שאלה: מאת אברהם: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וישב ט"ו כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הדבר הראשון אתה צריך לזכור טוב טוב, אחד שהולך בלי זקן ופיאות איך יכולים לקרוא אותו 'רב'? הלא בפירוש כתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות גילוח הלכה ג' אות ב') עיקר הדת ישראל ועיקר היהדות תלוי בזקן ופיאות ובהם ניכר היהודי כי הוא מזרע ברך השם, מזרע ישראל. ומי שרוח אחרת עמו חס ושלום, ורוצה לכפור חס ושלום באלוקי ישראל, תחילת הכפירה הוא שמשליך חס ושלום מעליו הזקן והפיאות. כי באמת כל דת ישראל הקדוש הוא תלוי בזקן ופיאות, כי כל דברי תורתנו הקדושה וכל המצוות כולם הם בחינת צמצומים להשגת אלוקותו יתברך, כי כל אות ואות וכל תיבה ותיבה מתורתנו הקדושה שבכתב ובעל פה וכל מצווה ומצווה וכל מנהג כשר של ישראל עם הקדוש והנבחר, כולם הם שיעורין וצימצומין, שעל ידם יזכו להשיג השגת אלקותו יתברך, כל חד לפום מה דמשער בלביה, כפי אשר יזכה על ידי עבודתו ויגיעתו בתורה ומצוות ומעשים טובים, ויפרוש ממעשים רעים. וכל אלו שמורידים את הזקן והפיאות בשאט נפש ובזדון ובמעל, אוי לו ואוי לנפשו, כי עוקר עצמו ונפשו מאלוקי ישראל ואין לו חלק בתורת משה, אוי לנפשם כי גמלו להם רעה. ובשביל זה נתפשטה בעוונותינו הרבים מאוד חכמת הפילוסופיה והאפיקורסות במדינת אשכנז וסביבותיהם, שפרקו מעליהם באלו הדורות עול מלכות שמים לגמרי והשליכו זקנם והפיאות ומלובשים במלבושיהם וכו', ובאמת אינם עוברים על חמישה לאוין בלבד, כי כשמשחיתין פאת זקנם כאילו עוברים על כל התורה כולה, כי כל התורה כולה תלויה בזה כי על ידי התער והסכין שמרימין על הדיקנא קדישא להשחיתה, חס ושלום, על ידי זה מתגבר מלכות עמלק; עיין שם. ולכן איך אדם בלי זקן ופיאות יכול לקרוא את עצמו 'רב'? הדבר השני אתה צריך לזכור שמי שמדבר נגד רביז"ל יהיה מי שיהיה הוא נואף גדול מאוד, ואף שמבחוץ נראה כמו צדיק ואיש כשר וכו', אבל רק הקדוש ברוך הוא יודע את פנימיות מעשיו או מחשבותיו שהוא נואף גדול מאוד, כי כך אמר דוד המלך (תהילים נ"ה כ"א) "שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו", ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ג) שמאלו האנשים צריכים מאוד מאוד לשמור, כי הדיבורים של הרשע מולידים ניאוף בהשומע את דבריו, וזה היה בלעם הרשע שעליו נאמר (במדבר י"א) "הן הנה היו בדבר בלעם", כי על ידי דיבור של בלעם כבר הכניס ניאוף בהשומע דבריו. ולכן צריכים מאוד מאוד לשמור מאלו שמדברים נגד רביז"ל, ואפילו שהולכים מלובשים בבגדי חסידות, הרגע שמדברים נגד רביז"ל בטוח שהאדם הזה מאוד מקולקל בניאוף, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ו) "בשפתיו ינכר שונא ובקרבו ישית מרמה: כי יחנן קולו אל תאמן בו כי שבע תועבות בלבו", הרגע שאדם מדבר נגד רביז"ל צריכים לדעת כי הוא מלא תועבות בלבו, וצריכים לשמור ממנו מאוד מאוד. הדבר השלישי, צריכים להתבונן היטב בספרי רביז"ל ויראה איך שהוא רק מקרב אותנו אל הקדוש ברוך הוא, ומלמד אותנו עצות איך לעבור את זה העולם העובר, שנהיה חזקים באמונה פשוטה בו יתברך, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותנו, ונהיה חזקים בשמחה לשמוח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בנו, וכן פותח לנו את הלב לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, ורביז"ל הקפיד ביותר על לימוד שולחן ערוך, ולא להטות אפילו מסעיף קטן אחד משולחן ערוך, ואם כן איך יבוא אחד שקורא את עצמו 'רב' להעיז לדבר נגד רביז"ל? אין זה אלא הוא השליח של הס"מ ששונא מאוד מאוד את רביז"ל, כמו שסיפר לנו רביז"ל בעצמו (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב והעכביש) שקודם שירדה נשמתו לזה העולם, עשה הס"מ רעש בכל העולמות, ואמר: "אם הנשמה הזו תרד אין לי כבר מה לעשות בזה העולם, כי הוא יחזיר את כולם בתשובה!", ואמרו לו: "הנשמה הזו מוכרחת לרדת, ואתה צא ותמצא לעצמך עצה וכו', ויצא וחזר עם איזה זקן וצחקו, ואמר אני כבר לא מפחד מהנשמה הזו והיא יכולה לרדת" וכו' וכו', ואמרו על זה אנשי שלומינו שזו העצה שמצא הס"מ שתמיד יעשו צחוק ולעג מחסידי ברסלב וכו' וכו. ולצערינו הרב דבר אחד מדבריו ז"ל לא שב ריקם, שקמים ריקים ופוחזים פושעי ישראל בגופם שנקראים 'רב' או 'מנהיג' וכו' וכו', ומעיזים פניהם לדבר על רביז"ל, אוי להם ואוי לנפשם, וצריכים להתרחק מאחד כזה, ולא לעמוד בד' אמותיו, כי הוא עוד גרוע ממשומד, וכבר כתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ראש חודש הלכה ז' אות נ"ב) אדם צריך לקבוע בעצמו שיהיה איך שיהיה, אף על פי כן יהיה חזק בדעתו שלא יהיה נסוג אחור לגמרי מהשם יתברך, ולא ייאש את עצמו לעולם, ולא יהיה מהחסידים הנפולים שהם גרועים ממשומדים רחמנא ליצלן וכו', עיין שם. וכן הוא (לקוטי הלכה שלוחין הלכה ה' אות י"ז) עיקר התגרות והסתת הבעל דבר שמבקש תואנות ועלילות לשוב וליפול חס ושלום לזוהמת המדמה, בפרט אחר הסתלקות הצדיק, שאומר הרי כבר אפס תקוה חס ושלום, ועמלק מתגבר, שהוא בחינת עצם התגברות היצר הרע שמתעורר בהתגברות עצום בכל פעם, ועתה מה נעשה עוד, והכסילים חוזרים לאחוריהם, שזהו בחינת מה שקורין חסידים נפולים רחמנא ליצלן, שזה גרוע מהכל, כמו ששמעתי מפיו הקדוש וכו', עיין שם. וכן הוא (לקוטי הלכות נזיקין הלכה ד' אות כ"ה) קליפת נוגה היא הקליפה הכי מסוכנת, כי משם נמשך נפש הבהמיות של ישראל, שמשם באים החכמות רעות של העולם, ויש שמכנים עצמן בשם חסידים, ואומרים חכמות של שטות והבל המרחקים מהשם יתברך ומתורתו ומצדיקי אמת, ואלו הם קליפת נוגה ממש שמעורב טוב ורע, כי באמת יש בהם טוב הרבה כי אינם פורקין עול חס ושלום, וקצתם הם אנשים כשרים קצת, ולפעמים אומרים דברי אמת, אך מעורב בהם גם רע הרבה, דהיינו החכמות שלהם שנדמה להם לחכמות, ובאמת הם שטותים גדולים, ואלו מזיקים גם כן הרבה, ומונעים מאוד מלהתקרב לצדיקי אמת ואנשיהם הממשיכים השגת אלקותו בעולם, ובאופן אחד הם מזיקים יותר מהעכו"ם והאפיקורסים, כי מעכו"ם ואפיקורסים רוב ישראל מרחקים עצמן מהם בתכלית הריחוק כראוי להתרחק מהם יותר מן בעלי ראתן, אך מאלו הכשרים קצת אין מתרחקים מחכמתם כל כך, ובאמת הם מזיקים הרבה על ידי חכמתם וליצנות שלהם שמתלוצצים מכמה דרכי התמימות האמתיות וכו' (וכמבואר שיחה זאת במקום אחר ששמעתי מפיו הקדוש שחסיד שנפל גרוע ממשומד, כי ממשומד כל אחד נזהר, אבל מחסיד אף אחד לא נזהר, כי אף אחד לא יודע שהוא נפל ונתקרר מההתלהבות שלו וכו'), עיין שם. אני מאוד מאוד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ויצא ממך הארס שהכניס בך המנוול הזה.
|