כיצד עליי לנהוג עם אנשים שלא מחזירים את ההלוואה שקיבלו מהגמ"ח שלי?
יש לי גמ"ח הלוואות על שם אבי ז"ל, ובסייעתא דשמיא עזרתי כבר לעשרות אנשים בהלוואות נוחות. הבעיה היא שאחוז מסוים מתוך הלווים עושה בעיות ולא מחזיר את הכסף בזמן או לא מחזיר בכלל. מה עליי לעשות במקרים כאלו?
מאת אליהו: לכבוד הצדיק שליט"א, שלום וברכת חורף בריא. יש לי גמ"ח הלוואות על שם אבי ז"ל, ובסייעתא דשמיא עזרתי כבר לעשרות אנשים בהלוואות נוחות. הבעיה היא שאחוז מסוים מתוך הלווים עושה בעיות ולא מחזיר את הכסף בזמן או לא מחזיר בכלל. מה עליי לעשות במקרים כאלו?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל אליהו נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
מצוות גמילות חסדים זו מצווה גדולה מאוד מאוד וחשובה בעיני הקדוש ברוך הוא, אבל מצד שני צריך הלווה לשלם, כי אם לא זו נקראת גניבה וגזילה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות גניבה וגזילה סימן א') מי שנפתה לבו לגזול, וכיון שהתיר לעצמו גזילת חבירו הרי הוא מוכן לכל חטא ועון, ואין תקנה להסירו מדרכו הרעה.
ובאמת זו בעיה רצינית, ואדם שיש לו גמ"ח והוא מלווה כסף, הוא צריך לקחת שני ערבים, כי אחרת הוא ישאר תקוע וכל הלווים שלוו את הכסף הם אף פעם לא ישלמו, והרי הוא יפשוט רגל ויאבד את כל הכסף, וזו אינה מצווה כלל, ולכן כל מי שמלווה כסף לזולת צריך שילווה רק עם שני ערבים, כי אם הלווה לא ישלם אזי הערבים נכנסים במקום הלווה.
וכבר אמרתי על מה שאמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ב') רבי יוחנן בן זכאי היו לו חמישה תלמידים, ואמר להם: צאו וראו, איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם? רבי אליעזר אומר: עין טובה. רבי יהושע אומר: חבר טוב. רבי יוסי אומר: שכן טוב. רבי שמעון אומר: הרואה את הנולד. רבי אלעזר אומר: לב טוב וכו'. ואחר כך אמר להם צאו וראו, איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם? רבי אליעזר אומר: עין רעה. רבי יהושע אומר: חבר רע. רבי יוסי אומר: שכן רע. רבי שמעון אומר: הלווה ואינו משלם. אחד הלווה מן האדם, כלווה מן המקום ברוך הוא, שנאמר (תהלים ל"ז) "לווה רשע ולא ישלם, וצדיק חונן ונותן". רבי אלעזר אומר: לב רע.
ומפרשים, מילא כל תנא ענה דרך ישרה – זה אמר עין טובה, או חבר טוב, או שכן טוב, או לב טוב, וממילא מה זו דרך רעה? היינו בדיוק ההיפך – עין רעה, חבר רע, שכן רע, לב רע, אבל למה רבי שמעון אמר שהדרך הישרה שתסתכל על הנולד מה יצא מזה, היינו בכל דבר תסתכל על העתיד מה יצא מזה – זו הדרך הישרה, אבל כשבא להגיד מהי דרך הרעה, הוא אומר הלווה ואינו משלם? איך זה מתאים אחד לשני? אלא רבי שמעון לומד איתנו דרך ישרה בזה העולם – על כל דבר תסתכל מה שיכול לצאת מזה, כגון כשאתה הולך להלוות למישהו כסף, תיקח בחשבון שהוא אף פעם לא ישלם לך את זה, ואף שזו מצוות עשה לעזור לזולת, וכן להלוות לעני וכו', עם כל זאת צריכים לראות את הנולד, היינו מי הלווה? ומה מצבו? האם הוא יוכל פעם לשלם לי את זה? האם הוא לא יפיל אותי בפח?
הקדוש ברוך הוא ישמור אותך שלא תיפול בפח, אבל גם אתה צריך לשמור על עצמך לא לפזר הלוואות לכל מי שבא, כי אתה יכול להיות תקוע עמהם.