שאלה:
מאת אברהם: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תולדות כ"ג חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה ומזכה את הרבים ומגלה להם את דעת רביז"ל שאין למעלה מזה, כי כך מובא בזוהר (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום", וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי. כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו'. [בוא וראה, כל מי שאוחז בידם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלות הקדושה במקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו כל העולמות יש להם קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. ואתה צריך לדעת שעכשיו בדור המתוסכל הזה אין עצה אחרת איך לקרב רחוקים לדעת רביז"ל ולגלות ולפרסם להם את הלימוד העמוק שלימד אותנו רביז"ל לא להתייאש בשום פנים ואופן ואפילו שעובר עליו מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים וכו' וכו', אלא על ידי הפצת הקונטרסים והחוברות שהם תמצית דברי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל שרוב רובם של בעלי התשובה היום התעוררו רק מאיזה קונטרס וחוברת של ברסלב שהמפיצים הפיצו את זה באיזה מקום שרק לא יהיה, ותהילה לאל יש כבר חוברות וקונטרסים בשתים עשרה שפות, וזה מופץ בכל העולם כולו בלי שום הגזמה, ולכן רק זו העצה יומם ולילה להפיץ ולקרב רחוקים, אשר אין למעלה מזה, כי סוף כל סוף ימינו כצל עובר כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף, דכתיב (תהלים ק"ד) "כצל עובר". "ואין מקוה" – ואין מי שיקווה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים. ומה ישאר מאיתנו? רק זה שזכינו לקרב עוד נשמה ועוד נשמה אליו יתברך, כי אין עוד דבר יותר חשוב אצלו יתברך כמו לקרב רחוקים, וכשמקרבים רחוקים הקדוש ברוך הוא מוחל גם על עוונותיו, כמו שסיפר לנו רביז"ל משל למה צריכים לקרב אנשים (עיין חיי מוהר"ן סימן תמ"ז): פעם אחת היה עשיר גדול שהיו לו כמה אלפים ורבבות וכו' וכו', ויהי היום עשה העשיר כרוז ואמר, כל מי שצריך ללוות כסף יבוא אצלו והוא ילווהו. מסתמא היו על זה קופצים רבים, ובאו אצלו הרבה אנשים ולוו אצלו כסף. והעשיר הזה היה אצלו פנקס על כל החובות וכו', מי שלווה אצלו ומי שחייב לו וכו'. פעם אחת לקח את הפנקס בידו והתחיל לעיין בו, וראה שהוציא הרבה כסף על עסק ההלוואות שהלווה לכל כך הרבה אנשים וכו', ואין איש שם על לב שיבוא להחזיר ולפרוע לו מה שלווה ממנו. וחרה לו על זה, והיה לו עגמת נפש ויסורים גדולים. בתוך הלווים היה איש אחד שלווה גם כן אצל העשיר, ואיבד והפסיד את הכסף שהלווה באיזה משא ומתן וכו', עד שלא היה לו ממה לפרוע חובו, והיו לו יסורים גדולים מזה, היינו שהאיש הזה שאיבד את הכסף באיזה עסק שעשה ולא הצליח וכו', היה לו יסורים גדולים מזה שאין לו לפרוע חובו, והתיישב האיש הזה בדעתו, שעל כל פנים צריך להתראות פנים עם העשיר ולספר לו כל לבו, באשר שהוא אנוס בדבר ואיבד את הכסף, ואין לו מאיפה לשלם וכו'. ובא אצל העשיר והתחיל לספר לפניו לבו באשר שאיך שקיבל אצלו כסף בהלוואה והגיע זמן פרעון ואין לו ממה לשלם כי הפסיד את כל הכסף וכו', ואינו יודע כלל לשית עצות בנפשו מה לעשות בזה וכו', ענה העשיר ואמר לו: מה איכפת לי הכסף שאתה חייב לי וכו', כי מה כבר נחשב אצלי סך קטן כזה שאתה חייב לי כשתחזיר לי את זה, או להיפך נגד סך הכולל מההלוואות אשר עולה לאלפים ולרבבות וכו', על כן רצוני שתלך אצל כל הלווים שלי ותתבע אותם, ותזכיר אותם שהם חייבים לי כל כך הרבה כסף, ולמה לא משלמים לי חזרה מה שלוו אצלי? ואפילו אם לא יפרעו ויחזירו את הכל, רק כל אחד יתן ויחזיר אפילו מעט מחובו וכו' – גם כן יעלה אלפים פעמים כמו הסך כל החוב והלוואה שלך; היינו כשאדם חוטא וכו', ובא לבכות להקדוש ברוך הוא שהוא מאוד מתחרט למה חטא ולמה עשה שטויות בחיים, ורוצה לחזור בתשובה, אבל קשה לו, כי הרע מתגבר עליו וכו', אומר לו הקדוש ברוך הוא: לך תגבה את החובות אצל שאר אנשים, היינו תעורר אותם בתשובה שלימה שיחזרו אליי וכו', ואפילו שלא יחזרו בשלימות, רק כל אחד יקיים כמה מצוות, זה כבר שווה אצלי פי מליונים ממה שאתה חייב לי וכו'. ואם תגבה לי חובות אחרים, אז אני אמחול גם את החוב שלך – היינו אם תחזיר בני אדם בתשובה, אזי אני ימחול גם את העוונות שלך, רואים מזה את גודל המעלה של מי שהולך להפיץ את אור רביז"ל בעולם ולקרב רחוקים. ולכן ראה לחזק את עצמך ביתר שאת וביתר עוז לקרב את כל מי שאתה רק יכול לקרב, כי כל נשמה ונשמה זה יהלום בכתר המלך, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ב' סימן ה') משל לאחד שהיה יושב ועושה עטרה למלך, ועבר אחד עליו אמר לו מה אתה עושה? אמר לו אני עושה עטרה למלך! אמר לו: כל שאתה יכול לקבוע בה אבנים טובות ומרגליות קבע, זמרגדין קבע, מרגליות קבע, למה? שעתיד לינתן בראשו של מלך. כך אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: כל מה שאתה יכול לשבח את ישראל – שבח, לגדלן ולפארן – פאר, למה? שאני עתיד להתפאר בהם, שנאמר (ישעיה מ"ט) "ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר". הקדוש ברוך הוא יצליח את דרכך, וזכור תזכור שזו העבודה הכי קדושה שרק יכולה להיות, אשריך ואשרי חלקך, ויקויים אצלך מה שאמר הקדוש ברוך הוא אל גדעון (שופטים ו' י"ד) "לך בכחך זה והושעת את ישראל".
|