אני מטונפת בעברות וחטאים, ובלשון הרע ורכילות, ואפילו שאני לומדת מוסר ומשתדלת להימנע ולהתאפק מלדבר רע ואף חוזרת בתשובה על כך - איך בכלל נשמעות התפילות שלי... האם השם שומע או מקשיב להן?
מאת קרן: שלום רב לכבוד הצדיק. אני זוכה לקרוא את תשובותיך בדבר כוח התפילה, ואני חושבת ושואלת: הרי אני מטונפת בעברות וחטאים, ובלשון הרע ורכילות, ואפילו שאני לומדת מוסר ומשתדלת להימנע ולהתאפק מלדבר רע ואף חוזרת בתשובה על כך – איך בכלל נשמעות התפילות שלי… האם השם שומע או מקשיב להן? מי אני שיכולה להשפיע בתפילה על גורלי עם כל כך הרבה חטאים? האם יש בכלל כוח לתפילה היוצאת מפה כמו שלי? תודה רבה.
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר חיי שרה כ' חשוון ה'תשע"ה
שלום רב אל קרן תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את לא יכולה לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שמתפלל להקדוש ברוך הוא, אפילו שהוא נמצא בעומקי עמקים בשאול תחתית ומתחתיו וכו', כי מעלת התפילה עולה על הכל, ואפילו שאדם הוא הכי רחוק וכו', ועשה מה שעשה וכו', עם כל זאת כשבא לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הקדוש ברוך הוא מקבל אותו תיכף ומיד בשמחה עצומה, ואם היית יודעת איזה רעש את גורמת למעלה בשמים עם התפילות שלך, ובפרט שתספרי להקדוש ברוך הוא בפרטי פרטיות מה שעשית שזה וידוי דברים, שכל התשובה תלויה בזה, כמו שכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצוות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתוודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצוות עשה, כיצד מתוודין? אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה, וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח; כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם.
ולכן דייקא אם את תתחילי להתפלל להקדוש ברוך הוא ותספרי לו את כל הזבל והלכלוך וכו' וכו', שעברת בהם וכו' וכו', על ידי זה כל העוונות יצאו מעצמותיך, ותזכי שתפילתך תתקבל בשמים וכו', ולכן אל תסתכלי על זה שהס"מ מסית אותך כאילו שאת הכי גרועה והכי טבועה בעבירות חמורות, וכבר לא מועילות התפילות שלך וכו', אל תאמרי זאת, כי אי אפשר לתאר ולשער מעלת התפילה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים ק') בשעה שאתה עומד ומתפלל יהא לבך שמח, שנאמר (תהלים ק') "עבדו את הוי"ה בשמחה", ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין כ"ב.) המתפלל צריך שיראה עצמו כאילו שכינה כנגדו, שנאמר (תהלים ט"ז) "שויתי הוי"ה לנגדי תמיד", ואמרו (יומא כ"ט.) למה נמשלו תפלתן של צדיקים כאיילת? לומר לך מה איילה זו כל זמן שמגדלת קרניה מפצילות אף צדיקים כל זמן שמרבין בתפילה תפלתן נשמעת; וכן אמרו (סוכה י"ד.) למה נמשלה תפילתן של צדיקים כעתר? לומר לך מה עתר זה מהפך את התבואה בגורן ממקום למקום, אף תפילתן של צדיקים מהפכת דעתו של הקדוש ברוך הוא ממדת אכזריות למדת רחמנות; וכן אמרו (סנהדרין מ"ד:) כל המאמץ עצמו בתפילה מלמטה אין לו צרים מלמעלה; ואמרו (תנחומא וירא) אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל הוו זהירין בתפילה שאין מידה אחרת יפה הימנה, והיא גדולה מכל הקרבנות וכו', ואפילו אין אדם כדאי לענות בתפילתו ולעשות חסד עמו, כיון שמתפלל ומרבה בתחנונים אני עושה חסד עמו, וזה שייך לכל בר ישראל יהיה מי שיהיה ויהיה איך שיהיה, ויהיה באיזה מצב שהוא נמצא, תפילה תמיד מאוד חשובה בשמים.
ולכן אשרי מי שלא מטעה את עצמו, ואפילו שנמצא במצב הכי ירוד והכי שפל שלא יתייאש עצמו מן הרחמים, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ברכות י.) אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים; ולכן אל תבלבלי את עצמך משום בריה שבעולם, ורק תמשיכי להתפלל, ותראי אל איזה ישועות תגיעי.