מה דעתו של הרב על תנועות הנשים הפמיניסטיות שקמות לאחרונה?
בשנים האחרונות קמו הרבה תנועות פמיניסטיות בעולם להשגיח ולראות שמעמד האישה הוא כמו שצריך, שזה בסדר גמור, הבעיה היא שהם מאוד מטיפים לשנאת גברים ולכל מיני דעות קדומות לגבי גברים ומציירים אותם באור רע מאוד.
מאת יהודה: בשנים האחרונות קמו הרבה תנועות פמיניסטיות בעולם להשגיח ולראות שמעמד האישה הוא כמו שצריך, שזה בסדר גמור, הבעיה היא שהם מאוד מטיפים לשנאת גברים ולכל מיני דעות קדומות לגבי גברים ומציירים אותם באור רע מאוד. לפי דעתי זה אחד הגורמים המשמעותיים לעליית אחוז הגירושין בשנים האחרונות ולסכסוכים ומחלוקות בין המינים. רציתי לשמוע מה דעת כבוד הרב בנושא הזה. רק לצורך הבהרה, אני מאוד בעד שמעמד האישה יהיה כראוי, אבל רע מאוד בעיני איך שהם מציירים את הגברים כשטנים עלי אדמות.
תשובה:
בעזה"י יום ה' בין כסה לעשור ה'תשע"ה
שלום וברכה אל יהודה נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
הקדוש ברוך הוא ברא זכר ונקבה כמו שכתוב (בראשית א' כ"ז) "ויברא אלקים את האדם בצלמו בצלם אלקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם", וכתיב (בראשית ה' ב') "זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הבראם"; ולכן צריכים את שניהם, והעיקר לחיות ביחד באהבה גדולה מאוד ולכבד אחד את השני, ועוד לא היה צדיק בעולם שכל כך הזהיר על כבוד האשה כמו רביז"ל, כמובא (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו, כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאוד מאוד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו' [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא'; ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים, כי רביז"ל הקפיד על דברים אלו מאד מאד, על אלו שמשפילים את נשותיהם, ומי שהיה לו סכסוך עם אשתו, רביז"ל לא רצה לקבל אותו לגמרי, ולא רצה אפילו לראות אותו.
וזה דעת תורה שהבעל צריך לכבד את האשה ולשמח אותה, כי (ראש השנה ו.) אשה – בעלה משמחה, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ואמרו (בבא מציעא נ"ט) לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה.
ולכן אני לא יודע איך קמו נשים ועשו לעצמן תנועה נגד גברים וכו', שהכל דימיון אחד גדול, הן אמת שיש גברים רשעים מאוד מאוד שמנצלים את האישה ומשפילים אותה – אלו בכלל לא ראויים שתהיה להם אישה, אבל רוב העולם כן מכבדים את האישה ומייקרים אותה מאוד מאוד, ולכן צריכים לזכור מה שכותבת התורה הקדושה שהיא תורת אמת תורת חיים, ומזהירה אותנו מאוד מאוד על כבוד האישה.