התרגלתי לקום מאוחר ולכן אף פעם אני לא מתפלל במניין. איך משנים את ההרגל הזה?
קשה לי מאוד לקום בבוקר ובדרך כלל אני ישן עד אחת עשרה או שתים עשרה בצהריים, וממילא לא יוצא לי אף פעם להתפלל במניין ובקושי אני מתפלל את התפילות ביחיד. לצערי הרב אותו הדבר קורה גם בשבת ואני לא הולך לבית הכנסת. אני יודע שזה לא בסדר, אבל התרגלתי לחיות ככה, והרגלים כידוע קשה מאוד לשנות. מה עושים?
מאת שאול: לכבוד הרב שלום. קשה לי מאוד לקום בבוקר ובדרך כלל אני ישן עד אחת עשרה או שתים עשרה בצהריים, וממילא לא יוצא לי אף פעם להתפלל במניין ובקושי אני מתפלל את התפילות ביחיד. לצערי הרב אותו הדבר קורה גם בשבת ואני לא הולך לבית הכנסת. אני יודע שזה לא בסדר, אבל התרגלתי לחיות ככה, והרגלים כידוע קשה מאוד לשנות. מה עושים?
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח י' כסליו ה'תשע"ה
שלום וברכה אל שאול נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
כלל גדול – מי שרוצה לקום מוקדם צריך ללכת לישון מוקדם, ואין עצה אחרת ליתן לך. ודע לך שהס"מ עובד על כל אדם וגונב לו את השעות היקרות בלילה, ומבלה את הזמן היקר בהבל ובריק, לא עובד, לא לומד, רק מורח את הזמן בשטויות, ובין כך הולך לישון מאוד מאוחר כי הס"מ יודע שאם אדם ילך לישון מאוד מאוחר אזי לא יוכל לקום לפני שתים עשרה בצהרים וממילא כבר לא יתפלל שחרית, ויכנס בייאוש, וכן כבר לא ילך לעבודה, ואז יהיה שבור שאין לו כסף וכו' וכו', וכן מרוב יאוש כבר לא יתפלל מנחה או ערבית וכו'.
ורביז"ל גילה לנו נוראות נפלאות (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') אשר מחנה ישראל הוא שלוש פרסאות, היינו שלוש תפלות – כל זמן שאדם מתפלל את השלוש תפילות במנין דייקא, על ידי זה הוא עדיין נמצא במחנה ישראל, כיון שמתחיל לזלזל באיזו תפילה לא להתפלל במנין, או לא להתפלל בכלל את התפילה חס ושלום, על ידי זה הוא יוצא מכלל מחנה ישראל, ולאט לאט הוא מדרדר וכו' עד שהוא עוזב את היהדות לגמרי רחמנא לישזבן.
ולכן אתה צריך לעשות לעצמך גדר ללכת לישון מוקדם, ואזי ממילא המיטה תזרוק אותך מוקדם וכו', כי כמה אדם יכול לישון? אחר שבע-שמונה שעות המיטה תוציא אותו וכו', ולכן אין עצה אחרת רק ללכת לישון מוקדם וכך תוכל לקום מוקדם ותהיה מסודר, וכן תיקח עבודה מסודרת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (כתובות נ"ט) הבטלה מביאה לידי שעמום (שגעון) ולידי זימה, ואמרו (אבות דרבי נתן פרק י"א) אין אדם מת אלא מתוך הבטילה; וחבל מאוד שתבלה את הזמן היקר שלך בשטויות וכו' וכו', ואמר החכם "היזהר מן הזמן כי הוא אויב רע מאוד", ואין עוד דבר שהורס את האדם מללכת בטל.
אם תכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך ותקיים את כל הנאמר כאן, אזי תשתנה מן הקצה אל הקצה, ודע לך שהבחירה בידיך, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת כי הוא נצרך מאוד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאוד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאוד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה – עושה, והבן הדברים מאד].
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.