קשה לי לקבל את זה שצריכים לזרוק את השכל לגמרי ולהתבטל בפני הצדיקים
אני רואה שבהרבה מכתבים כבודו מדגיש את החשיבות של האמונה והביטול לצדיקים, ואיך שאדם צריך לזרוק את השכל העצמי שלו ולקבל את דברי הצדיק כתורה מסיני, והאמת היא שקשה לי להבין את זה. למה צריכים לבטל את השכל שלי לגמרי?
מאת יפה: שלום לכבוד הרב. אני רואה שבהרבה מכתבים כבודו מדגיש את החשיבות של האמונה והביטול לצדיקים, ואיך שאדם צריך לזרוק את השכל העצמי שלו ולקבל את דברי הצדיק כתורה מסיני, והאמת היא שקשה לי להבין את זה. למה צריכים לבטל את השכל שלי לגמרי?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר נצבים וילך כ' אלול ה'תשע"ד
שלום רב אל יפה תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את צריכה לדעת שאי אפשר להגיע לאמונה בהקדוש ברוך הוא אלא על ידי אמונת חכמים, כי עיקר התורה שבעל פה ניתנה על ידי חכמי הדור, שהם מפרשים לנו את דרך התורה ומצוותיה, ולכן בלי אמונת חכמים לבסוף כופרים לגמרי באמונה בהקדוש ברוך הוא, כי זה תלוי בזה, כמאמרם ז"ל (מכילתא בשלח) על הפסוק (שמות י"ד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" – אם במשה האמינו קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם; ולכן אם אדם אין לו אמונת חכמים סימן שאין לו גם אמונה בהקדוש ברוך הוא, ולכן חזקי ואמצי מאד באמונת חכמים, ואז תראי נסים נגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא, כי הקדוש ברוך הוא מסר את טבע העולם ביד הצדיקים, כמאמרם ז"ל (תענית כ"ג.) שלחו בני לשכת הגזית לחוני המעגל (איוב כ"ב כ"ח) "ותגזר אומר ויקם לך ועל דרכיך נגה אור". "ותגזור אומר" – אתה גזרת מלמטה והקדוש ברוך הוא מקיים מאמרך מלמעלה, "ועל דרכיך נגה אור" -דור שהיה אפל הארת בתפלתך, "כי השפילו ותאמר גוה" – דור שהיה שפל הגבהתו בתפילתך, "ושח עינים יושיע" – דור ששח בעונו הושעתו בתפלתך, "ימלט אי נקי" – דור שלא היה נקי מלטתו בתפלתך, "ונמלט בבור כפיך" – מלטתו במעשה ידיך הברורין.
הרי שלך לפניך שהצדיק יש לו כח לבטל את הגזירות וכו', וכתיב (שמואל ב' כ"ג ג') "אמר אלקי ישראל לי דבר צור ישראל מושל באדם צדיק מושל יראת אלקים", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (מועד קטן ט"ז:) מי מושל בי? צדיק, שאני גוזר גזרה ומבטלה; ולכן צריכים להתחזק באמונת חכמים בתמימות ופשיטות גדולה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ב) על ידי אמונת חכמים שמאמין שכל דבריהם ומעשיהם אינו פשוט, ויש בזה רזין וסודות, על ידי זה מלבישים את השכינה עם לבושין נהורין; וככל שיש לאדם אמונת חכמים כן הוא רואה נסים נגלים על כל שעל ושעל, וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות הצלחה סימן י"ט) על ידי אמונת חכמים בא הצלחה; וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן ק"ל) על ידי אמונת צדיקים נמתק הדין. ולכן צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא שתהיה לו אמונת חכמים, שעל ידי זה הוא יבוא לאמונה בו יתברך.
ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך. ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה רביז"ל לומר: אדרבא! כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונישא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה חס ושלום דעתו כדעתינו.
לדעתי תאמרי בכל יום את התפילה הזו והיא תועיל לך לצאת מהמחשבות המטרידות אותך בכפירות ואפיקורסות:
יהי רצון מלפניך אדני אלהי ואלהי אבותי שתחוס ותרחם עלי שלא יהיו לי שום קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הנכללים בך לגמרי, כי אתה יודע את גודל חטאיי ועוונותי ופשעיי המרובים שחטאתי ועוויתי ופשעתי נגדך ימים ושנים, בכל מיני עבירות וחטאים מגונים, ובפרט בפגמי הברית, שעל ידי זה נעקר מוחי לגמרי ונתעקם לבבי, ונתמלא עקמומיות וקושיות עליך, ומזה בא שיש לי בכל פעם קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הקדושים ששלחת לזה העולם לגלות ולפרסם את אמיתת מציאותו יתברך.
ולכן חוס וחמול עליי שאזכה לחזור בתשובה שלימה, ולדעת את האמת שאין לי דעת בכלל, "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי", ואיך מלאו לבי ודעתי להקשות קושיות עליך ועל צדיקיך האמיתיים הדבוקים לגמרי בך? אין זה אלא מפני רוע מעלליי ועוונותיי המרובים. ולכן אבקש אותך אבי שבשמים שאזכה לחזור בתשובה שלימה לפניך, ולא אעשה יותר הרע בעיניך, ותמחול ותסלח לי על כל מה שחטאתי עוויתי ופשעתי נגדך עד היום הזה, ואזכה מעתה לאמונה ברורה ומזוככת בך, שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ואזכה לאמונת חכמים להאמין בדבריהם, ולידע שמעשיהם אינם פשוט, ואף שעולות על לבבי תמיד קושיות וספיקות על מעשיהם ומידותיהם, זכיני לדעת שמוחי פגום לגמרי, ולכן עולה על לבי תמיד קושיות וספיקות על מעשיהם והנהגותיהם, מאחר שאני פגום לגמרי.
ולכן אבקש אותך שאזכה מעכשיו לחזור בתשובה שלימה על פגם אמונת חכמים, ועל ידי זה אזכה להגיע לאמונה ברורה ומזוככת בך, עד שאזכה להיכלל בך לגמרי מעתה ועד עולם, אמן סלה.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.