יש כמה דברים בהנהגת הצדיק שאני לא מבין וקשה לי לקבל
יש כמה דברים שאני לא מבין וקשה לי לקבל בהנהגתכם ובצורה שבה אתם מנהיגים את קהילתכם. אני מבין שאלו מחשבות שנובעות ממקום לא טוב כי מי אני ומה חיי, אבל המחשבות האלו מציקות לי. איך מתמודדים איתם?
מאת יהושע: יש כמה דברים שאני לא מבין וקשה לי לקבל בהנהגתכם ובצורה שבה אתם מנהיגים את קהילתכם. גם את ה' אני לא מבין ולא יודע למה הכל הולך לי הפוך בחיים. אני מבין שאלו מחשבות שנובעות ממקום לא טוב כי מי אני ומה חיי, אבל המחשבות האלו מציקות לי. איך מתמודדים איתם?
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר לך לך ו' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל יהושע נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
צריך שתדע שכשאחד פוגם בברית רחמנא ליצלן ובפרט בחטא המגונה של הוצאת זרע לבטלה, ושקוע בניאוף, אזי כל הראש שלו מלא טינוף וצואה, וקשה לו קושיות על הקדוש ברוך הוא ועל הצדיקים, ורע ומר לו בחיים, כי גם את עצמו הוא לא יכול לסבול וכו', וכעין שפירשו צדיקים את הפסוק (שמות ט"ו כ"ג) "ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם על כן קרא שמה מרה"; הרגישו טעם מר במים שרצו לשתות, והטעם הוא "כי מרים הם", הם היו מרים בעצמם "על כן קרא שמה מרה", כי אדם שתמיד שמח ולא רוצה כלום רק את הקדוש ברוך הוא, והוא מתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, על ידי זה איפה שרק ישימו אותו, אפילו על הירח – הוא יהיה שמח. מה שאין כן כשאדם בעצמו ממורמר, איפה שרק לא ישימו אותו, הוא יהיה ממורמר, ולכן צריכים לעבוד הרבה על נקודת השמחה, ועל נקודתו, כי לכל אחד יש את הנקודה שלו וכו', ואם הוא לא עובד על נקודתו, סימן שהוא מלא ניאוף שזה משגע אותו לגמרי, כמאמרם ז"ל (סוטה ג) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, ואמרו (תנחומא נשא) אין המנאפים נואפים עד שתיכנס בהם רוח שטות.
זכור גם זכור מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות, כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך. ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה דרביז"ל לומר: אדרבא, כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונישא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתנו, אם כן היה חס ושלום דעתו כדעתנו.
לדעתי תאמר בכל יום את התפילה הזו ויועיל לך לצאת מהמחשבות המטרידות אותך בכפירות ואפיקורסות:
יהי רצון מלפניך אדני אלהי ואלהי אבותי שתחוס ותרחם עלי שלא יהיו לי שום קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הנכללים בך לגמרי, כי אתה יודע את גודל חטאיי ועוונותי ופשעיי המרובים, שחטאתי ועוויתי ופשעתי נגדך ימים ושנים בכל מיני עבירות וחטאים מגונים, ובפרט בפגמי הברית, שעל ידי זה נעקר מוחי לגמרי, ונתעקם לבבי, ונתמלא עקמומיות וקושיות עליך, ומזה בא שיש לי בכל פעם קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הקדושים ששלחת לזה העולם לגלות ולפרסם את אמיתת מציאותך תתברך. ולכן חוס וחמול עלי שאזכה לחזור בתשובה שלימה, ולדעת את האמת שאין לי דעת בכלל, "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי", ואיך מלאו לבי ודעתי להקשות קושיות עליך ועל צדיקיך האמיתיים הדבוקים לגמרי בך, אין זה אלא מפני רוע מעללי ועוונותי המרובים. ולכן אבקש אותך אבי שבשמים שאזכה לחזור בתשובה שלימה לפניך, ולא אעשה יותר הרע בעיניך, ותמחול ותסלח לי על כל מה שחטאתי עוויתי ופשעתי נגדך עד היום הזה, ואזכה מעתה לאמונה ברורה ומזוככת בך, שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ואזכה לאמונת חכמים להאמין בדבריהם, ולידע שמעשיהם אינם פשוט, ואף שעולה על לבבי תמיד קושיות וספיקות על מעשיהם ומדותיהם, זכיני לדעת שמוחי פגום לגמרי, ולכן עולה על לבי תמיד קושיות וספיקות על מעשיהם והנהגותיהם, מאחר שאני פגום לגמרי, ולכן אבקש אותך שאזכה מעכשיו לחזור בתשובה שלימה על פגם אמונת חכמים, ועל ידי זה אזכה להגיע לאמונה ברורה ומזוככת בך, עד שאזכה להיכלל בך לגמרי מעתה ועד עולם, אמן סלה.
הקדוש ברוך הוא המרחם על נשמות ישראל, ירחם גם עליך ויקויים אצלך (שמואל ב' י"ד י"ד) "וחושב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח", ולכן אם לא תיקח את עצמך בידיך ותתחיל להתבודד עמו יתברך ולעשות חשבון הנפש, לבסוף תשתגע לגמרי ותגמור בבית משוגעים של חולי נפש.