לפני שידעתי מה רבי נחמן מברסלב כתב על ספרי חקירות, קראתי בספר כזה. איך מתקנים?
לפני שראיתי מה שרבי נחמן מברסלב אומר בעניין חקירות, קראתי בספר חקירות שחיבר רב כלשהו, ואני רוצה לשכוח את כל החוכמות והחקירות שקראתי בספר הזה ולעבוד את ה' יתברך בלי חכמות ובלי שכל. מה עליי לעשות כדי לתקן זאת?
מאת שי: שלום לכבוד הצדיק מוהרא"ש.
אני בעל תשובה, ולפני שראיתי מה שרבי נחמן מברסלב אומר בעניין חקירות, קראתי בספר חקירות שחיבר רב כלשהו. למרות שגיליתי דברים יפים, הבנתי שזה לא נקרא אמונה, ואני רוצה לשכוח את כל החוכמות והחקירות שקראתי בספר הזה ולעבוד את ה' יתברך בלי חכמות ובלי שכל. מה עליי לעשות כדי לתקן זאת?
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר וירא י"ג חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל שי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל לימד אותנו לימוד עמוק עמוק בחיים הגשמיים ובחיים הרוחניים, ואמר (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה הוא חסרון גדול בעיניהם, אבל בעיניי יש בשכחה מעלה גדולה. כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך אם היה זוכר כל מה שעבר, לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאוד כל הדברים שעוברים עליו. אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר.
ואצלו, אמר רביז"ל, הוא הדרך שכל מה שעבר והלך נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל, ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו'.
וענין זה הוא דרך עצה טובה וגדולה מאוד בעבודת השם יתברך, כי על פי רוב יש לאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת מאוד ממה שחלף ועבר בפרט בשעת התפילה, שאז באים עליו כל הבלבולים ומערבבים ומעקמים את דעתו ממה שכבר עבר. לפעמים יש לו בלבולים מענין המשא ומתן שלו ועסקי ביתו וכיוצא, באשר כי לא טוב עשה בענין זה וכיוצא וכך היה צריך לעשות וכיוצא בזה הדבר. ויש שמבלבלים אותו בעת עבודתו בתורה או בתפילה וכיוצא, בהפגמים שפגם מקודם באשר שבענין זה לא עשה כהוגן נגדו יתברך וכיוצא בזה הרבה מאוד כאשר ידוע לכל אדם בעצמו. על כן השכחה היא עצה טובה גדולה מאוד לזה, שתיכף ומיד שחולף ועובר הדבר יעביר ויסלק אותו מדעתו לגמרי, ויסיח דעתו מזה לגמרי, ולא יתחיל לחשוב עוד במחשבתו בענין זה כלל.
ולכן אני מאוד מבקש אותך שתלך עם העצה הזו לשכוח את כל העבר ותעשה התחלה חדשה, ותכניס את עצמך בתוך אמונה פשוטה בו יתברך אשר אין ערוך אליה, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בהקדוש ברוך הוא, ויודע ועד שמלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין והוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, אזי הוא תמיד מדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, וחי חיים טובים, חיים מאושרים, ומי שחזק באמונה כל החיים שלו חיים אחרים לגמרי, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) כשאדם הולך בתמימות באמונה לבד בלי שום חקירות יכול לזכות שיעזור לו השם יתברך שיבוא לבחינת רצון שהוא למעלה מחכמה. כי באמת חכמה דקדושה היא למעלה מאמונה, אבל אף על פי כן אנו צריכים לבלי לילך בחכמות וחקירות רק באמונה לבד, כי אמונה היא דבר חזק מאוד, ואזי כשהולך באמונה לבד בלי חקירות וחכמות, אזי זוכה לבוא לבחינת רצון שהוא למעלה אפילו מחכמה, דהיינו שיזכה שיהיה לו רצון מופלג חזק מאוד אליו יתברך בהשתוקקות נמרצת מאוד, עד שלא ידע מה לעשות כלל מגודל ההשתוקקות, ויצעק אל השם יתברך בתשוקה עצומה שאני רוצה להיכלל בך לגמרי וכו'.
אך יש חקרן שהוא בתוך לב בני אדם, דהיינו הבעל דבר שהוא הס"מ המכניס חקירות בלב האדם, וצריכין להכניעו ולגרשו לגמרי מליבו שלא יהיה לו שום חקירות כלל, רק לחזק את עצמו באמונה פשוטה בו יתברך בלי שום חכמות והשכלות כלל וכו', ולכן חזק ואמץ באמונה פשוטה בו יתברך.
ואתה צריך לדעת מי שיש לו אמונה שלמה ברצון, היינו שיודע שהכל רק ברצונו יתברך, אזי זוכה לשמחה גדולה, וכל היראות והפחדים שיש לו מאיזה דבר שבעולם, כולם נתהפכין לשמחה גדולה, כי על ידי זה הוא חוזר להשם יתברך ויודע שהכל לטובה, כמאמרם ז"ל (מנחות נ"ג:) מה זית אינו מוציא שמנו אלא על ידי כתית, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא על ידי יסורין; ואמרו (בראשית רבה פרשה ט' סימן ח') טוב מאוד – זו מדת יסורין שעל ידיה הבריות באות לחיי העולם הבא.
ולכן ראה לחזק את עצמך ביתר שאת וביתר עוז בכל מה שעובר עליך, ושום דבר שלא יוכל לשבור אותך, רק תחזיק מעמד ותרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות, ותברח אליו יתברך, ותראה את הנסים הנגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא, ואמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים צ"ד) חביבין ייסורין, שכשם שהקרבנות מרצין כך הייסורין מרצין. בקרבנות הוא אומר (ויקרא א' ד') "ונרצה לו לכפר עליו", ובייסורין הוא אומר (שם כ"ו מ"א) "אז ירצו את עונם", ולא עוד אלא שייסורין חביבין מן הקרבנות, שהקרבן בממון והייסורין בגוף; ולכן חזק ואמץ מאוד ותעשה כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, כי כל רגע ודקה ושניה שאתה בשמחה, אתה מקיים מצוות עשה של יחוד הבורא יתברך שמו, כי כל שמחתך זה רק "שלא עשני גוי", ושמחה זו עולה על כל השמחות, ולכן אסור לך להימשך אחר הצער והייסורין, אלא תשתדל למצוא רק את הטוב בעצמך, ואז הכל יתהפך לטובה.