שאלה:
מאת ישראל: תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר נצבים וילך כ"ג אלול ה'תשע"ד שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל מסביר בעומק הענין וכו' מה זה ידיעה ומה זה בחירה, (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) כי למעלה זה שני הפכים, ואיך יכול להיות בנושא אחד?; היינו מצד אחד אדם צריך לדעת שכל מאורעותיו הם לטובתו, וכל מה שעובר עליו זה בהשגחה פרטי פרטית וכו', ומצד שני האדם צריך לדעת שיש בחירה, והוא יכול לבקש את הקדוש ברוך הוא על כל דבר פרטי וכו', ואיך יכולים להיות שני הפכים בנושא אחד? אזי רביז"ל מסביר שלזכות להשיג את זה צריכים לזכך את המוח שלו לגמרי, ואיך זוכים שיהיה לו מוח קדוש שלא יהיו לו שום קושיות וספיקות על הקדוש ברוך הוא ועל הנהגתו שמנהיג את העולם? על ידי שמקדש את השבעה נרות שלו, היינו את העיניים, האזניים החוטם והפה, שהם שבעה קני המנורה שמונחת על פני האדם, ועל ידי שזוכה לזכך אותם על ידי זה הוא זוכה למוח נקי שאין לו כבר שום קושיות וספיקות על הנהגת הקדוש ברוך הוא, ואין אצלו כבר קושיא בין הבחירה והידיעה, כי יודע שזה בעצמו הבחירה לבחור והידיעה שהכל מהקדוש ברוך הוא. ועיין (חיי מוהר"ן סימן תל"ב מה שכתב מוהרנ"ת ז"ל) כשהודיע לי רביז"ל עניין ההתבודדות והשיחה בינו לבין קונו, דיברתי עמו, הלא האדם הוא בעל בחירה? ולא השיב לי בפירוש רק כלאחר יד, כאומר אף על פי כן. כלומר אף על פי שאי אפשר לבאר לך העניין בשלימות, אף על פי כן צריכין לנהוג כך. ואנוכי לא יכלתי לשאול יותר כי ידעתי כי קושיא זו יכולין להקשות גם על כל התפילות שסדרו לנו חכמינו הקדושים מכבר על עניין תשובה והתקרבות להשם יתברך כגון ברכת השיבנו וכיוצא; [ועיין באריכות לקוטי הלכות פקדון הלכה ג' אות ז' שענין התבודדות ושיחה זו תפילה, שצריך כל אדם לשפוך שיחו לפני השם יתברך בכל יום ויום, לבקש על נפשו מהשם יתברך שיזכהו לקרבו לעבודתו יתברך באמת, וזהו יסוד הכל, שכל עבודתו ויהדותו תלוי בזה, כמבואר אצלינו כמה פעמים. ויותר ממה שכתוב שם שמענו מפיו הקדוש בעל פה, כמה וכמה פעמים כמה שיחות נוראות בענין זה, שאי אפשר לבאר הכל בכתב, ואמר שכל הצדיקים והכשרים לא זכו לבוא למה שבאו כי אם על ידי זה, על ידי שיחה בינו לבין קונו בלשון אשכנז שמדברים בו, כמבואר בספרים הנדפסים. ולכאורה קשה, הלא אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ג:) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, ואם כן איך שייך על זה תפילה מאחר שהוא יתברך מסר הבחירה לנו? ואף על פי כן באמת מצאנו שכל הצדיקים עסקו בזה לבקש מהשם יתברך שיצילם מהיצר הרע, ויקרבם לעבודתו, כמו ששמענו בפה מלא מהצדיקים אמיתיים, שהיו סמוך לזמננו, וגם בדברי חכמינו הקדושים בגמרא ושאר ספרים מצאנו כמה תפילות שהתפללו בכל יום שינצלו מהיצר הרע, כמבואר תפילתם (ברכות י"ז.) וגם מהתפילות הסדורים לנו בכל יום מאנשי כנסת הגדולה אנו רואין זאת, כי אנו מתפללים שלוש פעמים ביום "השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלימה לפניך", נמצא שאנו מתפללים להשם יתברך שלוש פעמים בכל יום לזכות לתשובה ולעבוד אותו יתברך, אף על פי שזה תלוי בבחירת האדם, וכיוצא בזה הרבה תפילות הקבועים מכבר, שכולם מיוסדים על בקשה זו – לזכות לעבודתו יתברך, וכן כל ספר תהלים מיוסד על תפלות ותחינות אלו, לזכות להתקרב אליו יתברך כמבואר שם, ובאמת אי אפשר להבין זאת כי הוא גם כן מהקושיות שאי אפשר לתרצם בשום אופן, כי אם באמונה לבד וכו', עיין שם. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה לסלק את דעתנו וחכמתנו המדומית, שמצד אחד תמיד נדע שכל מאורעותיו של האדם הם לטובתו וכו' וכו', ומצד שני צריכים תמיד לבקש ממנו יתברך כל מה שצריכים אפילו שידוד הטבע.
|