מאת דן: שלום לצדיק היקר. בימי בין הזמנים הגעתי ליבנאל והתפעלתי מאוד מהכנסת האורחים שיש במקום. ביקרתי בבית התבשיל 'אוהל אברהם' וראיתי איך מחלקים שם אוכל טעים ומזין בשפע גדול, ומה גם שהגשת האוכל נעשתה בצורה מכובדת ואדיבה תוך כדי שמירה על ניקיון וסדר מופתי בכל מתחם חלוקת האוכל. שאלתי היא: האם מותר לכל אדם (גם לאלו שידם משגת) ליהנות מהכנסת האורחים של הקהילה או שזה מיועד אך ורק לאנשים שפרנסתם דחוקה או למטיילים שנתקעו בלי אוכל? אודה לרב על תשובתו.
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר וירא י' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל דן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
הקמתי את בית התבשיל 'אוהל אברהם' לכל רעב ולכל צמא, כל דכפין יתיי ויאכל, זה פתוח לכל אחד שרעב וצמא בלי יוצא מן הכלל, כי אין לך עוד צדקה יותר גדולה מזו, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא ט) אין בודקין למזונות; היינו בכל דבר יכולים לרמאות בני אדם וכו', אבל אם בא אחד והוא אומר שהוא רעב וצמא שמה הוא לא יכול לרמאות אותך, כי מי שבאמת רעב או צמא הוא יאכל וישתה, ומי שלא רעב וצמא הוא לא יאכל ולא ישתה.
ולכן אין צדקה יותר גדולה מלתת לאכול לרעבים וצמאים, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (מדרש משלי פרשה י"ד) בוא וראה כמה גדול כוחה של צדקה, שהיא נתונה בימינו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים מ"ח י"א) "צדק מלאה ימינך". גדולה צדקה, שבה נשתבח הקדוש ברוך הוא בשעה שעתיד להביא תשועה לישראל, שנאמר (ישעיה ס"ג א') "אני מדבר בצדקה רב להושיע". גדולה צדקה שמנחלת כבוד וחיים לעושיה, שנאמר (משלי כ"א כ"א) "רודף צדקה וחסד" – בעולם הזה, "ימצא חיים צדקה וכבוד" – ליום הדין. ומשום דרודף צדקה ימצא צדקה? אלא הקדוש ברוך הוא ממציא לו מעות כדי לעשות מהן צדקה לבני אדם מהוגנין, לעשות להן צדקה כדי לקבל מהן שכר. גדולה צדקה שבה נשתבח אברהם אבינו, שנאמר (בראשית ט"ו ו') "והאמין בהוי"ה ויחשבה לו צדקה", ואומר (שם י"ח י"ט) "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך הוי"ה לעשות צדקה ומשפט", "למען הביא הוי"ה על אברהם את אשר דיבר עליו". ובה נשתבח דוד, שנאמר (שמואל ח' ט"ו) "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו".
תהילה לאל הקמתי קהילה כל כך קדושה ביבנאל שאין קהילה כזו בכל העולם כולו, והטבעתי בהם מידת החסד שאחד עושה עם הזולת, כי זה מה שחשוב כביכול בעיניו יתברך, כמאמרם ז"ל (ילקוט הושע רמז תקכ"ב) אמר הקדוש ברוך הוא: חביב עלי חסד שאתם גומלים זה לזה יותר מכל הזבח שזבח שלמה לפני אלף עולות; ואמרו (ילקוט תהלים רמז תתל"ד) אמר רבי סימון: בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לברוא אדם הראשון נעשו המלאכים כתות כתות, מהם אומרים יברא ומהם אומרים אל יברא, חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים; הרי שלך לפניך גודל הזכות של לעשות חסד עם הזולת.
כמובן שאין מקום אצלינו לתמהונים וכו', מסוממים וכו', ושאר אורחי פורחי וכו', כי השם של רביז"ל יותר מדי יקר שיסתובבו בחדרו אנשים כאלו, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן ס"ט) מי שאוהב את הצדיק צריך לשמור את הצדיק שלא יצא עליו שם רע; ולכן צריכים מאוד לשמור שבחדרו של רביז"ל לא יסתובבו לא תמהונים, לא מסוממים, לא הומלסים וכדומה וכו' וכו', שמו של רביז"ל יותר מדי יקר ויותר מדי קדוש, וצריכים מאוד מאוד לשמור על כתר המלך שלא יצא חס ושלום שם רע על הצדיק.