שאלה:
מאת דוד: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא ז' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שכל מי שהתקרב אל רביז"ל בהתחלה היו לו מניעות רבות וכו', וככל שנשמתו יותר גדולה סבל מניעות עצומות, ועברה עליו מרירות דמרירות בענין התקרבות אל רביז"ל, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ו) אשר המניעות הם בשביל להרבות החשק, וככל שנתרבה המניעות נתרבה החשק, וצריכים רק להתחזק ברצונות וכיסופין חזקים אל הדבר הנחשק, ולהוציא מפיו את הרצונות והכיסופין שלו; היינו ידוע שרביז"ל הזהירנו מאד לדבר הרבה אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם, ולבקש ממנו יתברך כל מה שהוא צריך, שזה נקרא "התבודדות" ועל ידי תפילה יכולים להגיע לכל טוב אמיתי ונצחי. ולכן לעת עתה שיש לך כל כך הרבה מניעות מכל הצדדים, כדאי לך להעלים ולהסתיר את ההתקרבות אל רביז"ל כדי שלא יתגברו עליך מניעות יותר ויותר וכו', וצריכים המון סבלנות, כמו שכתוב (שמות כ"ג) "מעט מעט אגרשנו מפניך עד אשר תפרה ונחלת את הארץ", כי כשבר ישראל חוטא על ידי זה הוא בורא קליפות ומשחיתים שמסבבים אותו, והם הם המונעים וכו' וכו', וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ו.) תניא אבא בנימין אומר: אלמלי נתנה רשות לעין לראות אין כל בריה יכולה לעמוד מפני המזיקין. אמר אביי: אינהו נפישי מינן וקיימי עלן כי כסלא לאוגיא. אמר רב הונא: כל חד וחד מינן אלפא משמאליה ורבבתא מימיניה; ומה הם אלו הקליפות? אדם יכול להרגיש את זה עם המחשבות המבוהלות והמבולבלות שלו וכו', וכן עם המרירות והעצבות והדיכאון שמסבבים אותו וכו', כי אדם שנמצא בדיכאון ועצבות עמוקה, וכן הוא מבוהל ומבולבל, כל זה בא מרוחות וקליפות שהתלבשו בו וכו', ומזה באים כל המניעות להתקרב אל רביז"ל. ולכן ראה להתחבאות במקום שאין שמה בני אדם, ותרבה בשיחה בינו לבין קונו, ותבקש ממנו יתברך כל מה שאתה צריך, ותראה שלבסוף כל המניעו"ת יתהפכו לנעימו"ת. בין כך, תלמד בכל יום חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, וכן תתמיד לומר בכל יום ח"י פרקים משניות, שבפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד להמשיך את העולם אל עשיה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור וכיוצא. ואמר, שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה, בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה כי כח התורה גדול מאד; ומקובל אצל אנשי שלומינו ש'כך וכך' סובב על ח"י פרקים משניות, שהזהיר את כמה מאנשי שלומינו 'לומר ח"י פרקים משניות' (עיין שיחות הר"ן סימן קפ"ה), כי אין לתאר ולשער את גודל הזכות של האדם שזוכה להרבות בלימוד משניות שזה מטהר את הנפש מכל מיני חלודה, ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להיכנס שם, ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות שזו הצלחה נצחית, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה, ומשנ"ה עולה כמספר פרנס"ה, שכל המתמיד במשניות נמשכת עליו פרנסה בשפע. וכן תעשה לעצמך שיעור ללמוד כסדרן בש"ס, היינו שתתחיל ממסכת ברכות ותגרוס דף אחר דף, עד שתזכה לסיים מסכת ברכות, ותתחיל מסכת שבת וכו' וכו', עד שתזכה לסיים את כל הש"ס, ואז תתחיל עוד פעם, וכך אמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר. ופירש המהר"ל מפראג זי"ע (חידושי אגדות) וכן החיד"א זי"ע (פתח עינים) היינו שאמירת אותיות התורה תזכך את נשמתו, ובוודאי מה שאדם למד בזה העולם מזכירים לו אחר כך בשמים, כמובא בדברי האריז"ל (לקוטי תורה עקב), ובדברי רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ו) שלעתיד מזכירין את האדם כל מה שלמד אף אם שכח, אשרי המבלה ימיו בתורה. וכן תעשה לעצמך סדר בשולחן ערוך כסדרן, מהתחלת אורח חיים, וכשתזכה לסיים את האורח חיים, תתחיל יורה דעה, וכשתזכה לסיים את יורה דעה תתחיל אבן העזר, ואחר כך חושן משפט, ובפעם הראשונה תלמד רק מחבר רמ"א, שזה יכניס בך חשק אחר כך ללמוד גם עם המגינים, היינו עם המגן אברהם והטורי זהב וכו'. העיקר שמור מאד על מצוות כיבוד אב ואם, שאמרו חכמינו הקדושים (תנא דבי אליהו רבה פרשה כ"ו) כל העולם כולו של הקדוש ברוך הוא, ואין הקדוש ברוך הוא מבקש מהאדם רק שיכבד אב ואם; ואמרו (פסיקתא רבתי) חמורה שבחמורות – כבד את אביך ואת אמך; ואמרו (קידושין ל:) שלושה שותפין הן באדם, הקדוש ברוך הוא, ואביו ואמו, בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני; רואים מזה שאם מכבדים אבא ואמא בזה מכבדים את הקדוש ברוך הוא. תהיה חכם ותקיים מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא כי תשא) אין לך יפה מן הצניעות, שנאמר (מיכה ו') "ומה הוי"ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת"; וכך תמנע ממך הרבה מחלוקת, כי באמת ההורים רוצים רק את הטוב שלך, אבל הם לא יודעים ולא מכירים את אנשי שלומינו חסידי ברסלב האמיתיים, שכל מגמתם זה רק תורה ותפילה וקיום מצוות מעשיות בשמחה עצומה.
|