אני נטל על כולם ואני לא מסוגל יותר לחיות בעולם הזה. אנא עזור לי!
אני מיואש לגמרי וכבר אין לי כוח להמשיך עוד. אני נטל על כולם ואפילו על עצמי, אני לא מסוגל יותר לחיות בעולם הזה, ואפילו אבא שבשמיים לא עונה לי, ואני מרגיש שהוא אפילו צוחק עליי.
מאת רותם: צדיק יקר, שמי רותם ואני בן 29. אני מיואש לגמרי וכבר אין לי כוח להמשיך עוד. אני נטל על כולם ואפילו על עצמי, אני לא מסוגל יותר לחיות בעולם הזה, ואפילו אבא שבשמיים לא עונה לי, ואני מרגיש שהוא אפילו צוחק עליי. אנא עזור לי, כי איבדתי את כל כוחי ואין לי על מי להישען. ענה לי בהקדם, כי אני לא יודע איפה אהיה כשמכתב זה יגיע אליך, תודה!
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר לך לך ה' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל רותם נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הצרות שעוברות עליך זה רק מחמת פגם הברית שפגמת במשך ימים ושנים בהוצאת זרע לבטלה, אשר החטא הזה הורס את האדם לגמרי, עד שעוקר ממנו את הדעת והשכל ונדמה לו שהקדוש ברוך הוא לא רוצה אותו ולא צריך אותו וכו' וכו', אשר הכל דימיון אחד גדול מאוד מאוד, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) כביכול הקדוש ברוך הוא אור פשוט וכו', אבל נתנו לאדם שהוא יצייר את האור כפי שהוא רוצה וכו', ולכן אם אדם זוכה לטהרת הברית, על ידי זה הוא מצייר את הברכה ורואה איך שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו, ועושה איתו נסים ונפלאות שהוא בעצמו לא יודע את הנסים ונפלאות שיש לו, כמאמרם ז"ל (נדה ל"א.) לעולם אפילו בעל הנס אינו מכיר בניסו.
ואמרו (שמות רבה פרשה כ"ד סימן א') בוא וראה כמה ניסים עושה הקדוש ברוך הוא עם האדם והוא אינו יודע, שאלולי היה אוכל פת כשהיא חיה, היתה יורדת בתוך מעיו ומשרטת אותו, אלא ברא הקדוש ברוך הוא מעיין בתוך גרגרתו שהוא מוריד את הפת בשלום; אדם חושב שזה טבע שאוכל ובולע את האוכל וכו', ואינו שם לב לרטיבות שיש בתוך פיו וכו', שעולה לו רוק וכו' וזה כמו מעיין שברא לו הקדוש ברוך הוא בגרונו, כדי שהאוכל ירד בשלום, וזה נס בתוך נס, אדם חושב שזה טבע והוא לא יודע את גודל הנסים שהקדוש ברוך הוא עושה איתו.
היום הייתי בבית חולים וראיתי שמה כל מיני אנשים שסובלים מחלות וחולאים רעים, ומתפתלים ביסורים גדולים מאוד שאי אפשר להסביר בשכל אנושי את גודל היסורים שעוברים וכו', ואדם מסכן שחטא בפגם הברית הוצאת זרע לבטלה שעל ידי זה נכרתו ממנו דעתו ושכלו לגמרי, אזי הוא חושב שהקדוש ברוך הוא רק רוצה להתנקם בו, והוא מצייר את האור לרע וכו', כאילו הקדוש ברוך הוא לא שומע לו, ולא רוצה בו, אשר הכל דימיון אחד גדול מאוד, כמאמרם ז"ל (זוהר שמות ה:) אמר רבי יהודה: אלמלי הוו ידעין בני נשא רחימותא דרחים קודשא בריך הוא לישראל הוו שאגין ככפיריא למרדף אבתריה [אם בני אדם היו יודעים איך שהקדוש ברוך הוא אוהב את עם ישראל, היו צועקים כמו אריות והיו רצים אחריו], כי הקדוש ברוך הוא אוהב את כל בר ישראל, ואמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה מ"ט סימן א') על הפסוק (שיר השירים ח') "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה" – "מים רבים" אלו העובדי כוכבים וכו', אם היו מתכנסין כל העובדי כוכבים לבטל את האהבה שבין הקדוש ברוך הוא לישראל לא היו יכולים, הוי "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה", שנאמר (מלאכי א') "ואוהב את יעקב ונהרות לא ישטפוה"; כי אין לתאר ואין לשער את גודל האהבה שהקדוש ברוך הוא אוהב את כל בר ישראל יהיה מי שיהיה, עד כדי כך שאמרו (תנא דבי אליהו רבה פרק י"ח) לפי שרחמיו של הקדוש ברוך הוא מרובין על ישראל לעולם, בין על הרשעים שבהן, בין על הצדיקים שבהן, וזה השבח של הקדוש ברוך הוא כשזוכים לשבח לפניו את נשמות ישראל, כי הוא אוהב אותם מאוד, כי הם בניו כמו שכתוב (שמות ד' כ"ב) "בני בכורי ישראל".
ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ב' סימן ה') משל לאחד שהיה יושב ועושה עטרה למלך, ועבר אחד עליו, אמר לו: מה אתה עושה? אמר לו: אני עושה עטרה למלך. אמר לו: כל שאתה יכול לקבוע בה אבנים טובות ומרגליות – קבע, זמרגדין – קבע, מרגליות – קבע. למה? שעתיד לינתן בראשו של מלך. כך אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: כל מה שאתה יכול לשבח את ישראל – שבח, לגדלן ולפארן – פאר, למה? שאני עתיד להתפאר בהם, שנאמר (ישעיה מ"ט) "ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר", וכן אמרו חכמינו הקדושים (חולין צ"א:) חביבין ישראל לפני הקדוש ברוך הוא יותר ממלאכי השרת, שישראל אומרים שירה בכל שעה, ומלאכי השרת אין אומרים שירה אלא פעם אחת ביום, ואמרי לה פעם אחת בשבת, ואמרי לה פעם אחת בחודש, ואמרי לה פעם אחת בשנה, ואמרי לה פעם אחת בשבוע, ואמרי לה פעם אחת ביובל, ואמרי לה פעם אחת בעולם.
וכן אמרו (שמות רבה פרשה כ"ט סימן ד') אמר רבי שמעון בן יוחאי: אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל – אלוה אני על כל באי עולם אבל לא יחדתי שמי אלא עליכם, איני נקרא אלהי עובדי כוכבים ומזלות אלא אלהי ישראל.
הרי שלך לפניך, איך שהקדוש ברוך הוא אוהב את כל בר ישראל, ולכן אני מאוד מאוד מבקש אותך שתראה להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, אדרבה, בזה שתרצה באמת לחזור אליו יתברך, על ידי זה תוכל להתגבר על יצרך הבוער בך כתנור, ותשמח את עצמך עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרמון.
ולמה תגיד שלא צריכים אותך בשמים, ואפילו צוחקים ממך וכו' וכו'? אני יודע בדיוק ההיפך, הקדוש ברוך הוא מתפאר איתך, אחרי שעברת מה שעברת וכו' וכו', ונפלת למקום שנפלת, ואף על פי כן אתה מחזיק מעמד וכו', זה השבח הכי גדול שרק יכולים לשבח אותך, ולכן תיקח את עצמך בידיך ותשמח את עצמך, ותתחיל להניח תפילין בכל יום, כי (מנחות מ"ד.) כל המניח תפילין מאריך ימים, וכל יום ויום יהיה לך יום ארוך להיות דבוק בו יתברך, רק תיקח את עצמך בידיך ותהיה רק שש ושמח שזו שלימות תיקון הברית, וכך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) כשאדם שש ושמח אזי הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר אותו מפגם הברית, ולכן תהיה רק שש ושמח, וזה עיקר תיקון פגם הברית.
הקדוש ברוך הוא ידביק אותך אליו יתברך, ותהיה הכי מאושר בחייך, כי אין עוד אושר כמו הדביקות באין סוף ברוך הוא, שאדם מכניס במחשבתו אשר מלוא כל הארץ כבודו, והוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ועל ידי זה הוא מדבר אליו יתברך.