי, ויקויים (זכריה י"ג ב') "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ", ולכן אשרי מי שיצטרף אל הקהילה הקדושה הזו במקום הכי יפה בארץ ישראל שהוא יבנאל, ויטעום טעם גן עדן בזה העולם. ומובא בזוהר (וירא קי"ט.) יתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל וכו', עיין שם; וכן הוא (שמות ז:) בההוא זמנא יתער מלכא משיחא לנפקא מגו גנתא דעדן, מההוא אתר דאתקרי קן צפור, ויתער בארעא דגליל וכו', עיין שם; וכן הוא (שם ט.) וכדין יחזון כל עלמא דהא אתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל, ויתכנשון ליה כל אינון דלעאן באורייתא, ואינון זעירין בעלמא, ובזכות ינוקי דבי רב יתתקף חיליה לאתגברא וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך שדייקא מיבנאל מתחילה הגאולה, כי היא הגליל התחתון אשר משם עתידין להיגאל, יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך.
|