מאת כפיר: כבוד הרב שלום. האם הרב יכול לתת לי הוכחה חותכת לקיומו של השם? ולמה עליי להאמין דווקא בהשם ולא באל אחר?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ה תשרי ה'תשע"ה
שלום וברכה אל כפיר נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
לצערי הרב השם שלך סוחב אותך לכפירות וכו', אתה רוצה הוכחה שיש אל אחד, אזי תסתכל ותתבונן טוב טוב על הגוף שלך, מי הולך בך אם לא הקדוש ברוך הוא? מי מתנועע בך אם לא הקדוש ברוך הוא? מי מחייה אותך אם לא הקדוש ברוך הוא? חכמינו הקדושים אמרו (נדה ל"א.) שלושה שותפין יש באדם – הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וציפורניים, ומוח שבראשו, ולובן שבעין. אמו מזרעת אודם שממנו עור ובשר, ושערות, ושחור שבעין, והקדוש ברוך הוא נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודיבור פה והילוך רגלים ובינה והשכל, וכיון שהגיע זמנו להיפטר מן העולם הקדוש ברוך הוא נוטל חלקו וחלק אביו ואמו מניח לפניהם.
אדם צריך לחקוק בעצמו שאין העולם הפקר, והכל מושגח בהשגחה פרטי פרטית, הוא יתברך מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, ודבר זה אי אפשר להסביר לבן אדם, ובפרט אדם שהתגעל עם מאכלות אסורות, כי כך כתב הרמב"ם (איגרת תימן) מי שמפטם את עצמו עם מאכלות אסורות ואוכל טריפות ונבילות, על ידי זה הדם שלו נתעכר לגמרי וכבר קשה לו להגיע אל אמונה ברורה ומזוככת, ומכל שכן וכל שכן כשאדם טינף את עצמו בניאוף שיקוץ תיעוב וזיהום, וחי עם כל מיני זונות וכו', בדיוק כמו החיות שחיות חיי הפקר לגמרי וכו', איך אדם עם שכל כזה יכול להבין שיש רק אל אחד המחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה?
ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם. ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה, ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאוד על אשר נולד בגשמיות כזה או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו", ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלוקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום. ועל ידי בושה ולב נשבר על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות הכפרניות שעולים על מוח מחשבתו ומעקמים את לבו בעקמומיות כזה שהוא משתגע ממש, ומי שאין לו אמונה אין לו חיים כלל וכו', אלא תמיד הוא מבלבל את עצמו מאמונות כוזביות שאין כאן המקום להאריך בזה, שלא לעורר את חמת הגויים עלינו וכו' וכו'.
ובאמת אמונה הוא עניין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שחוקר חקירות מי זה אלוקים? ומה זה אלוקות? ואין לו אמונה כלל, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו.
גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מענינים אלו לא אכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל. וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים.
ולכן מי שנכנסו בו מחשבות של כפירות וכו', והוא מענה את עצמו בכל מיני עינויים וכו', כי אין עוד עינוי כמו עינוי הנפש שלא שלימה עם עצמה וכו', עליו לבקש בכל יום ממנו יתברך שיחוס וירחם עליו ויוציא אותו מהכפירות והאפיקורסות שנפל אליהן, ויתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, שעיקר השלימות של האמונה היא לסלק את הדעת והשכל לגמרי, כי אמונה זה דבר בלי שכל, כי אם יש שכל לא שייך אמונה, ולכן לדעתי תתפלל בכל יום את התפילה הזו, וזה יועיל לך מאוד להוציא אותך מכל הקושיות והספיקות והבלבולים שמבלבלים את דעתך, ומעקמים את לבך:
ריבונו של עולם! חוס וחמול עלי וזכיני לבוא לאמונה ברורה ומזוככת, לדעת בידיעה ברורה שאתה מנהיג את עולמך בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ואזכה להרגיש את מציאותך איך שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא. אנא חוס וחמול על נפשי האומללה שחטאתי עוויתי פשעתי לפניך, ופגמתי בבריתי, שעל ידי זה נתבלבל ממני הדעת והשכל, עד שאני מלא קושיות וספיקות עליך, שהן הן הקליפות המסבבות אותי מחמת ריבוי עוונותי המרובים. זכיני לסלק ממני את כל הספיקות והבלבולים שמבלבלים את דעתי ומוחי, ומעקמים את לבבי שיהיו לי קושיות עליך, רחם עליי שאזכה למוח נקי להרגיש תמיד אותך, ועל ידי זה בעצמו אזכה לתקן את כל מה שקילקלתי, כי אתה גילית לנו על ידי ראש צדיקיך אשר על ידי אמונה אתה סולח על כל העוונות שהאדם חטא נגדך, ולכן חוס ורחם עלי שאזכה לאמונה ברורה ומזוככת, ולא יעלו על לבי שום ספיקות וקושיות באמונה הקדושה, אדרבה, תמלא את לבבי עם אורך האין סוף ברוך הוא שאזכה להרגיש אותך על פני תמיד, ולא אסיח דעתי ממך כרגע, ואף שאני יודע שלפי גודל קלקול מעשיי ועירבוב דעתי ובלבול מחשבתי איני ראוי להגיע לזה, עם כל זאת אתה האל רחום וחנון המרחם על בריותיך, חוס ורחם עלי שאזכה גם כן להגיע אל שלימות האמונה, עד שתמיד אזכה להרגיש אותך על פני, ולא אסיח דעתי ממך כלל, אלא תמיד תהיה לפני עיניי, שעל ידי זה אזכה לעבור על כל הקטנות והדחקות שאני עובר עכשיו. אנא ממך אבי שבשמים זכיני במתנת חינם להגיע לאמונה ברורה ומזוככת שעל ידי זה אזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
חסדי השם יתברך עם ישראל הם עם קדוש, עם רחמן, עם עם רגש, ואמרו חכמינו הקדושים (יבמות ע"ט.) שלושה סימנים יש באומה זו – הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים, רחמנים דכתיב (דברים י"ג י"ח) "ונתן לך רחמים ורחמך והרבך", ביישנין דכתיב (שמות כ' י"ז) "בעבור תהיה יראתו על פניכם", גומלי חסדים דכתיב (בראשית י"ח י"ט) "למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו" וגו'. כל שיש בו שלושה סימנים הללו ראוי להידבק באומה זו; וכל זה זכו על ידי שסילקו את דעתם וחכמתם המדומית לגמרי וקיבלו על עצמם את התורה הקדושה, ואמרו "נעשה ונשמע" בלי שום חקירות כלל, קודם עושים ואחר כך שומעים ומבינים מה אני עושה, לא כן אומות העולם הם רוצחים בדם קר, כמו שאנחנו עדים לזה כבר אלפיים שנה שהורגים ושוחטים וחונקים ושורפים גברים נשים וילדים ויונקי שדיים יהודים חפים מפשע לגמרי, והכל בכח האמונות הכוזביות האלו של עשיו ושל ישמעאל שהם שתי קליפות שמתגברות זה אלפיים שנה.
יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להתבונן טוב טוב מה קורה בעולם, ומי הוא האל אחר וכו', הדמיונות של עשיו וישמעאל שיסודותם כולנו יודעים.