הרב ייעץ לי שלא לצאת לעבודה, אך כעת המצב לחוץ מאוד. מה עליי לעשות?
אני בוטחת בעצתו של הרב מאוד, אך מופעלים עליי לחצים גדולים מנשוא מצד בעלי וגם בני משפחתי, ואני ממש מרגישה שכרגע אופן חיי מהווה חילול השם גמור, כי אנו חיים בדירה קטנה, דלות גשמית וצמצום. מצב רוחי ירוד מאוד ואני ממש מדוכאת. אנא ברך אותנו הרב ועזור לנו לחשוב על פתרון ראוי בבקשה
מאת מיטל: שלום לרב.
בעבר הרב ייעץ לי לא לצאת לעבוד עקב מצב רפואי שאני שרויה בו זמן מה. ברצוני לספר לרב שכחלק ממערך טיפולי שאני מקבלת מהרשויות אני זכאית לשיקום מקצועי ואף לעשות הסבה מקצועית בחינם, אך כעת גיליתי שאני בהיריון ואני מאוד לחוצה מה יהיה עלינו – בבית אין מקום להכניס עוד תינוק קטן, אין לנו ארונות פנויים ולא מיטה. לצערי ההיריונות שלי נושאים גוון קשה מאחר ואני מדממת הרבה וסובלת מצירים מוקדמים, לכן גם לימודים מוטלים בספק.
המון לחץ יש על כתפיי ואני משתדלת לשמוח ולשמח את עצמי ולבטוח בה'. אני לא מפסיקה לקוות ולייחל לנס שנוכל לעבור לדירה מרווחת וגדולה ושהפרנסה שלנו תהיה ברווח ובנחת, אבל השכל אומר שרק בעבודה קשה של שני בני הזוג הדברים יסתדרו.
אני בוטחת בעצתו של הרב מאוד, אך מופעלים עליי לחצים גדולים מנשוא מצד בעלי וגם בני משפחתי, ואני ממש מרגישה שכרגע אופן חיי מהווה חילול השם גמור, כי אנו חיים בדירה קטנה, דלות גשמית וצמצום. מצב רוחי ירוד מאוד ואני ממש מדוכאת. אנא ברך אותנו הרב ועזור לנו לחשוב על פתרון ראוי בבקשה.
תשובה:
בעזה"י יום ב' מחרת יום הכיפורים שם השם [ה'] י"ב תשרי ה'תשע"ה
שלום רב אל מיטל תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הבעיה שלך ושל בעלך זה רק שאתם שניכם נמצאים בעצבות ובמרירות ודיכאון פנימי, ובשביל זה אתם קשורים וכו' וכו' וסובלים לחץ גשמי ורוחני גם יחד וכו' וכו', ולכן אני מאד מאד מבקש את שניכם – את ובעלך, ראו למסור את נפשכם על מידת השמחה כי אין דבר יותר חשוב כמו שמחה, וכל כך קשה לאדם להגיע למידת השמחה יותר מכל העבודות הכי קשות, קל יותר לצום וכו' ולסגף את עצמו עם סיגופים קשים ומרים וכו', העיקר לא להיות בשמחה, ולכן על שמחה צריכים מסירות נפש גדולה. ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם, לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר, לפי שאין השמחה ממתנת לאדם. ואם תהיו בשמחה כל החיים שלכם ילכו כבר בצורה אחרת לגמרי, כי תזכו לישוב הדעת כמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שבני אדם רחוקים מהקדוש ברוך הוא, זה מחמת חסרון ישוב הדעת, ולמה אין ישוב הדעת? כי חסר מהשמחה.
ולכן תמסרו את נפשכם להיות בשמחה ואז תזכו לגדלות המוחין וכבר לא יחסר לכם שום דבר, ודעו לכם שהשם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מהפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מהפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומרים לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר, ולכן הדבר הראשון רק להיות בשמחה. ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח, הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת; עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה – שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה – האדם הזה הוא תמיד שמח, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה; ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשני גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת יפתחו לכם כל צינורי השפע והפרנסה.
תאמינו לי, אם תקיימו את זה בתמימות ובפשיטות גמורה – רק להיות בשמחה עצומה, תראו נסים נגלים שיעשה עמכם הקדוש ברוך הוא, רק תראו לצאת מקטנות המוחין שלכם, הרי אנחנו תלויים ועומדים בידו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אנחנו צריכים לבקש ממנו יתברך, ואז נצליח בכל דרכינו, ונקבל כל מה שאנחנו צריכים, כי באמת רביז"ל אמר (ספר המדות אות שמחה סימן נ"ז) מי שמתפלל בשמחה הקדוש ברוך הוא מכבד אותו ופוקד את לוחציו; ואמר (שם סימן ע') על ידי שמחה תבוא תפילתך בהיכל מלך; ואמר (שם סימן פ"א) תפילה שהיא בשמחה היא עריבה ומתוקה להשם יתברך; ולכן תראה לקחת את עצמך בידיך ולהיות רק בשמחה, ולהתפלל בשמחה, ואמר רביז"ל (שם סימן כ"ח) על ידי התפילה יכול לשנות את המזל.
יעזור הקדוש ברוך הוא שתבשרו לי בקרוב בשורות משמחות.