שאלה:
מאת אהרן: תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר לך לך ג' חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל אהרן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שעיקר השלימות הוא כן לצאת בלילה בשדה, ואני מוכרח להגיד לך שזה מאוד מאוד קשה לבחור לצאת לבד בלילה לשדה מרוב פחד של נחשים וכו' וחיות רעות וכו' וכלבים וכו', עם כל זאת כשיוצאים בלילה לשדה ומתבודדים, אזי מגיעים לביטול אמיתי, שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ב) שמי שמקיים את זה הוא זוכה לבטל את כל כולו אליו יתברך, כי דייקא הפחדים שיש לו בהיותו לבד בשדה זה שובר את הישות שלו. וכשהייתי בגיל שבע עשרה – שמונה עשרה קיימתי את זה, אז אני מבין אותך, כי גם לי היה מאוד מאוד קשה להיכנס לבד באיזה יער, ולקחתי עמי מקל, ואז חיברתי את השיר 'ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין, אין שום מציאות בלעדיך יתברך כלל, בכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם', כי רציתי לחזק את עצמי עם אמונה פשוטה בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ואין לי מה לפחד, אבל היה קשה מאוד, ולכן תמיד חיפשתי איזה מרתף עמוק שאין שמה בני אדם, כדי לצעוק את הע' קלין המובא בליקוטי מוהר"ן (חלק א' סימן כ"א וסימן ל"ו) וכן תמיד הלכתי באיזה חדר שאין שמה בני אדם או באיזה מבנה נטוש, ושם היה לי יותר קל, כי לא היו כל הפחדים של חיות רעות וכדומה, ולכן גם אתה תעשה ככה – כדאי להתבודד באיזה חדר שאין שמה בני אדם, או באיזה מרתף, או באיזה גג, עד שיתברר לך שמלא כל הארץ כבודו, ואז תוכל להתבודד בכל מקום שאתה הולך, כי זה עיקר השלימות – שאדם יהיה כל כך מיושב וכו' שלא יהיה איכפת לו כבר, ואיפה שרק נמצא הוא מדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) בזה הלשון: או שצריכין לזה רחמנות מהשם יתברך, או יגיעות ועבודות, או שצריכין שניהם – שיהיה לו יגיעות גדולות בעבודת השם יתברך, וגם רחמנות מאיתו יתברך, קודם שזוכין שיעמדו וישקטו שמרי המוח למטה, עד שלא ירצה שום דבר בעולם, ויהיה הכל שווה אצלו (משלי ו' כ"ב) "בהתהלכך תנחה אותך, בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך" היינו שהכל שוה ואין שום חילוק בין העולם הזה ובין הקבר ובין העולם הבא; והנה מובא בספר "שערי קדושה" מרבי חיים ויטאל זי"ע בהקדמתו, וזו לשונו באמצע דבריו: "ואחריהם באו החסידים הראשונים הנקראים פרושים, ובקשו לצאת בעקבותיהם של נביאים ובמעגלותיהם ולהתדמות להם במערות צורים ובמדברות, ופירשו מדרכי בני אדם, ומהם פרושים בבתיהם כדמיון הולכי מדברות, וכל היום וכל הלילה תמיד לא יחשו להלל את בוראם בעסק תורה ובשירי דוד המלך ע"ה המשמחים את הלב, עד אשר תדבק מחשבתם בכח וחשק נמרץ באורות העליונים. והתמידו בכך כל ימיהם, עד אשר עלו למדרגת רוח הקודש, ויתנבאו ולא יספו, כמו שתרגם אונקלוס "ולא פסקו". ועם היותם כי לא ראי זה כראי זה, לא נמצאו אופני דרכיהם ושימושיהם, איכה יעבדו הקדושים האלה את השי"ת, ונעשה כן גם אנחנו, עיין שם; הרי שלך לפניך, שהחסידים הראשונים היו יושבים בביתם ומתבודדים עמו יתברך כדמיון הולכי מדבריות, היינו שהיו סגורים בחדרם ועבדו את הקדוש ברוך הוא בלב אמת, לב נכון, ולא התבלבלו משום בריה שבעולם, והיו בדעתם כדמיון שהם יושבים במערות צורים וכו' או במדבריות וכו', כי לא היה להם שום עסק עם אף אחד בעולם, וכך נהגתי הרבה שנים, ולכן גם אתה יכול להתנהג ככה. העיקר לבקש ממנו יתברך שתזכה להתחתן מה שיותר מהר, כי אצל רביז"ל היה הדבר הראשון להתחתן, וכתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות יום הכיפורים הלכה א' אות א') מי שאינו נשוי הוא פגום בברית, ואמרו חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר לו: כשיבוא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר לו: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר לו: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר לו: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אישה כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד עשרים שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע עשרים ולא נשא – אומר תיפח עצמותיו; הרי שלך לפניך איך שצריכים להזדרז ולהתחתן, כי רב המנונא בא אל רב הונא וראה שעדיין לא התחתן, אמר לו אני לא רוצה לראות את הפנים שלך עד שתתחתן. הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי בשורות משמחות בקרוב, רק חזק ואמץ ששום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך.
|