שאלה: מאת אברהם: לכבוד הצדיק היקר! אני מתפלל בכל יום לרפואתכם ולרפואת הרבנית תחיה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תולדות כ"ג חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תשואת חן על התפלות שאתה מתפלל עלי ועל אשתי תחי', יעזור הקדוש ברוך הוא שיתקבלו תפלותיך לרחמים ולרצון לפני אדון כל. בענין השידוך לבתך וכו', אדרבה, אם יש ביניהם משיכה ומציאת חן וכו', צריכים תיכף ומיד לגמור את זה בכי טוב, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קידושין ל:) שהאב חייב להשיא את בנו, דכתיב (ירמיה כ"ט ו') "קחו נשים והולידו בנים ובנות וקחו לבניכם נשים ואת בנותיכם תנו לאנשים", בשלמא בנו בידו, אלא בתו בידו היא? הכי קאמר להו ניתן לה מידי ולבשייה ונכסייה כי היכי דקפצו עלה אינשי; היינו להבת צריכים לתת נדוניה כדי שיקפצו לקחת אותה, וכתב (שם הר"ן) מהא משמע דכשם שהאב חייב להשיא את בנו, כך חייב להשיא את בתו, וכן אמרו בגמרא (כתובות נ"ב:) שהמצוה להשיא הבת היא מדאורייתא, וכן הוא (מכילתא משפטים) על הפסוק (שמות כ"א י') "אם אחרת יקח לו" – מכאן אמרו חכמים חייב אדם להשיא את בנו, וכתבו הפוסקים על זה, וכן הוא להשיא את בתו שהוא חייב, עיין שם. ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין ע"ו.) איזהו רשע ערום? זה המשהה בתו בוגרת, ופירש רש"י: שמשהא אותה בשביל מלאכה, עיין שם. היינו כשלא רוצה לחתן את הבת שלו כי הוא רוצה אותה לעבודה – זה נקרא רשע, הרי שלך לפניך שאבא מחוייב להשיא את בנותיו, וכן אמרו חכמינו הקדושים (פסחים קי"ג.) בתך בגרה – שחרר עבדך ותן לה; כי על בנות צריכים לשמור מאוד מאוד ובפרט בעיתים הללו, ולא בחינם שאמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה י"א סימן ה') "וישמרך" – בבנות, שצריכות שמירה; ואמרו (סנהדרין ק:) בת לאביה מטמונת שוא – מפחדה לא יישן בלילה, בקטנותה שמא תתפתה, בנערותה שמא תזנה, בגרה שמא לא תינשא, נישאת שמא לא יהיו לה בנים; ולכן אני מאוד מאוד שמח שסוף סוף מצאה את בן זוגה, וזה יביא לכם המון נחת בבית.
|