שאלה:
מאת שלמה ברוך: תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר חיי שרה י"ז חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל שלמה ברוך נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהדפסת ספר "לקוטי מוהר"ן" הייתה עוד בחיי רביז"ל. בשנת תקס"ח שלח רביז"ל להדפיסו, והיה בערך שני שליש ממה שיש לנו היום, והיו חסרות המון תורות שלא הדפיסו אותן. את ההדפסה שניה הדפיס מוהרנ"ת ז"ל אחר הסתלקות של רביז"ל לעילא ולעילא וכו', ושם סידר את כל ה"לקוטי מוהר"ן" כמו שיש לנו היום. גם בהדפסה הראשונה לא הייתה התורה הראשונה "אשרי תמימי דרך", וכן את כל הסדר סידר מוהרנ"ת ז"ל, אלא מפני פחד הצנזור הדפיסו על השער שנדפס בשנת תקס"ט, ואת זה הדפיס מוהרנ"ת ז"ל בשנת תקפ"א בביתו שהקים בית דפוס בהצנע כדי שלא ידעו הצנזור שהיה אז מאוד מאוד בתוקפו (עד שמסרו אותו מתנגדים רשעים ארורים). כשמוהרנ"ת ז"ל הדפיס את ה"לקוטי מוהר"ן" הוא סידר את הסדר הזה, ולא ידוע אם היה איזו כוונה בזה, היינו שיהיה הסדר דייקא כמו שהוא, כמובן הרגע שזה סודר בסדר הזה הוא בהשגחה פרטית, כי כל דבר שכבר נעשה וכו' זה בוודאי בהשגחה פרטית וכו', וממילא יכולים לקשר בין תורה לתורה, כי דברי רביז"ל ממקום הכי גבוה באים וכו', ורביז"ל בפירוש אמר שלקח את התורה שלו ממקום שאף אחד לא לקח משם תורה וכו' וכו', ומי שבקי בדבריו ז"ל יכול לקשר בין תורה לתורה, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל שעם כל תורה ותורה יכולים לעבור את כל התורה כולה, היינו על פי הקדמותיו הקדושות יכולים לפרש את כל התנ"ך וששה סדרי משנה וכל מאמרי חז"ל שבבבלי ירושלמי ומדרשים וכו', כדוגמה שהראה הרב הקדוש מטשערין זצ"ל שחיבר ספר "נחת השולחן" ופירש את שלושת חלקי השולחן ערוך – אורח חיים, יורה דעה ואבן העזר על פי תורה אחת ב"לקוטי מוהר"ן", היינו על פי המאמר "אשרי תמימי דרך". לא ידוע לי אם ר' אברהם בן ר' נחמן ז"ל אמר דבר זה, שסדר התורות הוא בדווקא כך, ודרשינן סמוכין וכו', אבל זה מובן ממילא שיכולים לקשר מתורה לתורה בקלות, כי דברי רביז"ל נאמרו ברוח הקודש ממקום כל כך גבוה עד שיכולים עם הקדמותיו לפרש כל מה שרק רוצים וכו', עד כדי כך שאפילו גשמיות שבגשמיות סיפורי העולם וכו' וכו', יכולים לפרש על פי דברי רביז"ל, כמובא בדברי רביז"ל, שאמר (שיחות הר"ן סימן ר"ד) מי שבקי היטב בתורתו ובשיחותיו הקדושות, דהיינו בספריו הקדושים, ראוי לו למצוא כל שיחות העולם בתוך תורתו הקדושה. ואין שום שיחה וענין בעולם שלא יוכל השלם למצוא בתוך תורתו. (פירוש: כי בוודאי באמת בכל הדיבורים ושיחות של העולם בוודאי יש בהם תורה בהעלם. אבל אין מי שיזכה לגלות זאת, לידע הנסתרות שנעלם בשיחות בני אדם, כי אם אנשים גדולים במעלה מאוד מאוד. אבל על ידי התגלות תורתו הקדושה והנוראה של רביז"ל, מי שבקי בספריו היטב היטב ויש לו שכל קצת, יוכל למצוא בכל שיחות העולם רמזים בהתורה הקדושה אפילו אם לא יהיה גדול במעלה ביותר). כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי אין סוף ברוך הוא, וכל מה שקורה בעולם דבר גדול ודבר קטן יש בזה כוונה עמוקה עמוק עמוק מי ימצאנו, וגדולי מובחרי הצדיקים מבינים מכל פרט ופרט מפרטי הבריאה את סתרי נסתרות מה שיש בכל דבר ודבר מפרטי הבריאה, כי אפילו דומם צועק וכו', כמו שכתוב (חבקוק ב' י"א) "אבן מקיר תזעק", וכן אמרו חכמינו הקדושים (תענית י"א.) אבני ביתו של אדם וקורות ביתו של אדם מעידים בו; שכל זה הוא דומם, וכמו כן צומח מגלה סתרי נסתרות, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה י"ג סימן ב') על הפסוק (בראשית ב' ה') "וכל שיח השדה" – כל האילנות כאילו משיחין אלו עם אלו, כל האילנות כאילו משיחין עם הבריות וכו'; כי הן דומם והן צומח מגלים סתרי נסתרות, ומכל שכן חיות שנוהמות וכו', שכל חיה מוציאה קול אחר וכו', וצפצוף הציפורים וכו', הכל הם כרוזים מהשמים שמגלים ומפרסמים סודות נוראים ונפלאים, ומכל שכן בני אדם שמדברים ומספרים סיפורים והם אפילו לא יודעים מה שהם מדברים ומה שהם מספרים, ואם עומד שם צדיק הדבוק בחי החיים בו יתברך בביטול כל הרגשותיו וכו' הוא מבין את פנימיות שיחותיהם וכו', מה שמגלים ומפרסמים להצדיק הזה סודות התורה. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"ב) מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, כי מלוא כל הארץ כבודו, ואפילו מסיפורי הגויים צועק גם כן כבוד השם יתברך, כמו שכתוב (תהלים צ"ו ג') "ספרו בגוים כבודו" – שאפילו בסיפורי הגויים צועק כבוד השם יתברך. כי כבודו יתברך צועק תמיד וקורא ומרמז להאדם שיתקרב אליו יתברך, והוא יתברך יקרב אותו ברחמים באהבה ובחיבה גדולה; וכו' עיין שם. עם כל זאת מגלה לנו רביז"ל שעל ידי תורתו הקדושה שגילה לעם ישראל, על ידי הקדמותיו אפילו אדם פשוט שבקי בספריו יכול להבין את הרמזים והסודות שמרמזים ומגלים לו מהשמים, שזה נקרא שיחת חיות ועופות, שיחת דקלים ואילנות וכו' וכו', אשרי עין ראתה זאת מה יכולים לזכות על ידי שקידה רבה בספר הקדוש "לקוטי מוהר"ן". ובאמת מובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות תפילין הלכה ה' אות ל"ח) כי על פי הדברים האלה (היינו על פי דברי רביז"ל) והיוצא בהם המבוארים בדברינו, תוכל לעשות לך דרך להבין מעט מזעיר בדרכי הקבלה של הזוהר הקדוש והאריז"ל להוציא מהם דרכים ועצות למעשה, על פי הקדמות נוראות ועצות אמיתיות של דברי תורתו של רביז"ל, שכל תורה ותורה וכל מעשה ומעשה היא פותחת שערים רבים של השגת אלקות, שעל ידי זה יכולין להבין גם כל דרכי הקבלה, אם תזכה לשקוד על תורתו הקדושה יום יום בשקידה רבה; עיין שם. היינו מי שרוצה להבין פנימיות דפנימיות וכו' של כתבי האריז"ל וסודות התורה ורזי דרזין וכו', הוא יכול לעשות את זה דרך שקידה רבה בספריו הקדושים של רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל, אשרי לו ואשרי חלקו.
|