כבר תקופה ארוכה יש מכשולים שמפריעים לי בחיים. האם ייתכן שכל זה נובע מהשם שלי?
כבר תקופה ארוכה אני מרגישה שעומדים בפניי מכשולים רבים וקשים, שכלום לא מסתדר לי, שהדרך קשה, ושאני לא מצליחה להגיע ליעד בחיים. אני מרגישה ריקנות, לעיתים דמיונות, פחדים ודיכאונות בלתי מוסברים...
מאת ירדן: שלום כבוד הרב! שמי ירדן ואני חיילת בת 20. כבר תקופה ארוכה אני מרגישה שעומדים בפניי מכשולים רבים וקשים, שכלום לא מסתדר לי, שהדרך קשה, ושאני לא מצליחה להגיע ליעד בחיים. אני מרגישה ריקנות, לעיתים דמיונות, פחדים ודיכאונות בלתי מוסברים… אני באה מבית מסורתי ואני שומרת שבת. לא חסר לי כלום, אני חיה חיים טובים בסך הכל, יש לי משפחה אוהבת ותומכת, ולכן אני לא מבינה מאיפה מגיעים התחושות הרעות והמחשבות האלו כאילו שאין לי תכלית. לאחרונה גם כשמגיעה השבת נכנסת בי תחושת דיכאון לא מובנת וכבר קשה לי מאוד לשמור אותה… אני אוהבת מאוד את השבת ולא מבינה מאיפה היצר הזה שמשתלט עליי, וממה נובע הדיכאון הכבד שנכנס בי ונופל עליי. אני מרגישה שאין לי שמחת חיים, ואפילו העירו לי כמה אנשים שנעלם לי החיוך. גם בזוגיות אני מרגישה נעולה וחסומה, שכלום לא טוב לי, ואין איך לרצות אותי בשום דרך. אף אחד לא מצליח להגיע אליי באמת ולחדור את המחסומים האלו. האם השם שלי טוב עבורי? האם יש צורך בשם נוסף? אני זקוקה לעצת הרב. תודה רבה!
תשובה:
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ה
שלום רב אל ירדן תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את צריכה לדעת שעיקר השלימות שאדם צריך להגיע לזה הוא מידת השמחה, כי אין עוד דבר שמביא הצלחה לאדם כמו מידת השמחה, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, וצריכים לעבוד הרבה על נקודת השמחה, כי זה בא לאדם יותר קשה מכל העבודות שבעולם, כי מחמת פגעי ומקרי הזמן האדם נמשך מאד מאד אחר העצבות והמרירות והדיכאון וכו' וכו', ולכן תעשי כל מיני השתדלות שבעולם רק להיות בשמחה עצומה, שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאות הבאים על האשה כולם באים רק מחמת קלקול השמחה, ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם.
ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ועל ידי שמחה מתרחב הלב ויכולים אחר כך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבה בתמימות ובפשיטות גמורה, כי מה שאין האשה מתחזקת לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא מפני שנופלים על לבה עצבות ומרירות ודיכאון, אבל תיכף ומיד שמכריחה את עצמה להיות בשמחה, אזי נפתח לבה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ואי אפשר להסביר מה זה לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו. כשבר ישראל שש ושמח על ידי זה מתחזקת אצלו האמונה, כי מה אני שמח? מפני שאני מאמין בהקדוש ברוך הוא, ואני מאמין במצוותיו יתברך, ותיכף ומיד כשיש לאדם אמונה ויודע שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, אזי הוא מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, וזה ממלא את האדם עם שמחת החיים, ומכניס באדם שמחה בתוך הלב וכו', ותמיד רואים חיוך על הפנים שלו, כי אין עוד שמחה כשמחת האמונה, כי הרגע שמאמינים שהוא יתברך נמצא ואין בלעדיו נמצא, והוא יתברך אוהב אותך, על ידי זה תמיד תהיי שמחה ועליזה, ויפתח לך המזל.
אני מוכרח להגיד לך שאת מסכנה שאין לך שם בכלל, כי 'ירדן' זה שם של נהר הירדן, אבל לא שם של בן או בת, ולכן מה טוב ומה נעים שתחליפי את השם שלך לשם תנכ"י איזה שם שאת אוהבת, או לכל הפחות להוסיף שם תנכ"י, כי את מסכנה אין לך שם, ובשביל זה את כל כך ממורמרת ומדוכאת וכו' וכו'. יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהיי שמחה ועליזה, ותדעי שהקדוש ברוך הוא אוהב אותך, כי על כל בר ישראל הקדוש ברוך הוא אומר (ישעיה מ"ט) "ישראל אשר בך אתפאר".
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.