שאלה:
מאת יצחק: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח י' כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל יצחק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מוהרנ"ת ז"ל סיפר (חיי מוהר"ן סימן תל"ו) כשגילה לו רביז"ל את העניין של התבודדות ושיחה בינו לבין קונו, שאל את רביז"ל: הלא האדם הוא בעל בחירה? והשיב לו רביז"ל: אף על פי כן תמשיך להתבודד ולבקש כל מה שאתה צריך. והענין הוא פשוט, בוודאי יש לאדם בחירה לטוב או להיפך, אבל אם האדם מתעקש ומתפלל ומבקש בכל יום ויום ממנו יתברך שיחוס וירחם עליו וימשיך עליו ישועה, וינצל מהיצר הרע שבוער בו וכו', או אם הטבע שלו שהוא עצוב וממורמר ומדוכא וכו', או שחסרים לו אמונה וביטחון וכו', אם יתפלל על זה יום ולילה בעקשנות גדולה מאוד, אזי התפילה תמשוך את בחירתו שיזכה להוציא מהכוח אל הפועל את מה שהוא ביקש, כי התפילה בעצמה מטה את הבחירה לרצונו, ולכן תפילה כל כך חשובה כי זה משנה את כל מהות האדם עד שזוכה להגיע לכל מה שהוא רוצה – לקרר את היצר הרע הבוער בו וכו', להגיע אל שמחה אמיתית להיות תמיד שש ושמח וכו', וכן שיזכה לאמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, כי התפילה בעצמו משנה לו את הבחירה, היינו שבחירתו תהיה רק אל הטוב. ודבר זה אי אפשר להסביר לבני אדם כל זמן שהם מלובשים בלבוש גשמי וחומרי, עם כל זאת עלינו לסלק את חכמתינו המדומית, ולציית את חכמינו הקדושים שהזהירונו מאוד על תפילה, ואמרו (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ג') בדורות הללו שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים, ואין להם אלא תפילה זו בלבד, אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! אל תבזה את תפילתם. (תהלים ק"ב) "תכתב זאת לדור אחרון" – מכאן שהקדוש ברוך הוא מקבל השבים, "ועם נברא יהלל יה" – שהקדוש ברוך הוא בורא אותן בריה חדשה. ומוהרנ"ת ז"ל אמר שעל תפילה נאמר (איוב כ"ח ז') "נתיב לא ידעו עיט ולא שזפתו עין איה", שאדם לא יכול לתאר לאיפה הולכות תפילותיו, כי זה נתיב לא ידעו עיט וכו', איה איפה התפילות שלו הולכות למעלה למעלה, כי אם אדם היה יודע לאיפה התפילות שלו עולות למעלה למעלה ועושות רעש גדול בשמים, אזי לא היה מפסיק מלהתפלל אל הקדוש ברוך הוא, ועיקר שלימות התפילה הוא שיזכה לדעת אשר עליו לסלק את הדעת ואת השכל לגמרי, ולהאמין שכל תפילה, כל תחינה וכל בקשה נשמעים ונתקבלים בשמים, ואז דייקא כשיתחזק בזה יראה נפלאות שיעשה עמו הקדוש ברוך הוא על ידי תפילתו.
|