שאלה:
מאת אליהו: תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר נצבים וילך כ' אלול ה'תשע"ד שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מבואר בפירוש בשולחן ערוך (יורה דעה מילה סימן רס"ה) שבעת ברית צריכים לעמוד, וכתבו הפוסקים על זה שישה טעמים למה צריכים לעמוד: א. שנאמר (מלכים ב' כ"ג ג') "ויעמוד העם בברית", ב. מפני שהברית מילה הוא כקבלת פני השכינה שמופיעה בעת קיום מצות מילה, ולכן עומדים לכבוד השכינה, ג. מפני כבודו של אליהו הנביא שנמצא בעת ברית, ד. מפני כבוד המצווה העוסקים בה, ה. משום מה שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה בראשית) שעד שלא מל אברהם אבינו, היה נופל בשעה שהשכינה היתה מדברת עמו, ומשמל היה משיח עמו והיה עומד, כמו שכתוב (בראשית י"ח כ"ב) "אברהם עודינו עומד לפני הוי"ה", ו. אמרו צדיקים שבזכות מצוות מילה תהיה לנו תקומה ועמידה, ויגאל הקדוש ברוך הוא אותנו מגלותנו בזכות המילה. מאחר שזה שאומר את הברכה 'בורא פרי הגפן' ו'אשר קידש ידיד מבטן' וכו', אזי הוא צריך לטעום מהיין שהוא בירך עליו, ולא צריך מלוא לוגמיו אלא טעימה בלבד, כמובא (טורי זהב סעיף קטן י'), ועל זה אני סומך. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה להיות בכל ברית שהרי נמצא שם אליהו הנביא ומוחלין לאדם את כל עוונותיו, אשרי מי שנמצא בעת ברית.
|