בשבועיים האחרונים חלמתי כמה פעמים על הציון של רבינו. מה זה אומר?
בשבועיים האחרונים אני חולם המון שאני מגיע שוב לציון הקדוש - בחלום אחד ראיתי שיש שם בית כנסת גדול עם הרבה זהב בפנים, והגיעו אנשים עם אריות לבנים קשורים בחוט, ובחלום אחר הציון היה עטוף בזכוכית גדולה ואני הייתי שם עם אשתי והבן הקטן שלי. מדוע אני חולם הרבה על הציון?
מאת אברהם: הייתי אצל רבנו נחמן מברסלב כבר שלוש פעמים בראש השנה. בשבועיים האחרונים שאני חולם המון שאני מגיע שוב לציון הקדוש – בחלום אחד ראיתי שיש שם בית כנסת גדול עם הרבה זהב בפנים, והגיעו אנשים עם אריות לבנים קשורים בחוט, ובחלום אחר הציון היה עטוף בזכוכית גדולה ואני הייתי שם עם אשתי והבן הקטן שלי. מדוע אני חולם הרבה על הציון?
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר חיי שרה כ' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל אברהם נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ספר המדות אות חלום סימן ב') לחלום טוב תאמר בלשון תמיהה – וכי חלומות שוא ידברו? והא כתיב (במדבר י"ב) "בחלום אדבר בו"?; ולכן אתה צריך מאוד מאוד לשמוח שאתה חולם חלומות נעימים כאלו, שאתה זוכה להיות בציון רביז"ל, ואמר (ספר המדות אות אמת סימן מ"ד) על ידי חלומות ידע אדם אם לבו אמת עם אלקיו; ולכן מאחר שאתה חולם כל כך הרבה מציון רביז"ל זה דבר גדול מאוד מאוד.
העיקר שבכל העיקרים תראה לקיים את שני היסודות שרביז"ל הטביע בנו: א. שמחה –להיות תמיד בשמחה עצומה, ותהילה לאל יש לנו במה לשמוח שזכינו להבראות מזרע ישראל, ולא עשנו גוי כגויי הארצות, וכן במה שזכינו להתקרב אל רביז"ל. ב. התבודדות – תרגיל את עצמך לדבר אליו יתברך, ולהתייעץ עמו יתברך על כל פרט ופרט שאתה צריך, ולהרבות בדבר זה, כי זה מזכך את המוחין.
אשריך ואשרי חלקך שזכית להיות אצל ציון רביז"ל כבר עשרה פעמים, שזה עשרה ראש השנה, שאין למעלה מזה, והנה רביז"ל הזהירנו מאוד מאוד (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו, כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאוד מאוד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאוד מאוד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא, ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאוד מאוד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים, כי רביז"ל הקפיד על דברים אלו מאוד מאוד, על אלו שמשפילים את נשותיהם, ומי שהיה לו סכסוך עם אשתו, רביז"ל לא רצה לקבל אותו לגמרי, ולא רצה אפילו לראות אותו.
בענין פרנסה וכו', ידוע מה שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תק"א) שחפץ מאוד שתהיה לנו פרנסה, אף על פי שבטחון גם כן טוב מאוד, אף על פי כן טוב מאוד כשזוכין שיש לו מעמד פרנסה, כי במקום עבודת הבטחון במקום זה יעשה עבודה אחרת, כלומר כי אם לא יהיה לו מעמד פרנסה ויהיה לו בלבול הדעת מהפרנסה, ויצטרך בכל פעם לחזק עצמו במידת הבטחון, במקום זה יעסוק בעבודה אחרת והתחזקות אחר בשאר ענייני עבודת השם. ולכן תיקח איזו עבודה שרק מציעים לך, כמו שסיפר לנו רביז"ל ב'מעשה מבעל בטחון', שלקח כל עבודה שרק הציעו לו, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (קידושין פ"ב:) אין עניות מן האומנות, ואין עשירות מן האומנות, אלא למי שהעושר שלו, שנאמר (חגי ב' ח') "לי הכסף ולי הזהב".
ולכן תיקח מה שמושך אותך, והקדוש ברוך הוא יעזור לך בפרנסה בניקל, והעיקר שיהיה בבית שלום ואהבה והבנה הדדית, ותכבדו ותייקרו אחד את השני, ואז השכינה תהיה בביתכם, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה נמצאת, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה. ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאוד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.